Testen

De cirkel is rond

Het is bekend dat hybrides vooral in de stad bevoordeeld zijn tegenover de klassieke benzine en diesel. Paradoxaal genoeg vinden we, behalve de Honda Jazz Hybrid, geen hybride stadswagens terug in de catalogi. Toyota vult dat gat met een hybrideversie van de Yaris. Benieuwd wat het resultaat is…

  • Piette François
  • 01 juni 2012
  • Toyota
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik (vooral in en rond de stad)
  • Moduleerbaarheid en ruimte (compacte hybridemodule)
  • Rijgemak
  • Dynamische rijstijl te vermijden
  • Hoge basisprijs

Krachttoer

Toyota maakt er een erezaak van om een volledig hybridegamma uit te bouwen. Zo is de kleine Yaris beschikbaar als benzine, diesel en hybride. Volgens de knappe koppen van het Japanse merk zal deze laatste variant ongeveer een kwart van de verkoop uitmaken. Een hybride Yaris is een logische stap, want deze kleine vlo is bestemd voor de stad, een omgeving waar een hybride zijn elektromotor maximaal kan benutten.

Visueel

De hybride wordt voorgesteld als vaandeldrager van het gamma en onderscheidt zich door enkele details: de grote luchtinlaat in de voorbumper, het verfijnde radiatorrooster, de logo’s, de specifieke velgen en de achterlichten met diodes. Geen visuele omwenteling dus, de Yaris blijft even schattig en blijft bijna even compact (+ 2 cm in de lengte).

In het blauw

In het interieur zijn de blauwe stiksels exclusief voor dit model en ruimde de toerenteller logischerwijze plaats voor een veel nuttigere econometer. Tot slot informeert het infotainmentsysteem Toyota Touch de bestuurder over de verschillende energiestromen. Een hele boterham… We moeten toegeven dat dit soort informatie de bestuurder aanzet om maximaal het gaspedaal te lichten, kwestie van altijd in de “groene zone” te blijven.
100 paarden, 3,5 l/100 km

De interessantste veranderingen schuilen onder de motorkap. De verbrandingsmotor is een 1.5 viercilinder benzine die een bescheiden vermogen van 75 pk levert bij 4.800 tr/min. Dat vermogen is bewust laag gehouden: het doel minder te verbruiken, eerder dan de toerenteller in de rode zone te jagen.

Voor versterking zorgt een elektromotor. Het combineerde vermogen van de twee krachtbronnen bedraagt 100 pk, wat een spurt van 0 tot 100 km/u in 11,8 seconden en een topsnelheid van 165 km/u garandeert.

Compact

De echte krachttoer zijn de compacte afmetingen van de aandrijflijn. De afwezigheid van een klassieke versnellingsbak (CVT-transmissie), een kleinere brandstoftank (met dezelfde autonomie dankzij een lager verbruik) en de compacte batterij (nickel-metaalhybride) lieten toe om de ruimte en de functionaliteit van een gewone Yaris te bewaren.

Hoe werkt het?

Technisch is een hybride vergelijkbaar met een gasfabriek: soms zeer moeilijk te begrijpen voor eenvoudige stervelingen. Nochtans rijdt de hybride Yaris kinderlijk eenvoudig. Voet op de rem, de schakelpook in D plaatsen, het rempedaal lossen en we zijn vertrokken. Zowel met de elektromotor, de verbrandingsmotor als beide motoren merkt de bestuurder niets van de omschakeling. Tenzij je hard op het gaspedaal duwt, dan klinkt deze Yaris als een wasmachine.

Elektrisch

De eerste test in de omgeving van Amsterdam toonde de doeltreffendheid van het beheer aan: de elektromotor wordt maximaal gebruikt. In elektrische modus haalt de Yaris maximaal 50 km/u en de autonomie is groot genoeg om het verbruik drastisch te drukken.

Tussen 4 en 5 l/100 km

Zodra de benzinemotor in actie schiet, stijgt het gemiddelde verbruik maar met de elektromotor in werking daalt het weer snel. Uiteindelijk bedroeg ons gemiddelde op een parcours in en rond de stad en met een soepele, ontspannen rijstijl 4 l/100 km. Uitstekend, maar besef dat een snelwegtraject het verbruik onvermijdelijk benadeelt. Een gemiddelde van minder dan 5 l/100 km lijkt ons haalbaar.

Toyota kondigt een verbruik van 3,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 79 g/km aan. Voor bedrijven betekent dat een fiscale aftrekbaarheid van 90 procent.
Vol accelereren wordt niet echt beloond: zoals in alle hybrides van het merk blijft de motor zonder onderbreking hoog in de toeren hangen. Met veel lawaai, weliswaar goed gedempt, maar dodelijk voor een sportieve rijstijl. Als je naar de snelheidsmeter kijkt, blijkt nochtans dat de acceleraties verre van belachelijk zijn: de wijzer klimt geleidelijk maar zeker.

Twee modi

Om je verbruikswaarden te verbeteren, biedt Toyota een EV-modus, volledig elektrisch maar wel beperkt door de capaciteit van de batterij, de snelheid waarmee je rijdt en de hoeveelheid acceleraties. De Eco-modus verzacht dan weer de respons van het gaspedaal en regelt de klimaatregeling voor een lager verbruik.

Niet voor iedereen

De Yaris Hybride is met een basisprijs van 17.990 euro duurder dan een 1.33 benzine of een 1.4 D-4D en is niet voor iedereen bestemd. Leg je jaarlijks ongeveer 10.000 km af, dan is een klassieke benzine wellicht de beste optie. Bij hogere kilometeraantallen moet je gaan rekenen.

Iemand die per jaar ongeveer 15.000 km rijdt waarvan een groot deel in de stad, betaalt uiteindelijk minder voor deze hybride dan voor een benzine- of dieselversie. Een niet te onderschatten voordeel: het onderhoud van een hybride is goedkoper dan dat van een benzine en a fortiori van een diesel.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Toyota.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km