François Piette

2 OKT 2005

Audi Q7 hybride : 13% winst

Als nieuwkomer op de SUV markt kon het ook niet anders, Audi moest met een aantrekkelijk product voor de boeg komen. We vinden er modulariteit, sportiviteit en look in terug. Audi heeft ook een hybride versie voorgesteld. In deze moeilijke tijden draagt dit soort aandrijving bij tot het imago van dit soort voertuigen. Lichte batterij Onder de motorkap van de hybride Q7 vinden we de V8 FSI benzinemotor terug van 4.2 liter, met 350 pk (257 kW). Het koppel bedraagt 440 Nm. De elektrische motor van 32 kW, met een koppel van 200 Nm, bevindt zich tussen de V8 en de automatische koppel convertor van de versnellingsbak. Door de motor daar te plaatsen behouden we 3 rijen zitjes. De batterij, een nikkel lichtgewicht, bevindt zich achteraan, onder de laadvloer. Beide motoren kunnen uiteraard individueel of samen werken, dank zij een ontkoppelingsmechanisme. Energiebeheer De coördinatie van beide motoren gebeurt uiteraard via de complexe elektronica. Om uit te maken welk type energie te gebruiken wordt rekening gehouden met de bevelen van de bestuurder ( optrekken, remmen, stand van de 6-delige Tiptronic versnellingsbak ), staat van de batterij en de impulsen van de ESP. Deze Audi kan dus louter op elektriciteit rijden ( maximum snelheid van 30 km/u ), ofwel op brandstof, of een combinatie van beide. Zoals je kan verwachten kan dit allemaal nauwkeurig gevolgd worden op het scherm binnenin. Net als bij alle degelijke hybride wagens, wordt het uitlopen van de wagen en het remmen gebruikt om de opgewekte kinetische energie op te slaan om de batterij opnieuw op te laden. Prestatiegericht De V8 en elektrische motor laten deze Q7 versie toe om in 7.4 seconden van 0 tot 100 km/u te geraken. De Audi Q7 met enkel de V8 motor heeft hiervoor 8 seconden nodig. Ook tijdens het rijden vinden we dezelfde vergelijking terug, 7 seconden om van 80 tot 120 km/u te geraken in vijfde versnelling. Of 25% sneller. Wel niet vergeten dat deze, lange, wagen maar liefst 2410 kg weegt. De Quattro overbrenging en de krachtige V8 motor zijn uiteraard geen voorbeelden van soberheid. We kunnen gerust stellen dat de hybride versie hier verandering in brengt. De cijfers tonen aan dat de hybride versie gemiddeld 13% minder verbruikt dan de normale versie waarvan deze hybride is afgeleid…toch behalen we nog een gemiddeld verbruik van 12 liter voor 100 kilometer. De TDI hoeft zich dus nog geen zorgen te maken.

Bron : Audi
Advertentie
Advertentie
Advertentie