Scoop: de Mazda MX-5 van de 5de generatie maakt zich klaar!

Hoewel hij nog verstopt zit onder het koetswerk dat hij leende van de huidige generatie, lijkt deze ‘mule’ te dienen voor de ontwikkeling van de volgende generatie MX-5. Die wordt in 2024 verwacht.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 september 2022
  • Toekomst

Mazda heeft bevestigd dat het zijn iconische auto zal blijven laten voortleven volgens het 'goede oude recept', zelfs in het tijdperk van ongebrijdelde elektrificatie. Met andere woorden: een kleine, lichtgewicht roadster met achterwielaandrijving, aangedreven door een verbrandingsmotor.

De huidige generatie, bekend als de 'ND' (na de NA, NB en NC), die in 2015 werd voorgesteld en in 2019 een opfrisbeurt kreeg, moet rond 2024 plaatsmaken voor de 'NE'. Mazda heeft nog wat tijd om de nieuwste telg van zijn beroemde roadster te verfijnen. Dit is geen ontwikkelingsmodel voorzien van zijn definitieve koetswerk dat onze spionnen wisten te verrassen, maar eerder wat een mule lijkt te zijn die is uitgerust met het koetswerk van de huidige generatie.


Brede heupen

De volgende generatie MX-5 zal waarschijnlijk de afmetingen van het huidige model sterk benaderen. Wel kunnen wel speculeren over de bredere achterpartij van deze mule. De ophanging zou bij de volgende generatie kunnen genieten van een breder spoor achteraan.

Micro-hybride?

Hoewel hij nog steeds een verbrandingsmotor onder de motorkap zal hebben, zou deze toekomstige MX-5 toch een lichte vorm van elektrificatie kunnen krijgen om zijn uitstoot te helpen verminderen. Wordt het een 48-volt micro-hybride? In elk geval moet de gekozen oplossing licht genoeg zijn om het gewicht van de MX-5, één van de belangrijkste elementen van het recept sinds 1989, niet nodeloos te doen stijgen…


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mazda MX-5? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mazda MX-5 zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

De Tsjechische SUV geeft zich bloot zonder enige vorm van camouflage! Nu ja, zijn onderstel toch...

Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.

Volvo heeft zijn nieuwe elektrische 'baby-SUV' onthuld, de EX30

Volvo heeft zijn nieuwe elektrische 'baby-SUV' onthuld, de EX30

Op het programma: één of twee motoren, een behaaglijk interieur en een betaalbare instapprijs.

Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km