Mitsubishi blijft putten uit de Renault-catalogus om zijn Europese gamma uit te breiden. Na de terugkeer van de ASX, de Colt en de Grandis, respectievelijke klonen van de Renault Captur, Renault Clio en Renault Symbioz, is er nu de verrijzenis van de Eclipse Cross. Opnieuw een kloon, in dit geval van de nieuwste Renault Scenic, die 100% elektrisch is.
Dynamic Shield
Nu ja, als we het een kloon noemen, overdrijven we misschien een beetje. Net als bij eerdere auto's die zijn afgeleid van Renault-modellen, heeft Mitsubishi zijn best gedaan om de nieuwe Eclipse Cross zo veel mogelijk een eigen karakter te geven. De nieuwe versie heeft weliswaar niets meer te maken met de vorige generatie van de Eclipse Cross, een SUV met aflopende daklijn en plug-in hybride aandrijving van begin jaren 2020. Maar anderzijds is het ook niet simpelweg een Scenic met een Mitsubishi-logo erop. De aanzienlijk hertekende voorkant van de Eclipse Cross 2025, met de ‘Dynamic Shield’-stijl van de Japanse autobouwer, geeft hem een eigen gezicht. De achterkant lijkt daarentegen een pak meer op die van de Scenic.



Android Automotive
En het eigen karakter van de Eclipse Cross is nog minder uitgesproken eens je instapt. Maar gezien de kwaliteiten van de Scenic op het vlak van interieurinrichting zal daar waarschijnlijk niemand echt over klagen. Afgezien van het Mitsubishi-logo op het stuur en de diamantvormige stiksels op de zetels, kijk je hier gewoon naar het interieur van de Franse elektrische SUV, inclusief het grote verticale scherm waarop Android Automotive draait en het panoramische dak met elektrochromatische verduistering. Net als de nieuwste Scenic wordt de Eclipse Cross alleen aangeboden in een 5-zits versie. Geen 7-zits configuratie dus, maar de binnenruimte is wel royaal voor de 5 inzittenden.



+- 600 km WLTP
Mitsubishi brengt zijn Eclipse Cross voor het einde van 2025 op de markt in Europa. Ook in België, gezien de recent bevestigde terugkeer van het merk in ons land, met een versie met groot rijbereik. Deze versie, uitgerust met een 87 kWh batterij en één enkele elektromotor van 160 kW (218 pk) / 300 Nm, mikt op een WLTP-gehomologeerd rijbereik van ongeveer 600 km (de vergelijkbare Scenic haalt precies 623 km WLTP). Maar Mitsubishi heeft ook de lancering in 2026 bevestigd van een ‘mid-range’ versie die betaalbaarder zal zijn. Tenzij het merk een verrassing uit zijn mouw schudt, zou die dezelfde 60 kWh batterij en elektromotor van 125 kW (170 pk) moeten hebben als de Scenic E-Tech Electric ‘Comfort Range’. Die versie van de Franse elektrische SUV belooft tot 430 km WLTP-bereik. De twee neven zullen samen van de band rollen in de Renault-fabriek in het Franse Douai.