Een tweekleurige lak is niet nieuw in de autowereld. Tenminste, niet wanneer de ene kleur abrupt overgaat in de andere, zonder overgang. Een geleidelijke kleurovergang met een vloeiende transitie van de ene in de andere kleur zou wel eens de nieuwste trend kunnen worden. Alleen heb je daarvoor best en goedgevulde portefeuille. Bij Bentley begint de prijs van deze nieuwe optie, die aangeboden wordt door de personalisatie-afdeling Mulliner, immers bij £48.000, ruim 55.000 zuurverdiende euro’s aan de huidige wisselkoers.
Een contrasterend dak of spiegels, een zwarte motorkap of zelfs een ‘Coupe -Franche’ zoals bij de Peugeot 208 GTI 30th: het aantal mogelijkheden om te kiezen voor een tweekleurig koetswerk zijn niet meer bij te houden. Maar tot nu toe was de overgang van de ene naar de andere tint meestal scherp afgebakend. De nieuwste trend is het aanbieden van een zogenaamde ‘fade’ in de lak. Dat is een kleurverloop dat het mogelijk maakt om over het hele koetswerk geleidelijk van de ene tint naar de andere over te gaan.


‘Ombré by Bentley’
Bentley heeft die optie net toegevoegd aan zijn officiële lakkleurencatalogus, via zijn personalisatieafdeling Mulliner. De lak, met de naam ‘Ombré’, wordt meteen ook de duurste bij het Britse merk: hij kost £48.000 en is momenteel verkrijgbaar in drie mogelijke variaties. De Flying Spur sedan en Continental GT Speed coupé die in deze kleurstelling werden getoond, illustreren de overgang van ‘Topaz Blue’ aan de voorkant naar het aanzienlijk donkerdere ‘Windsor Blue’ aan de achterkant. Bentley geeft aan dat geïnteresseerde klanten nu al een variatie kunnen bestellen die gaat van ‘Sunburst Gold’ naar ‘Orange Flame’, en ook van ‘Tungsten’ naar ‘Onyx’.



Opgepast voor de derde kleur!
Andere varianten worden later toegevoegd, na een validatieproces. Maar Bentley benadrukt dat niet alle tinten geschikt zijn voor deze geleidelijke kleurentransitie. De overgang van geel naar blauw kan bijvoorbeeld ook een groene tint creëren in het midden van de transitie.
Volledig unieke tint, met de hand gemaakt
Alle ‘Ombré’-afwerkingen die door Bentley worden aangeboden, zijn hoe dan ook uniek. Het procédé wordt volledig met de hand uitgevoerd en het kleurverloop is telkens anders, volgens de persoonlijke touch van de ‘kunstschilder’. Bentley geeft aan dat het proces bijna 60 uur in beslag neemt en uitgevoerd wordt door twee hoogopgeleide laktechnici.

Uitbreiding naar andere merken?
Zal deze trend in de toekomst ook bij andere automerken terug te vinden zijn, misschien tegen minder elitaire prijzen? Het is in elk geval leuk om te zien dat Cupra een vergelijkbare techniek koos voor zijn nieuwe esthetische manifest, de Tindaya concept car, die onthuld werd op de meest recente editie van de IAA in München. Een designstudie die de toekomstige trends in de catalogus van het nieuwste ‘hippe’ merk van de Volkswagen-groep moet tonen. Deze laktechniek zou in de toekomst dus nog vaker terug te zien kunnen zijn. Mini probeerde immers al in 2021 om een verloop van drie kleuren te populariseren met zijn ‘Multitone’ dak...














