Dat elektrisch rijden niet duurder hoeft te zijn dan rijden op benzine, bewijst Ford met de nieuwe Puma Gen-E. Als we de prijslijst van de Ford Puma bekijken, zien we dat de prijs van de basisversie van de 100% elektrische Gen-E (35.490 euro) zowat in het midden zit tussen de ST-Line (33.300 euro) en de ST-Line X (36.200 euro), beide met een 1.0i EcoBoost mHEV motor met 114 kW (155 Pk). Voor die prijs krijg je bovendien al een lange lijst aan standaarduitrusting!
Puma Gen-E: uitgebreide standaarduitrusting
De Puma Gen-E neemt de rijkelijke standaarduitrusting over van de Titanium, de basisversie van de Puma met benzinemotor. Inbegrepen zijn bijvoorbeeld een cruisecontrol, achteruitrijcamera, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, dubbele automatische airconditioning, donkergetinte ruiten, sfeerverlichting, een 12” touchscreen met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, ingebouwde navigatie, een akoestisch gelamineerde voorruit enz.
De elektrische variant krijgt echter nog een paar extra’s als standaard, zoals instelbare rijmodi, een draadloze oplader voor smartphones, meerkleurige sfeerverlichting en beter verstelbare zetels vooraan. De aanwezige frunk en Gigabox (nog groter dan de Megabox) maken deze EV ook nog eens extra praktisch in vergelijking met zijn benzinebroers.
Wij starten onze configuratie dus met de basisversie van de Puma Gen-E vanaf 32.433 euro en bouwen die verder uit tot onze ideale Ford Puma Gen-E.



2 optiepakketten voor meer comfort en veiligheid
Wat valt er dan eigenlijk nog meer te wensen? Wie onze configuraties vaker leest, weet dat we fan zijn van adaptieve cruisecontrol. Die zit vervat in het Driver Assistance Pack van 1.210 euro, dat verder onder meer bestaat uit parkeersensoren vooraan, een 360°-camera en enkele veiligheidsassistenten zoals een dodehoekwaarschuwingssysteem. Dat lijkt ons een uitstekende deal voor extra rijcomfort en veiligheid.
Verder vinken we het Winter Pack aan voor 575 euro, een redelijke prijs voor zetelverwarming. Maar het is ook een aanrader voor wie de wagen altijd buiten moet laten staan. De 'Quickclear' elektrische voorruitontdooiing en het verwarmbaar stuurwiel maken die koude winterochtenden namelijk een stukje draaglijker.
Qua styling kunnen we het kort houden. Voor het interieur en de velgen zijn er namelijk geen alternatieven in deze versie, maar die missen we ook niet. Frozen White is de standaard lakkleur, maar ons bevalt het Electric Yellow (350 euro) wel. De vier andere beschikbare kleuren kosten bovendien meer: 650 of 850 euro.
Het Comfort Pack laat je voor 600 euro instappen zonder de sleutel te gebruiken, je koffer openen met een voetbeweging en je spiegels inklappen met een druk op de knop. Comfortabel inderdaad, maar voor ons overbodig.



Alternatieven voor een groter budget
Dat laatste pakket wordt standaard als je een trapje hoger opklimt in de uitrustingsniveaus: de Puma Gen-E Premium biedt daarnaast als belangrijkste extra uitrusting ook nog 10 B&O luidsprekers incl. subwoofer, adaptieve verlichting met Dynamic Full LED-koplampen en 18” velgen. Die Premium-versie kost echter 2.347 euro meer dan de basisversie, ook dat is voor ons wat van het goede teveel.
Wie toch graag all the way wil gaan met opties en pakketten, kunnen we nog een derde versie voorstellen: de Puma Gen-E “Sound Edition” (vanaf 37.585 euro). Dat is een royaal uitgeruste versie van de Puma Gen-E, met naast een nog krachtiger B&O Premium-geluidssysteem (650 i.p.v. 575 Watt), ook het Winter en Driver Assistance Pack aan boord.
Deze versie in de kleur Solar Silver kost nog eens 323 euro meer dan een gelijkaardig uitgeruste Puma Gen-E Premium. Voor dat bedrag krijgt deze speciale editie wel specifieke donkere 18” velgen en een ander patroon op de tweekleurige voorstoelen. Het overwegen waard, tenzij je écht dat opvallende Electric Yellow wil, want de Sound Edition is er enkel in het wit, grijs of blauw.



Eindbalans: de ideale Ford Puma Gen-E kost 34.429 euro
Wij blijven echter bij onze initiële keuze voor de basisversie van de Puma Gen-E, uitgerust met 2 pakketten en een optionele kleur. Deze configuratie combineert wat ons betreft alle sterke eigenschappen van de Puma Gen-E: een compacte maar praktische en fijn rijdende auto met een vrij volledige uitrusting voor een competitieve prijs van 34.429 euro.
Opvallend: dat is nog geen 1.000 euro verschil met de twee ideale configuraties van de "gewone" Ford Puma - een comfortabele en een sportieve versie - die we onlangs hebben gemaakt. Waarmee onze stelling aan het begin van dit artikel nog maar eens bewezen wordt…



