Testen

Avonturier vindt ware roeping

We hebben de indruk dat de compacte SUV’s al altijd deel hebben uitgemaakt van het straatbeeld. Ze overspoelen de markt. De echte pionier was de RAV4. De carrière van de RAV4 ging van start in 1994. Toen was de RAV4 amper 3,7 meter lang, of min of meer de lengte van de huidige Mini. Vandaag is de RAV4 veel ruimer geworden in deze vierde generatie van het model.

  • Piette François
  • 28 februari 2013
  • Toyota
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Garantie
  • Grote koffer
  • Kwaliteit van de assemblage
  • Rijcomfort
  • Ruim
  • Zuinige en verfijnde 2.0 d-4d
  • 2.0 d-4d niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving
  • Klungelige wegligging (tweewielaandrijving)
  • Verouderde automatische versnellingsbak (2.2 d-4d)

Nieuw kleedje

Voor de voorstelling van het nieuwe model heeft Toyota het goed idee gehad om de vier generaties op een rijtje te zetten. Daarbij merken we duidelijk op dat de filosofie van het model over de jaren veranderde. Van een geblokte SUV heeft de RAV4 zich ontwikkeld tot een ruime gezinswagen. Vanaf de derde generatie werd ook een einde gemaakt aan de «korte» versies van het model. De nieuwkomer is maar liefst twintig centimeter langer dan zijn voorganger, goed voor een totale lengte van 4,57 meter! Op achttien jaar tijd is hij dus bijna één meter langer geworden.

Succesvol segment

In Europa is nog altijd een zware crisis aan de gang in alle segmenten en worden er enorme verliezen geboekt. Alle segmenten? Neen. Eén segment blijft weerstand bieden en groeit zelfs nog. Je hebt het al begrepen, we hebben het over het segment van de compacte SUV’s. Toyota heeft deze markt in het leven geroepen, en zal hem dus niet loslaten. De vraag naar meer ruimte en functionaliteit is een feit, zelfs al gaat dat wat ten koste van de off-roadcapaciteiten. Toyota heeft dit signaal goed begrepen met een versie met voorwielaandrijving, een model dat het gros van de verkoop zou moeten uitmaken.

Functioneel

Zodra we plaatsnemen aan boord van de nieuwe RAV4 vallen meteen zijn ruime afmetingen op. De passagiers achterin hebben het heel ruim, met beenruimte die we eerder van een limousine verwachten. De koffer, die met een elektrische klep geopend kan worden, beschikt over een volume van 547 tot 1.746 liter met neergeklapte achterbank. We merken ook op dat de laadvloer helemaal vlak is.

Motorenaanbod

Volgens de invoerder van Toyota neemt de 2.0 D-4D van 124 pk zowat 55 procent van de verkoop voor zijn rekening. Die motor is alleen beschikbaar is met voorwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak. Dit heeft echter wel een directe impact op het verbruik (4,9 l/100 km) en de CO2-uitstoot (127 g/km). Een knap resultaat! De andere dieselmotor is een 2.2 liter van 150 pk (340 Nm), alleen in combinatie met vierwielaandrijving en een automatische of handgeschakelde versnellingsbak. Verder is er nog een 2 liter benzinemotor beschikbaar met 151 pk.

Gemaakt om te blijven

Kleuren en smaken ... dat verhaal kennen we. Dat we het dashboard al dan niet op prijs stellen, neemt niet weg dat Toyota spijtig genoeg enkele verouderde materialen heeft gebruikt. We stellen wel de globale kwaliteit op prijs, en vooral de bijna perfecte afwerking. Zoals we het van een Japanse wagen mogen verwachten, valt er geen enkele vibratie te voelen of te horen. Het briljante Toyota Touch-multimediasysteem is beschikbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau (Comfort), net als de waarschuwing voor voertuigen in de dode hoek. Voorts zijn  een waarschuwing voor het onvrijwillig van wegmarkeringen, automatische koplampen en zeven airbags mogelijk.

Een beetje klungelig

We beginnen onze test met het model dat de meesten onder ons zal interesseren, de 2.0 D-4D. Wat opvalt, is dat hij opmerkelijk zacht en geruisloos rijdt. Sommige concurrenten kunnen van deze «oude» motor nog iets opsteken. Als het specifiek op vermogen aankomt, hebben we al beter meegemaakt, maar deze krachtbron is bijzonder verfijnd. Ook de versnellingsbak werkt soepel en aangenaam. 

Het ophangingscomfort heeft wel een wat klungelige wegligging als gevolg. Bij een dynamisch rijgedrag gaat de RAV4 wanordelijk bewegen, licht de ESP-verklikker constant op en gieren de banden van de pijn. Je hebt het begrepen, een rustig rijgedrag en genieten van het comfort is de boodschap.

Vierwielaandrijving aanbevolen

De tweede test doen we met de 2.2 D-4D met automatische versnellingsbak en integrale transmissie. Deze versie beschikt over een Sport-stand die op een proactieve wijze10 procent van het koppel naar de achteras stuurt in het begin van de bocht en maximaal 50 procent in het midden van de bocht. Dit komt het algemeen evenwicht van de RAV4 ten goede, maar er ontbreekt nog altijd wat finesse. De eerder passieve versnellingsbak brengt op zijn beurt wat lawaai met zich mee, wat de 2.2 uiteindelijk minder aangenaam maakt dan de 2.0 met handgeschakelde versnellingsbak.

De prijzen

Voor het instapmodel van de RAV4, de 2.0 D-4D Active, moet je 26.570 euro betalen. Toyota zal echter meer 2.0 D-4D Comfort-modellen verkopen, met een prijskaartje van 29.250 euro. Voor die prijs heb je wel recht op een redelijk complete uitrusting. Bovenaan het gamma staat de 2.2 D-4D (automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving) in Premium-afwerking, goed voor 41.865 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Toyota.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km