Testen

Mercedes CLA 180 CDI: geslaagde Frans-Duitse alliantie

De sensuele allures van een coupé met vier deuren, Duitse bouwkwaliteit, een mooie, grote ster op de grille en … de motor van een Dacia Duster. Geshockeerd? Dit is nochtans de realiteit waarmee de CLA 180 CDI ons confronteert. Heeft het instapmodel van de CLA zijn ziel verkocht?

  • Piette François
  • 18 juni 2014
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Aangename en stille motor
  • Bediening van versnellingsbak
  • Precies en wendbaar weggedrag
  • Verbruik
  • Verzorgde presentatie
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Karige standaarduitrusting
  • Ruimte achteraan
  • Stevig comfort
  • Toegang tot koffer

Nadat Mercedes heel wat klanten wist te verleiden met de CLS, werd het concept van de vierdeurscoupé ook een trapje lager toegepast. De CLA presenteert zich als een A-Klasse met drie volumes, een strakke daklijn, vier deuren en een natuurlijk sportief evenwicht. Een mooie creatie die door het platform van de A-Klasse op de voorwielen aangedreven wordt, lijkt het zeker waard om de ster te dragen.

Groot en klein tegelijk

Hij is gebaseerd op de A-Klasse maar met een lengte van 4,63 meter komt hij in de buurt van de C-Klasse. De aanpak is wel helemaal anders, eerder ‘egoïstisch’ zoals in een coupé. Laat je niet misleiden door de vier deuren: de hoofdruimte achterin is zoals in een coupé. Grote personen  moeten dus het hoofd buigen (niet aan te bevelen) of naar de voorste plaatsen verhuizen. De koffer is diep genoeg, maar de toegang is relatief krap.

Chique en smaakvolle aankleding

Metaalkleurige verluchtingsmonden, inzetstukken uit aluminium, kwaliteitsvolle materialen: de afwerking is verzorgd en (uitzonderlijk voor een Duitse auto) de sfeer straalt goede smaak en zelfs een beetje fantasie uit. Je kunt je dan ook moeilijk voorstellen dat er onder de motorkap zo’n ‘volkse’ viercilinder diesel ligt. En toch …

Geslaagd

Laat je echter niet afschrikken door de afkomst van de motor. Ten eerste omdat de 1.5 dCi (de motor in kwestie) al heel wat jaren opmerkelijk werk verricht onder de kap van Renaults en Dacia’s. Zijn enthousiasme, stilte en soepelheid zijn altijd al een voorbeeld geweest. En onder de motorkap van deze Mercedes past hij perfect.

Zoals we het graag zien

Natuurlijk kunnen 109 paarden niet overweldigend presteren en zal niemand versteld staan van zijn 0 tot 100 km/u in 11,6 seconden. Maar kijken we verder dan de cijfers, dan valt vooral zijn werkingscomfort in de smaak: de motor is altijd beschikbaar, herneemt vlot vanaf zeer lage toeren en houdt zijn geluid op de achtergrond.

We vinden hem zelfs stiller dan krachtigere diesels van Mercedes zelf. De goede manuele zesversnellingsbak waaraan hij gekoppeld wordt, is een toonbeeld van zachtheid en zijn spreiding is ideaal voor de mogelijkheden van deze mechaniek.

Sportonderstel is heel sportief

Het sportonderstel van de CLA doet precies wat het belooft: het is nauwkeurig, evenwichtig, levendig en beheerst het koetswerk uitstekend. Er vallen geen koetswerkbewegingen te bespeuren. Uitstekend voor de doeltreffendheid, maar minder voor het comfort. Verwacht dus geen rijdend tapijt zoals een S-Klasse, dit is harder en laat voelen dat je over asfalt rijdt dat niet altijd even vlak is.

Prijs en verbruik

Met gelijkwaardige motor kost de CLA ongeveer 2.000 euro meer tegenover een A-Klasse (die iets minder praktische beperkingen heeft). Stijl is niet altijd rationeel … Voor de mooie vormen van de CLA 180 CDI betaal je een stevige 29.766 euro. Mercedessen hebben nooit bekendgestaan om hun lage prijs, dat is waar. Qua standaarduitrusting is Mercedes op verschillende punten nogal gierig geweest. Een oude gewoonte die je kent.

Het verbruik blijft daarentegen beperkt: nooit meer dan 6 l/100 km op een gemengd parcours en een gemiddelde dat terugvalt tot 4,8 l/100 km in ons geval. Een knap resultaat! De kleine 1.5 dCi speelt hier zijn troeven uit.

Conclusie

De prestaties zijn niet overweldigend, maar de kleine Franse motor maakt van deze Mercedes een aangename auto. Hij misstaat zeker niet en blijkt zelfs stiller dan de authentieke Mercedes-motoren. Voeg er nog veel soepelheid en een belachelijk laag verbruik aan toe, en je hebt een product dat absoluut overtuigt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km