Testen

Laatste occasie

Voor zijn plaats af te geven aan het nieuwe model, heeft de Yaris zich twee speciale reeksen aangeschaft : de Red & Blue line. Toyota heeft ons deze zomer een testrit voorgesteld met de 1.4 D-4D motor, die wij graag aanvaarden om een laatste oordeel te kunnen geven over de kwestie. Een snel overzicht van de Japanse made in France.
  • Piette François
  • 07 september 2005
  • Toyota
Voor- en nadelen
  • Briljante motor
  • Geruisloosheid
  • Verbruik - autonomie
  • Centrale toerenteller
  • Plastiek
  • Vering

Terwijl het salon van Francfort zijn deuren opent, die de volgende generatie Yaris zal aankondigen, mogen de Toyota concessiehouders het publiek nog steeds verleiden met de kleine stadswagentjes net zoals de Yaris... al komt binnenkort de nieuws Aygo op de markt. De speciale reeks Red Line die wij hadden, bevatte airco, samen met het onderstaande pakket. Deze speciale serie stelt dus vier metaalkleuren voor, met de bumpers en vaten in dezelfde kleur, ontdooiing van de achteruitkijkspiegels, mistlampen, licht metalen velgen, een lederen stuur met rode (of blauwe) siernaden, audio bediening aan het stuur, centrale vergrendeling met plip, enz... Kortom, een volledige uitrusting.

En de rest

Een goede uitgeruste wagen is fijn. Maar men moet er ook volop kunnen van genieten op de baan. Met een 1.4 D-4D dieselmotor, is de Yaris niet de type wagen die ons in de steek laat. De 1364 cm³, vier cilinders in aluminium metaal en turbo compressor, ontwikkelt 75 pk (55 kW). Dit laat deze Yaris toe om aan het 100 tempo te bereiken in 12,6 sec, en om aan de 170 km/u te geraken.
De bezoeken aan de tankstations gebeuren ongeveer om de 900 km dankzij het 4,2 liter diesel gemengd verbruik. Noteer dat deze motor de Euro III normen niet naleeft, maar stoot enkel 113 g CO2 per km. Deze motorisering vertoont levendigheid. De geluidsdemping werd goed vervaardigd en het is zelf wonderbaar voor een wagen van deze gamma. Men hoeft niet te schreeuwen om zich te laten horen noch minder de radioknop open te draaien om de verkeersinformaties te horen. De manuele vijf-versnellingsbak geeft weliswaar de kracht aan met een koppel van 170 Nm.

Comfort

Met 3640 mm, laat de Yaris toch een 950 L toe met neergeklapte zetels. De minimum inhoud is 205 L met een handige verschuivende achterbank. Toch zal men moeten kiezen tussen meer bagage of meer plaats voor de benen van de passagiers achteraan. Onze 5-deuren versie heeft zoveel problemen niet dan met de 3-deurs.
Ook een bonuspunt voor de opbergruimtes.
Daarentegen verplichten de digitale tellers in het centrum van het dashboard ons om het zicht van de baan te verplaatsen.
De harde veringen verbeteren de relatie bestuurder/baan, maar men betaalt het cash op slechte wegen.
Ander minpunt zijn de plastieken materialen van bij plastique.com. Het is inderdaad wel stevig en niet zo lelijk, maar het ziet er echt plastiekachtig uit. De Blue & Red Line reeks geeft siernaden. En wat ook juist is, is dat de Yaris uiteindelijk een goede verhouding prijs/kwaliteit aanbiedt. En al komt de opvolger aan, geeft dit model steeds een zekere stijl aan. Hij zal de kopers nog steeds tevreden stellen met de allerlaatste modellen voor het einde van het haar of dan de liefhebbers van goede occasies.

© Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Toyota.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km