Testen

270 km/u op de teller

Opel heeft besloten om de topsnelheid van de Insignia OPC niet langer te begrenzen, wat er meteen de snelste auto in de geschiedenis van het merk van maakt.
  • Piette François
  • 10 mei 2011
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Stabiliteit bij zeer hoge snelheid
  • Verbluffende prestaties
  • Vierwielaandrijving
  • Belangrijke massa
  • Gewicht
  • Nut 270 km/u?
  • Verbruik en co2-uitstoot

"Dat is niet juist, begin jaren negentig ging de Lotus Omega nog sneller", hoor ik de kritische lezers al zeggen. Klopt, de 3.6 zescilinder biturbo met 376 pk haalde 284 km/u. Maar officieel was dat een Lotus en geen Opel, getuige het beperkte aantal auto's dat de fabriek verliet en ingeschreven werd. De Insignia OPC is wel honderd procent een Opel, ook al werd hij onder handen genomen door de afdeling Opel Performance Center.

Sinds 1999

OPC is minder bekend dan de sportafdelingen van andere constructeurs en bestaat sinds 1999. In twaalf jaar tijd werden wereldwijd pakweg 60.000 OPC-modellen verkocht: 22.000 Astra's, 15.600 Zafira's en 14.500 Corsa's. In het segment van de berlines werden tussen 2005 en 2008 3.000 Vectra OPC's aan de man gebracht. De Insignia nam het stokje over met 3.000 stuks in 2009 en 2010. De grootste markten zijn Duitsland, Groot-Brittannië en Zwitserland, goed voor 75 procent van de wereldwijde verkoop. België bengelt ergens onderaan, maar dat had je wellicht al begrepen.

Rijcurcus inbegrepen

Het OPC ontwikkelt niet alleen auto's maar geeft ook rijstages voor eigenaars van alle merken op het testcircuit van Opel in Dudenhofen. De cursussen worden gegeven door het team van Joachim Winkelhock, voormalig fabriekspiloot van Opel, winnaar van Le Mans en ambassadeur van het merk. Gezien het indrukwekkende vermogen onder de motorkap van de Insignia OPC Unlimited kun je maar beter over enige stuurmanskunsten beschikken. De snelle Opel is beschikbaar als vierdeurs, vijfdeurs en break, maar alleen de eerste twee halen de topsnelheid van 270 km/u. Bij aankoop biedt Opel gratis een rijstage aan. Goed nieuws, toch?

Het landschap vliegt voorbij

De techniek van deze extreme versie is identiek aan die van de gewone Insignia OPC. De 2.8 V6 turbomotor ontwikkelt 325 pk en de acceleratie van 0 tot 100 km/u vraagt maar een luttele zes seconden. Pas bij zeer hoge snelheden verandert de zaak, aangezien de OPC Unlimited blijft duwen, ook voorbij 250 km/u. Zelfs op een afgeschermd ovaal circuit vliegt het landschap voorbij. Gelukkig stelt de vierwielaandrijving (type Haldex) je meteen op jouw gemak. Bovendien verdeelt een elektronisch achterdifferentieel het koppel tussen de wielen. Het blijft dus veilig.

Dubbel gezicht 

Met beide voeten, of beter gezegd vier wielen, weer op normale grond toont de Insignia OPC Unlimited een ander gezicht. Voor ons uitstapje in het Duitse platteland gebruiken we een versie met automatische versnellingsbak, een andere nieuwigheid in het gamma. Terwijl we op het circuit de modi Sport en OPC van het FlexRide-onderstel selecteerden, proeven we nu van het comfort van deze gezinsberline. Alleen het gegrom van de uitlaat herinnert aan de sportieve roeping van de auto. De zestrapsautomaat wisselt zacht en geleidelijk van verzet en kan ook via stuurwielpeddels bediend worden. Helaas moet je wel altijd eerst de hendel van de automaat in Manueel plaatsen.

Discreet

Uiterlijk onderscheidt de Unlimited-versie zich nauwelijks van de gewone Insignia OPC. Alleen een geoefend oog zal het blauwe Brembo-logo op de remklauwen opmerken. In het interieur werden de toerenteller en de snelheidsmeter hertekend. Opel voorziet ook een speciale variant met matzwarte koetswerklak. De prijzen zijn nog niet bekend.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Opel.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km