Toyota en Suzuki werken aan een mini-sportwagen!

Volgens de geruchten uit Japan zou hij een compacte middenmotor krijgen en minder dan € 20.000 kosten.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 20 februari 2023
  • Toekomst

Een pk-monster of een exclusieve bolide: fun verzekerd, maar vaak heb je wel een dikke portefeuille nodig voor de aankoop, de verzekering, de benzine en het onderhoud. Dat het ook anders kan, bewijzen nicheconstructeurs zoals bijvoorbeeld Caterham met zijn lichte ‘170’. Maar ook de prijzen van dat soort speelgoed stijgen, en het is niet meteen geschikt voor dagelijks gebruik. Misschien komt Toyota wel met een oplossing, in samenwerking met Suzuki en Daihatsu.

Japanse Smart Roadster

De drie Japanners zouden immers werken aan een compacte en betaalbare sportwagen met middenmotor. Het meest recente voorbeeld daarvan is de nooit bij ons gecommercialiseerde Honda S660 (een moderne versie van de Honda Beat) of nog de Smart Roadster die wel hier te koop was. Voor de meest recente voorbeelden van het trio dat nu zou werken aan een nieuwe mini-sportwagen moeten we al verder terug in de tijd, met de Suzuki Cappuccino of de Daihatsu Copen, die echter geen middenmotor kregen, of de Toyota MR van eind de jaren ‘90. Hoe de nieuwkomer er dan uit moet zien? Doe ons maar iets wat lijkt op de Toyota S-FR concept of de Suzuki Vision Gran Turismo (hoewel die allebei hun motor voorin hebben).

Het nieuwe model zou volgens het Japanse Best Car, dat ook een Prius GRMN voorspelt, uitgerust zijn met een 120 pk sterke 1 liter driecilinder net achter de twee kuipzeteltjes en nauwelijks groter zijn dan de gemiddelde stadswagen. Maar niet zo klein als een Kei car – dan zou de cilinderinhoud ook beperkt zijn tot 660 cc. Bovendien zou hij in Japan een vanafprijs krijgen die onder de € 20.000 euro ligt! Als het te goed klinkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook, maar zou een betaalbaar alternatief voor de toekomstige Mazda MX-5 of een moderne Japanse Smart Roadster (met handbak dan wel) niet mooi zijn?

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km