of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Peugeot 208 GTI 30th: dertigjarige krijger

Aanbod
1/8

Peugeot 208 GTI 30th: dertigjarige krijger

Is de 208 GTI te braaf in vergelijking met zijn concurrenten? Wees gerust: Peugeot heeft nog iets achter de hand gehouden. Een voorsmaakje van de toekomstige GTI by Peugeot Sport achter het (kleine) stuur van de beperkte GTI 30th. Een garantie voor plezier?

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

19 Mei 2024

Advertentie

Net als de mythische 205 GTI die in februari 1984 gelanceerd werd, wil de Peugeot 208 GTI tegelijk chic én sportief zijn. Als product van de jaren tachtig stuurt zijn grootouder wel speelser en scherper. De 208 GTI stelt uiteindelijk alleen de meest radicale bestuurders wat teleur, voorts respecteert hij zijn afkomst. Peugeot luisterde wel naar de kritiek van de puristen die een meer radicale GTI zoeken en vroeg aan de sportieve afdeling om een speciale 30th-verjaardagsversie te ontwikkelen die herinnert aan de sensaties van de originele 205 GTI 1.6. Die bolide stelde zich tevreden met 105 pk om het koetswerk van 850 kg zoals een danseres van de ene naar de andere bocht te sturen.

Allemaal verkocht?

We moeten eerst nog goed én slecht nieuws vertellen. Het slechte nieuws is dat de 800 exemplaren van deze GTI 30th al allemaal verkocht zijn. Het goede nieuws is dat Peugeot door de grote vraag besloten heeft om een niet beperkte nieuwe versie toe te voegen, de GTI by Peugeot Sport. Die heeft ongeveer dezelfde mechaniek als de 30th en staat over enkele maanden in de catalogus.

RCZ-R 

Aan het einde van de montagelijn van de 208 heeft Peugeot Sport een klein atelier geïnstalleerd om de auto te ‘transformeren’. In totaal zijn ongeveer dertig werkuren nodig om van een GTI een GTI  30th te maken. Het hart, de 1.6 THP, kreeg een vitaminekuur. Zijn vermogen stijgt van 200 naar 208 pk (symbolisch), maar we waarderen vooral het aangepaste koppel. Dat stijgt met 25 Nm tegenover de normale GTI (300 Nm) en heeft een andere curve voor een betere beschikbaarheid (het maximumkoppel is er al vanaf 1.700 tr/min). De meest opmerkelijke mechanische verandering is de transmissie: de GTI 30th heeft een Torsen-differentieel met beperkte slip en een manuele zesversnellingsbak met een specifieke spreiding zoals in de RCZ-R.

Beweeglijke kont

De kers op de taart van deze radicalere 208 GTI is de ophanging. De 208 GTI 30th is lager (-10 mm) en rust op bredere sporen. De schokdempers en antirolstangen werden verstevigd. In de praktijk vertaalt zich dat in een wendbaarder weggedrag met een meer beweeglijke achtertrein. Een knipoog naar de 205 GTI, een kampioen op dat vlak.

Op het circuit

Dat speelse temperament wordt bevestigd in de eerste bochten op het circuit van Dreux, het speelterrein van deze test. Met het ESP uitgeschakeld heeft de 208 GTI niet liever dan dat dat je voet van het pedaal haalt in scherpe bochten. De achtertrein is nog gemakkelijker te besturen omdat de voortrein nog nauwkeurig werd met zijn nieuwe geometrie en zelfblokkerend differentieel. Bij acceleraties heeft de auto de neiging aan de binnenkant te blijven door het effect van het Torsen-differentieel, waardoor je uit de bocht komt met hogere snelheden. Een speciale vermelding verdienen ook de specifieke Brembo-remmen. De remklauwen met vier zuigers bijten zich even stevig vast in de schijven van 323 mm als een buldog. De 1.6 THP herneemt iets gewilliger, maar klinkt nog altijd wat banaal.

Conclusie

Het is moeilijk om te weerstaan aan de charmes van dit collector’s item. Het tweekleurige koetswerk – origineel maar misschien niet ieders smaak – is gelukkig geen verplichting. Je moet wel wennen aan een wegcontact dat iets harder is dan in de normale 208 GTI. Maar dat detail stoort de liefhebbers van de 205 GTI wellicht niet.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Peugeot 208 of vergelijkbare auto

7 500 €

2018

141 660 km

Diesel

75 pk

Manueel

90 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

30 450 €

2023

7 623 km

Elektrisch

Elektrisch

136 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Bols BV

Poppel

date

Car-Pass

18 995 €

2024

6 315 km

Benzine

101 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

8 499 €

2017

122 845 km

Diesel

99 pk

Manueel

90 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

12 500 €

Nieuw Nieuw

2020

38 724 km

Benzine

101 pk

Manueel

97 g/km

date

Garage Felix

Brecht

date

Car-Pass

16 495 €

2023

14 971 km

Benzine

101 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

14 990 €

Nieuw Nieuw

2020

38 400 km

Benzine

101 pk

Manueel

98 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way

Peugeot

e-208

18 990 €

2020

45 750 km

Elektrisch

Elektrisch

136 pk

Automaat

0 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way