Renault Espace: volgende generatie elektrisch en retro?

Gaat Renault, na de R5 en de aanstaande R4, zijn Espace ook transformeren tot een elektrische monovolume met een neo-retrodesign?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 09 april 2024
  • Toekomst

Over de generaties heen is de Renault Espace geëvolueerd van een ultrapraktische monovolume naar een verlengde 7-zitsversie van de SUV Austral. En hoewel deze transformatie perfect in lijn ligt met de huidige populariteit van SUV's, is het duidelijk niet naar de zin van de puristen en de liefhebbers van het originele model uit 1984. Maar de Franse constructeur zou weleens rechtsomkeer kunnen maken dankzij de flexibiliteit van de elektrische toekomst...

Terug naar de bron voor de Renault Espace?

Na de goede ontvangst van de R5 en de nakende lancering van de R4, die ook een neo-retrodesign krijgt, zou de volgende generatie Espace qua look en filosofie ook kunnen terugkeren naar het voorbeeld van de eerste generatie. Dat is toch wat we kunnen verstaan uit de woorden van Olivier Brosse, specialist van het AmpR Medium-platform bij Renault, in een interview met Autocar. Hij laat vallen dat deze aanpak "iets is dat we overwegen", maar ook dat "het technisch mogelijk is volgens mij, maar dan moeten we zien of een monovolume wel gewild is bij het Europese publiek".

Niets is officieel, maar wel "veel voordelen"

Volgens Brosse zouden er wel aanpassingen nodig zijn aan het platform dat momenteel ook onder de elektrische Mégane en Scénic zit. Beide modellen hebben voorwielaandrijving, maar achterwielaandrijving zou een betere optie zijn voor de efficiëntie van een model met de grootte van een monovolume. Deze aanpassingen zou echter niets afdoen aan de kwaliteiten van het platform, zoals Brosse vertelt: "de platforms voor elektrische wagens brengen tal van voordelen met zich mee, waarmee we de interne packaging kunnen optimaliseren, en die qua design ook veel meer vrijheid bieden". Maakt de volgende generatie Renault Espace dan rechtsomkeer om opnieuw de gezinswagen bij uitstek te worden? Helaas is er nog niets officieel... maar we hopen van wel!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Renault? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Renault-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km