Testen

Turbo kracht

De Forfour is nog niet helemaal gestorven. En zeker niet met deze Brabus versie, vol van leven. Men hoeft enkel te vergelijken om te begrijpen : de « normale » maar "krachtigste" Forfour ontwikkelt 109 pk. De Brabus versie, bevat er 177 !
  • Piette François
  • 19 april 2006
  • Smart
Voor- en nadelen
  • Remmen
  • Turbo karakter
  • Wegligging
  • Afwerkingsdetails
  • Slaat hard aan
  • Tarief
Brabus is dé voorbereider bij uitstek voor Smart. Met deze titel verandert hij de kleine stadswagentjes in gulzige asfaltauto’s en verspreidt welbeleefde sensaties. De Forfour Brabus is dus logischer wijze een gespierde machine, die de hardste piloten doen verbleken. Voordelige versnellingen De kleine motorkap omsluit een turboblok van 3 opgeborgen rode cilinders van 1468 cm³ en 177 pk (130 kW) met een maximaal koppel van 230 Nm beschikbaar vanaf 3500 tr/min. Aangezien de wagen amper 1090 kg weegt, heeft elke pk maar 6,2 kg voort te slepen. En geloof ons, het gaat er warm aan toe. Verduiveld Zijn motor is een betoverend hart. Om tot zo’n kracht te komen, hebben de ingenieurs van Brabus hem een nieuw nokkenas geschonken met versterkte klepveringen, maar vooral ook een turbocompressor. Vanaf het ogenblik dat het contact aanligt, klinkt het ruwe geluid als bewijs van een pikant sausje. Het geronk bij stilstaan is krachtig en omvat de volledige wagen, zonder hierbij teveel lawaai te maken. Karting Deze wagen heeft alles van een kart, en vooral door de ophanging. Vanaf de eerste toeren denkt men dat de schokbrekers in de garage gebleven zijn daar deze Brabus zo hard aanklopt. Héél, héél hard zelfs. Ook in het stuur voelt men het : maar men weet tenminste waar de wielen zijn. De verlaagde veringen zijn daarentegen de beste vrienden van zijn gedrag. Deze wagen heeft een ongelofelijke wegligging. Het raamwerk reageert onmiddellijk bij elke bocht. En het voorstel is aanhankelijk ondanks de overdaad aan kracht. Levendig De Forfour heeft een voorwielaandrijving, men heeft de 177 pk dus dicht bij de hand. En een motor die bestuurd wordt via een manuele 5-versnellingsdoos. Op laag regime, samen met een handige rechter voet, gebeurt het rijden in stad zonder moeite. Maar indien men een beetje intrapt, volgt de turboboost aan op 3500 rpm en maakt hierbij de wijzers dol op het instrumentenbord. Deze Smart kan de snelheid van 221 km/u bereiken en gaat van 0 tot 100 in 6,9 seconden. Men moet zich onvermijdelijk vastkrampen... en de snelheid (alsook fototoestellen) in het oog houden. Gespierde armen Wanneer men plankgas geeft, wordt men letterlijk aangeplakt. De armen moeten een (dik) stuur vasthouden om de 2 doldraaiende wielen van 17 duimen onder controle te houden door al de kracht die erachter zit. Met deze Smart, is het totaal verboden om de handen weg te halen van het stuur. Bovendien, goede biceps en triceps zullen u het werk vergemakkelijken bij het bedaren van dit beestje, die toch héél gehoorzaam is. Als men hem vraagt om te draaien en men kijkt naar de richting waar men wilt gaan, dan volgt de Smart braafjes de beweging. En voor het plezier, zal men de banden voelen strijden, de wielen draaien en dan zal het koetswerk de baan mooi volgen. De remmen zijn eveneens talentvol : volharding en doeltreffendheid mengend. Watman Al blijkt deze wagen aan rails verbonden te zijn, toch zal de bestuurder van deze wagen deze vierwielige kleine furie echt kunnen overmeesteren. Duivels, hij bespeelt zich van de richtingsveranderingen. De wielen met 17 duimen laten onder andere toe om beter de kracht over te zetten op de weg. Hij heeft wel soms de neiging tot onderbesturing in bochten bij een uitbundig ritme of bij een te grote ruk aan het stuur. Toch ontbreekt de melodie aan dit ritme, maar gelukkig zijn de uitlaatbuizen aanwezig. Dit gezegd zijnde moet men niet vergeten wat men in handen heeft. Sportieve look Niet alleen in het besturen is deze Smart sportief. Zijn uitzicht is het eveneens waard nader te bekijken. Onze testwagen was, natuurlijk, in het zwart. Het Brabus kleur bij uitstek. En onder de motorkap, een ander teken : rood. Maar Brabus gaf hem ook bijennestjes vooraan, een overmeesterende spoiler, een achterverspreider, zijdelingse spoilers en verlaagde veringen. Bovendien werd de dakspoiler er niet als decoratie bij geplaatst. Hij vermindert van 50 kg het draageffect op de achteras bij hoge snelheid. Ik wil leder De luxueuze binnenkant is volledig in het leder. En in zwarte tinten, uiteraard. Men vindt er de Forfour-stijl in terug, maar met een betere afwerking : kuipzetels, een sportief stuur en bijkomende tellers. Daarentegen is de kofferinhoud niet te groot, maar het panoramisch dak laat genoeg licht en ruimte binnen in deze atypische Forfour. In rood & zwart Uiteindelijk hebben wij het meeste plezier gehad bij het rijden op kleine kronkelige baantjes. Deze wagen zou niet alleen een collector kunnen worden, door de treurige toekomst aangekondigd van de Forfour, maar men moet bovendien de moed behouden over zijn oordeel om zich te laten verleiden. De aankoopprijs is niet gratis en indien het gemengd verbruik aangekondigd werd aan 6,8 liters, wordt het héél moeilijk om zich eraan te houden...zozeer de verleiding groot is en het plezier toegankelijk... © Olivier Duquesne & Lionel Hermans

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Smart.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km