Scoop: de Mazda MX-5 van de 5de generatie maakt zich klaar!

Hoewel hij nog verstopt zit onder het koetswerk dat hij leende van de huidige generatie, lijkt deze ‘mule’ te dienen voor de ontwikkeling van de volgende generatie MX-5. Die wordt in 2024 verwacht.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 september 2022
  • Toekomst

Mazda heeft bevestigd dat het zijn iconische auto zal blijven laten voortleven volgens het 'goede oude recept', zelfs in het tijdperk van ongebrijdelde elektrificatie. Met andere woorden: een kleine, lichtgewicht roadster met achterwielaandrijving, aangedreven door een verbrandingsmotor.

De huidige generatie, bekend als de 'ND' (na de NA, NB en NC), die in 2015 werd voorgesteld en in 2019 een opfrisbeurt kreeg, moet rond 2024 plaatsmaken voor de 'NE'. Mazda heeft nog wat tijd om de nieuwste telg van zijn beroemde roadster te verfijnen. Dit is geen ontwikkelingsmodel voorzien van zijn definitieve koetswerk dat onze spionnen wisten te verrassen, maar eerder wat een mule lijkt te zijn die is uitgerust met het koetswerk van de huidige generatie.


Brede heupen

De volgende generatie MX-5 zal waarschijnlijk de afmetingen van het huidige model sterk benaderen. Wel kunnen wel speculeren over de bredere achterpartij van deze mule. De ophanging zou bij de volgende generatie kunnen genieten van een breder spoor achteraan.

Micro-hybride?

Hoewel hij nog steeds een verbrandingsmotor onder de motorkap zal hebben, zou deze toekomstige MX-5 toch een lichte vorm van elektrificatie kunnen krijgen om zijn uitstoot te helpen verminderen. Wordt het een 48-volt micro-hybride? In elk geval moet de gekozen oplossing licht genoeg zijn om het gewicht van de MX-5, één van de belangrijkste elementen van het recept sinds 1989, niet nodeloos te doen stijgen…


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mazda MX-5? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mazda MX-5 zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km