Het is zover: anderhalve maand na zijn grootse voorstelling in Rome is de Mercedes CLA in elektrische vorm – of officieel “met EQ-technologie” – eindelijk te bestellen in België. En zoals verwacht, is hij niet bepaald goedkoop. Maar goed nieuws: de prijzen zullen tegen het einde van het jaar dalen.

Advertentie
Advertentie

Zoals aangekondigd bij zijn officiële onthulling, is de Mercedes CLA voorlopig enkel verkrijgbaar met elektrische motorisaties, uitgerust met de “grote” batterij van 85 kWh. In de 250+-variant levert deze batterij stroom aan één enkele achteraan gemonteerde motor van 200 kW (272 pk) en 335 Nm, gekoppeld aan een 2-trapsversnellingsbak. In deze configuratie haalt de Mercedes CLA 250+ met EQ-technologie een maximale WLTP-actieradius van 775 km, sprint hij van 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden en bereikt hij een topsnelheid van 210 km/u. Deze versie van de Duitse berline is beschikbaar in vijf uitrustingsniveaus: Business Edition, Business Line, Sport Edition, Luxury Line en AMG Line. In België begint de prijs van de elektrische Mercedes CLA 250+ bij 56.870 euro.

Rode Mercedes EQE op kronkelige weg omringd door weelderige natuur op de achtergrond.
Advertentie
Advertentie

Mercedes CLA 350 4Matic is duurder dan een EQE!

De Mercedes CLA met EQ-technologie kan zijn 85 kWh-batterij ook combineren met twee elektromotoren. In de 350 4Matic-versie levert dit een totaalvermogen op van 260 kW (354 pk) en 515 Nm. Deze uitvoering haalt de 100 km/u in slechts 4,9 seconden, maar behoudt een topsnelheid van 210 km/u. Hoewel hij iets minder efficiëntis , beschikt de Mercedes CLA 350 4Matic nog steeds over een meer dan behoorlijke WLTP-actieradius van maximaal 748 km. Deze variant is uitsluitend verkrijgbaar in AMG Line-uitvoering en heeft in België een vanafprijs van 68.607 euro, wat dus meer is dan een EQE!

Rode Mercedes-Benz CLA 2024 in een stijlvolle showroomomgeving.
Rode Mercedes-Benz CLA, stijlvolle voorzijde, sfeerverlichting en stedelijke achtergrond.
Rode Mercedes-Benz CLA in moderne showroom met stedelijke achtergronddecoratie.

Krachtig laadvermogen en royale standaarduitrusting

Goed nieuws: Mercedes heeft niet beknibbeld op de standaarduitrusting van de nieuwe elektrische CLA. Zo krijgt elk model vanaf fabriek een warmtepomp mee, ongeacht het afwerkingsniveau. Alle varianten van de elektrische Duitse berline zijn ook gebouwd op een 800 V-architectuur. Die maakt snelladen mogelijk met een maximaal vermogen van 11 kW op wisselstroom en maar liefst 320 kW op gelijkstroom! Zo kan je tot 325 km rijbereik terugwinnen in slechts 10 minuten en het batterijniveau van 10 naar 80 % brengen in amper 22 minuten.

Het enige “minder goede” nieuws: het Superscreen – met een extra 14-inch scherm voor de passagier – is voorlopig nog niet beschikbaar in de configurator van het merk. Geen paniek: het scherm zal binnenkort opduiken, samen met nieuwe aandrijflijnen en koetswerkvarianten!

Advertentie
Advertentie
Moderne interieur van Mercedes-Benz EQE met digitaal dashboard en centraal touchscreen.
Luxe interieur van een Mercedes-Benz met digitaal dashboard en stijlvol stuurwiel.
Dashboard Mercedes-Benz, modern navigatiescherm, premium interieur.

Er komen nog (veel) meer versies aan

De nieuwe Mercedes CLA heeft nog lang niet al zijn geheimen prijsgegeven. Voor het einde van 2025 zal de berline ook beschikbaar zijn met een batterij van 58 kWh, én met een nieuwe mild-hybride 48V-benzinemotor: een 1,5 liter-viercilinder. Die zal verkrijgbaar zijn in drie vermogensniveaus: 100 kW (136 pk), 120 kW (163 pk) en 140 kW (190 pk). Al deze nieuwe versies zullen uiteraard de instapprijs van de nieuwe Mercedes CLA doen dalen. En dat is nog niet alles! Er komt ook een Shooting Brake-carrosserie aan in de configurator, net als een AMG-variant met minstens 400 kW (544 pk)!

Advertentie
Advertentie