Testen

Mercedes CLA 45 AMG: oorlogswapen

BMW laat de M235i los en Audi de S3 berline. Mercedes verklaart hen de oorlog met de CLA 45 AMG. Onder het verleidelijke kleedje van de vierdeurscoupé installeert de Duitse constructeur het grof geschut van de A-Klasse 45 AMG.

  • Piette François
  • 11 juni 2014
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Allures
  • Doeltreffend weggedrag
  • Explosieve motor
  • Presentatie binnenin
  • Prijzig
  • Ruimte achteraan
  • Stevige ophanging
  • Toegang tot interieur

De CLA heeft niet veel nodig om zijn sportieve temperament te bevestigen, maar ons testexemplaar hangt boordevol stickers, vleugels, rode accenten en andere extensies om indruk te maken. Een beetje te veel van het goede naar onze smaak. Natuurlijk kun je het ook discreet houden met een grijze passe-partoutuitvoering.

Motor

We zijn natuurlijk in de eerste plaats geïnteresseerd in wat er onder de motorkap schuilt: een ‘gewone’ tweeliter viercilinder turbobenzine. Nu ja, niet zo ‘gewoon’ want de meesters van AMG haalden er het schitterende vermogen uit van 360 pk bij 6.000 tr/min en een even formidabel koppel van 450 Nm bij 2.250 tr/min. Zeer explosief voor deze cilinderinhoud. Beide auto’s zijn natuurlijk niet te vergelijken, maar dit is toch 10 pk meer dan … een Porsche 911 Carrera. 

Vier aangedreven wielen

Die furie alleen op de voorwielen loslaten is zoals jagen op een leeuw met blaaspijp: er is een groot gebrek aan middelen. Mercedes voorziet dan ook twee bijkomende aangedreven wielen, maar alleen als de voorwielen verzadigd geraken. De herverdeling gaat in het ‘ergste’ geval niet verder dan 50/50. Qua versnellingsbak is er geen keuze: een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.

Ben je atletischer?

Tot zover de presentatie, we nodigen je uit om het interieur te ontdekken. Trek die buik in en maak je niet te groot want de kuipzetels zijn eerder smal. Perfect voor slanke personen, die door de zetels zeer goed ondersteund worden. Binnenin valt alles goed in de hand en oogt de presentatie gedurfd door de futuristische ventilatiemonden en multimediatablet.

Verzorgde afwerking

Overal leder, rode stiksels en grote inzetstukken uit aluminium: deze Mercedes weet hoe hij zijn passagiers moet ontvangen. Qua sfeer dan toch, want de ruimte is een andere zaak. Zeker de hoofdruimte achterin is beperkt. De gevolgen van het design …

Gebruiksgemak

De CLA 45 AMG is gemakkelijk te gebruiken, al moet je wel even wennen aan de automaat met dubbele koppeling die helemaal niet zo zacht is als de andere automaten van het merk. Na een beetje gewenning en met een subtiele voet verloopt alles wel uitstekend. Een gemakkelijke besturing, soepele en gedempte motor, automatische versnellingen: deze CLA ziet eruit als een strijder maar blijkt een aangename metgezel rond de stad. Alleen de harde ophanging herinnert aan zijn karakter.

Ten aanval

Pas wanneer je het tempo opvoert, onthult de Mercedes zijn ware potentieel. Eerst en vooral de motor. Die is iets meer ingetogen dan in de A-Klasse (de kofferbak verbetert de geluiddemping?), maar explodeert bij de minste druk op het gaspedaal. Rond 5.000 tr/min is hij al woest en sprint hij naar de rode zone, 1.500 toeren hoger. Wat een wilde motor! De versnellingsbak schakelt te midden van een gedempte ‘explosie’.

De vier aangedreven wielen grijpen zich vast aan het asfalt. De CLA 45 AMG rijdt op rails, niets lijkt hem te kunnen verstoren. Koetswerkbewegingen? Kent hij niet. De diehardsportievelingen betreuren misschien die onverstoorbaarheid, zij die doeltreffendheid zoeken, zullen echter verheugd zijn. De nauwkeurige besturing had wel een meer natuurlijke feedback verdiend. De remmen tonen geruststellende bijtkracht.

Prijs

Laten we beginnen met het ‘minst slechte’ nieuws: ons gemiddelde verbruik draaide rond 9,7 l/100 km. Een eervol resultaat, zelfs al hadden nog iets beter verhoopt. De prijs staat aan de top: 56.991 euro of enkele duizenden euro’s meer dan een Audi S3. En dan spreken we nog niet over de opties.

Conclusie

Achter de originele allures van de CLA schuilt een sportief maar gecontroleerd temperament. De doeltreffendheid is uitstekend, terwijl de explosieve motor onuitputtelijk lijkt. Een leuk speeltje dus, zeker in deze verpakking. De ophanging blijft wel vrij hard en de prijs heel stevig. Je kunt niet alles hebben …

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km