Testen

Ford Mustang GT 5.0: de klank van een V8

Je moet wellicht op een andere planeet wonen om niet gehoord te hebben dat de Mustang voor het eerst sinds lang officieel ingevoerd wordt op ons continent. Natuurlijk bestaat hij als goed verkopende viercilinder. Maar als je dan toch een Mustang koopt, dan kun je toch ook kiezen voor de versie met de meeste panache?

  • Piette François
  • 29 juli 2016
  • Ford
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 5,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Charismatische v8
  • Geluid!
  • Leuk weggedrag
  • Look!!
  • Prijs!!!
  • Verbluffend comfort
  • Afwerkingsdetails
  • Forse afmetingen
  • Hoge belastingen
  • Ruimte achteraan
  • Stroeve bediening versnellingsbak
  • Verbruik

Mijn collega’s hadden er al over gesproken met blinkende oogjes: “Deze Mustang is een revelatie. Wat een machine! En de V8 klinkt als muziek.” En toen kwam die dag in maart dit jaar dat ik voor de eerste keer plaats mocht nemen in een van deze bolides. Een cabriolet dan nog. Maar het ging om een EcoBoost-versie waarin de viercilinder weliswaar opmerkelijk werk aflevert, maar er niet echt in slaagt om de inzittenden te begeesteren. Het is natuurlijk ook een kwestie van traditie …

Best groot

Deze keer kruipen we dus achter het stuur van een V8. Omdat een V8 sportief is, opteren we voor de coupé. Met manuele versnellingsbak, alstublieft. De Mustang is nog altijd even zuiver van lijn en blijft indruk maken: het volstaat om even de afmetingen te bekijken (bijna 4,8 meter lang en meer dan 1,9 meter breed) om te begrijpen dat deze sportwagen 100 procent Amerikaanse genen heeft.

Welkom in de Verenigde Staten!

We zitten dus opnieuw in deze blinkende omgeving, die niet zo minutieus is afgewerkt als de Europese producten maar toch goed voorkomt en ergonomisch is ingericht. De indrukwekkende afmetingen van de auto betekenen niet dat je je hele gezin kunt meenemen, want de ruimte achterin is eerder beperkt. Voorin is er dan weer een zee aan ruimte.

Deze keer is het goed!

We draaien het contact om, de motor slaat aan en deze keer bestaat er geen twijfel: we zitten in een Mustang. Terwijl de viercilinder ontwaakt met een erg banale klank en zijn noten kunstmatig versterkt via de luidsprekers, doet de V8 het asfalt trillen met een hese en natuurlijke stem. Dat begint dus al goed! We schakelen in eerste versnelling, lossen de koppeling en zijn vertrokken. De Mustang is een viriele auto door zijn stentorstem en vrij forse bediening. Vreemd genoeg is dat eigenlijk het tegenovergestelde van de modellen uit de jaren zestig, die qua bediening eerder zacht waren.

Cruisen

Sinds jaar en dag geniet je in een Mustang het meest wanneer je op zijn koppel rijdt, terwijl je met de arm op de deur naar het diepe gerommel van de motor luistert. Dat maakt dat een Mustang meestal zeer comfortabel rijdt. Dit model vormt hierop geen uitzondering, al moeten we toegeven dat de consistente besturing, de stevige koppeling en de iets te stroeve versnellingsbak de Mustang nu ook niet transformeren tot een simpele fiets. Rijden in de stad? Niet zo’n goed idee. Grotere wegen of snelwegen? Daar rijdt de Mustang als een koning! Vooral omdat het ophangingscomfort verbluffend is en de V8 bij stabiele snelheden rustig borrelt.

Sportieve ambities?

Met zijn V8 van vijf liter die 418 pk levert, zijn manuele versnellingsbak en zijn onafhankelijke wielophanging, zet deze Mustang – in tegenstelling tot zijn voorouders – aan tot losbandigheid. Niet dat deze auto verandert in een rodeo, want deze schoonheid slaagt erin om goed op de weg te blijven liggen. De Mustang met vier cilinders leek me wel evenwichtiger, minder zwaar op de voortrein en iets voorspelbaarder door zijn lagere vermogen. Maar deze GT met V8 schiet zeker niet tekort. Je hebt als bestuurder wat meer werk en de landschappen vliegen sneller voorbij, maar wat een opwinding! Vooral als je gas geeft, de voorkant steigert, de V8 brult en je zelf in de zetel wordt geduwd.

In tegenstelling tot het beeld dat regelmatig wordt opgehangen van een Amerikaanse V8, klimt deze motor gretig in de toeren. Boven 4.000 tr/min lijkt hij een tweede adem te vinden, klinkt de motor mooier en stoomt hij vrolijk door tot 6.000 tr/min. Intussen redt ‘Miss America’ de meubelen met een voorspelbaar weggedrag en wordt de Mustang speels wanneer je doelbewust zwaar op het gas gaat. De comfortabele schokdemping slaagt er zelfs in om de bewegingen van het koetswerk te beperken. 

Goed …

De Mustang V8 is een beetje onderstuurd bij het ingaan van de bocht als je je rempunten niet zorgvuldig kiest, maar gaat gewillig oversturen bij het uitgaan van de bocht. Zelfs op een zeer extravagante manier als je dat wenst … De besturing stelt dan weer teleur door een kleverig gevoel en gebrek aan feedback. Je hebt het al begrepen: deze Mustang biedt niet hetzelfde evenwicht als een Europese GT. En in de regen kun je je enthousiasme maar beter in toom houden. Maar ondanks alles amuseren we ons zeker en dat is toch het voornaamste.

Budget

Op dit vlak veegt de Mustang V8 zijn Europese rivalen van tafel: hij is simpelweg twee keer goedkoper. Voor 40.000 euro geeft deze Ford je bovendien alle uitrusting die je nodig hebt. Deze prijs is absoluut moordend voor de concurrentie. Later moet je uiteraard nog de belastingen en verzekering betalen, wat je hebt uitgespaard wordt uiteindelijk dus toch opgesoupeerd. Dat geldt trouwens zowel in Brussel, Wallonië als Vlaanderen.

De V8 is ook niet bepaald een toonbeeld van zuinigheid. Met een gemiddeld verbruik dat stabiel blijft rond 13 l/100 km bij een soepele rijstijl houdt de Mustang van benzine en stoot hij een rookwolk van CO2 uit: 299 g/km. Weet ook dat je moeiteloos meer dan 20 l/100 km verbruikt door het tempo op te voeren. Toch even slikken …

Conclusie

De Mustang beviel ons al met zijn gewillige maar bescheiden viercilinder. Maar met een V8 onder de motorkap wordt hij pas echt onweerstaanbaar. Hij heeft niet de afgelikte perfectie van bepaalde Europese concurrenten, maar het is precies daarom dat we ervan houden: zijn karakter geeft je bij elke rit een glimlach. En voor die prijs zou het bijna doodzonde zijn om er niet van te profiteren. ‘Bijna’, want er zijn natuurlijk nog de belastingen …

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km