Dacia
Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?
Achter het sobere, Scandinavische uiterlijk van de V60 Plug-In Hybrid schuilt een revolutie. Het is de eerste dieselhybride met plug-intechniek, wat betekent dat hij aan het stopcontact oplaadt. Beloofd, wie ongevoelig blijft voor hybrides zal zijn oordeel moeten herzien.
Volvo roept zichzelf niet uit tot ‘wereldheerser’. Nochtans verdient het werk van de ingenieurs diep respect. De eigenschappen van deze Volvo zijn verrassend: 285 pk, 640 Nm koppel, 0 tot 100 km/u in 6,1 seconden, 250 km/u topsnelheid, 900 km autonomie en een gemiddeld verbruik van 1,8 l/100 km of een CO2-uitstoot van 48 g/km. Het beste van twee werelden? Inderdaad, deze auto weet te charmeren.
Het werkingsprincipe van deze Volvo is relatief gelijkaardig aan dat van de HYbrid4 van PSA (Peugeot-Citroën), met enkele kleine verschillen. De dieselmotor (een vijfcilinder D5 met 215 pk en 440 Nm) drijft de vooras aan. Achteraan vinden we een elektromotor met 70 pk en 200 Nm. De versnellingsbak is geen zachte gerobotiseerde bak, maar een conventionele automaat met zes versnellingen. Maar de echte troef van deze auto is dat de batterijen aan het stopcontact opgeladen worden.
Selecteer de Pure-modus en je kunt vijftig kilometer rijden alleen op de elektromotor. De Volvo is dan een achterwielaandrijver en haalt 125 km/u terwijl een stilte heerst zoals in een kathedraal. Let echter op dat je het gaspedaal niet forceert, want dan ontwaakt de grommende vijfcilinder. Om te herladen moet je rekenen op 3,5 à 4,5 uur, naargelang de installatie.
In de meeste gevallen volstaat voor ons de Hybrid-modus. Die gebruikt bij voorkeur de batterijen, op voorwaarde dat je rechtervoet niet te zwaar is. De Power-modus accentueert de prestaties met een scherpere respons op het gaspedaal. De 285 paarden antwoorden bij het minste verzoek.
Kom je op moeilijk terrein, dan kun je de transmissie omschakelen naar vierwielaandrijving via de AWD-functie. Heel nuttig is de Save-knop om de batterijen te sparen, die een autonomie van twintig kilometer garandeert omdat de dieselmotor de batterijen oplaadt. Goed als je op de snelweg rijdt en later de stad wil induiken. Handig om te weten: ondanks het hybrideconcept kan deze Volvo lasten tot 1,8 ton trekken.
Het vliegtuig is nog maar net geland op het besneeuwde tarmac van de luchthaven van Östersund (Zweden) en we zien al dat we de verwarming en de verwarmde zetels goed kunnen gebruiken. Maar Volvo is een ervaren rot op dat vlak: de auto’s zijn al voorverwarmd voor onze komst. Dat is mogelijk dankzij een functie in de boordcomputer, via de intelligente sleutel of sterker nog via jouw smartphone. Ongeacht of de batterijen aan het opladen zijn.
Deze bijzondere V60 blijft discreet en onderscheidt zich door discrete logo’s en twee grote uitlaatpijpen. In het interieur vinden we behalve specifieke instrumenten geen enkel verschil met de traditionele V60. Op de weg onthult de V60 Plug-In Hybrid een verbluffend potentieel. Hij werkt zacht en gemakkelijk in de Hybrid- of Pure-modus. Hij opent een wereld van raffinement waarin de overgang van elektro- naar dieselmotor bijna onmerkbaar is. Maar druk op de knop Performance en de acceleraties worden een pak vinniger.
Nu we toch in Zweden zijn, trekken we naar enkele bevroren meren. Op zijn spijkerbanden bewijst de V60 zijn wendbaarheid en hij twijfelt niet om languit te driften, op voorwaarde dat de ESP in de sportstand staat. Voor liefhebbers van oversturen met het gaspedaal is de AWD-stand overtuigend genoeg, tenminste als de ondergrond voldoende glad is.
De V60 Plug-In Hybrid lijkt één van de beste hybride wagens, maar is niet vrij van fouten. Het grootste verwijt betreft de kofferruimte. Al magertjes in het gewone model en hier nog eens gereduceerd tot 310 liter (1.120 liter in maximale configuratie). We betreuren ook de hoge prijs (ongeveer 60.000 euro) en de lange levertijden (een jaar!).
Tot slot, dat is te wijten aan onze politici, is deze fiscaal niet altijd interessant, afhankelijk van waar je woont. Er is geen belasting op inverkeerstelling (BIV) als je een particulier bent die in Vlaanderen woont. In alle andere gevallen moet je 4.957 euro ophoesten! Het voordeel van alle aard (VAA) bedraagt 168 euro bruto per maand in het hele land.
Deze V60 richt zich vooral tot bestuurders die voornamelijk in de stad rijden, maar bij gelegenheid lange trajecten afleggen op de autosnelweg. Daar werpt de dieselmotor zich op als sterk wapen, want de benzinehybrides halen een middelmatig rendement bij hoge snelheden.
Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?