Testen

Mercedes SLK 280 & 350 : muziek uit 6 cilinders!

In het SLK gamma bestaat reeds een 200 Kompressor die met zijn 163 pk al sterk voor de dag komt. Maar een kleine drukgevoede 4 cilinder is meestal wat ruw bij gebruik en kan dus niet vergeleken worden met de zachtheid van een 6 cilinder. Dus rest er ons niets anders dan de V6 motoren uit het gamma te testen.
  • Piette François
  • 24 november 2007
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Concept coupé/cabrio
  • Hoog comfortniveau
  • Klank
  • Leuk weggedrag
  • Sterke look
  • Zachtwerkende automaat
  • Beheer van de automaat
  • Esp niet volledig uitschakelbaar
  • Hoge prijs
  • Talrijke en dure opties
Stijl

De nieuwe SLK is ondertussen goed gekend. Toch blijft zijn lage, atletische en gestrekte lijn ons verleiden. Onze 350 beschikte bovendien over een AMG-pack dat hem met zijn typische stroomlijnvormen, velgen en spoiler nog agressiever maakt. Een heel mooi plaatje dat zowel met open als met gesloten dak steeds de aandacht trekt.

Motoren

We testen dus de 280 en de 350. De eerste is, in tegenstelling van zijn typeaanduiding, een 3 liter. Hij ontwikkelt 231 pk aan 6.000 rpm en 300 Nm bij 3.500 toeren. Voor een dergelijke cilinderinhoud eerder matige waarden die wat achterop hinken bij wat de concurrentie uit München voorstelt. Toch even opmerken dat de architectuur niet dezelfde is : Mercedes monteert zijn cilinders in V, waar BMW bij zijn 6 in lijn blijft. De V6 die Mercedes monteert vinden we trouwens ook terug onder de motorkap van de CLK, de C-Klasse en de E-Klasse. Een motor die dus eerder bestemd is om berlines aan te drijven, maar met de 1,4 ton die verplaatst moeten worden goed weg weet. Met goede hernemingen in elk regime is het rijplezier dus wel degelijk aanwezig. En steeds wordt dit vergezeld van een prachtig, van ruw naar metaalachtig variërend geluid. We moeten toegeven dat, om deze roadster een dergelijke sound te kunnen, de akoestiekspecialisten van het merk buitengewoon goed gewerkt verricht hebben op de uitlaat en de luchtfilter. Toch mogen we deze motor niet direct vergelijken met concurrenten als de BMW Z4 met de 6 in lijn of nog de flat Six van de Porsche Boxster. Het karakter van de SLK-motor is niet zo spits maar ronder en je vindt er dus niet de vermogenstoppen die kenmerkend zijn voor de mechaniek van de concurerende modellen.

Bij de 350 versie herkennen we hetzelfde liedje maar hier laat het vermogen zich sterker voelen! De 3,5 l ontwikkelt 272 pk aan 6.000 rpm en een koppel van 350 Nm bij 3.500 omwentelingen. Dus toch heel wat energieker en hij slaagt er dan ook in om de wijzer sneller naar de rode zone te dwingen… met die krachtige, metaalachtige klank op de achtergrond...
Beide motoren kunnen aan een automatische bak met 7 perfect op elkaar afgestelde versnellingen gekoppeld worden. Toch hadden we de voorkeur gegeven aan een iets uitgekiender beheer. Zoals gewoonlijk worden drie modes voorgesteld: comfort, sport en manueel. De comfortmode verleidt door zijn soepelheid, maar heeft een tekort aan reactiviteit. De sport functie daartegenover schakelt bij de minste druk op de rechter pedaal terug. De manuele mode kent een zekere traagheid bij het schakelen, wat soms lichte schokjes veroorzaakt.

Wegligging

De SLK is goed en evenwichtig opgehangen en is op kronkelige wegen een waar genot om te rijden. Hij is perfect afgeveerd en vertoont zich heel wat sportiever dan het vorige model en slingert zich als het ware van de ene bocht naar de andere. Jammer dat de stuurinrichting typisch Mercedes is. Die levert dan ook iets minder plezier dan deze van bvb de Boxster. Noteren we ook dat, naar traditie van het merk, het ESP systeem jammer genoeg niet helemaal ontkoppelbaar is. De remmen zijn daarentegen outstanding. Ze zijn krachtig, progressief en hebben een goed uithoudingsvermogen en geven dus geen enkele aanleiding tot kritiek.

Comfort
 
Het is onnodig om in een SLK het ophangingcomfort van een S-Klasse te verwachten. Nochtans toont de SLK zich voor zijn categorie erg comfortabel. De mechanische geluiddemping is uitstekend en de klank van de V6 dringt enkel door wanneer de motor in de toeren gejaagd wordt. Van de andere kant kwamen de brede banden van ons testexemplaar op betonnen wegen wat luidruchtig over. De windgeluiden worden goed geïsoleerd en we zijn de hardtop dankbaar die heelwat comfort en polyvalentie biedt ten opzichte van een softtop. De zetels zijn van goede makelij en de rijhouding is quasi ideaal. Toch hadden de groteren onder ons liever een iets lagere zitpositie gehad. Maar eigenlijk zoeken we hier nagels op laag water...
Origineel bij de SLK is de airscarf. Die blaast vanaf de basis van de hoofdsteun warme lucht naar uw nek! Een erg doeltreffend systeem waarbij je je afvraagt waarom het niet eerder op de markt verschenen is! Het laat in ieder geval toe om bij koud weer toch zonder dak te rijden.

Prijzen en uitrusting

Voor 42.955 € is de SLK 280 de uwe! Tel daar 5.566 € bij en de V6 3.5 l van de 350 versie staat ook in uw garage. Toch een groot verschil vinden we... Bij de opties noteren we de automatische versnellingsbak voor 2.333 €, de lederen binnenbekleding voor 1.327 € en de metaalkleur aan 710 €. Voor 1.031 € worden xenon-koplampen gemonteerd. Het navigatiesysteem kost 1.487 € en het PDC systeem voor- en achteraan tikt met 840 € aan. Onze beiden testexemplaren werden zo elk met meer dan 20.000 € aan opties voorzien...
De concurrentie start wel met een achterstand: zij genieten immers niet van een met een simpele druk op de knop bediende hardtop. De BMW Z4 3.0si (265pk) wordt aan 44.000 €, verkocht de Audi TT V6 (250 pk) roadster aan 43.990 € en de Alfa Romeo Spider 3.2 JTS (260 pk) kost 42.350 € . De Honda S2000 (240 pk) is de jouwe voor 38.180 € en aan de Nissan 350Z Roadster (300 pk) ben je 45.400 € kwijt. De Chrysler Crossfire roadster (215 pk) kost 35.900 € en voor de Porsche Boxster (245 pk) en de Boxster S (295 pk) hoest je respectievelijk 47.311 en 56.870 € op!

Besluit

Met de hardtop blijft de SLK erg polyvalent. Nu zijn motorkap ook een V6 verbergt wordt hij nog verleidelijker. Deze mechaniek is trouwens een streling voor het oor. Maar laat je niet misleiden. Een roadster van het merk met de ster kan je beter als een comfortabele coupé/cabrio beschouwen dan als een echte sportieveling! Als je dus een goede zaak wil doen kies je voor de 280. Die is minder krachtig maar net zo muzikaal als de 350 en het prijsverschil laat je toe om nog enkele leuke opties te kiezen

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km