De Polygon-conceptcar is geen puur stylingoefeningetje van Peugeot. Nee, de Franse constructeur heeft duidelijk een plan. En dat gaat verder dan enkel de volgende generatie 208. In deze studie worden ook technieken en oplossingen getest die mogelijk in productie gaan. Een van de opvallendste elementen? Het Hypersquare-stuur, dat zijn intrede zal doen in het gamma van de leeuw.
Dit vierkante “steer-by-wire”-stuur, dus volledig elektronisch aangestuurd, moet het rijden en manoeuvreren vereenvoudigen. Er is maar één stuuromwenteling nodig van aanslag tot aanslag. De stand van de wielen hangt af van de stuurbewegingen én de snelheid van de auto. De overbrengingsverhouding is dus variabel. Daardoor hoef je in principe niet meer wild te zwaaien met je armen. Ook inparkeren wordt makkelijker: een paar kleine bewegingen volstaan.



Peugeot draait vierkant
Het Hypersquare, dat naar verwachting zijn opwachting maakt in de nieuwe 208, bevat ronde uitsparingen waarin bedieningselementen verwerkt zitten. Denk aan de start/stop-knop, de weergave van de i-Cockpit of de rijmodi. Alles bedienbaar met de duim. Richtingaanwijzers worden bediend via peddels achter het stuur: de linker voor links, de rechter voor rechts.
Een tweede set peddels onderaan het stuur is er voor de grootlichten (links) en de claxon (rechts). We konden de Polygon niet echt besturen, maar dankzij een simulator kregen we toch een goed idee van de Hypersquare. De beleving doet denken aan een videogame, duidelijk een inspiratiebron, en is uiteraard niet hetzelfde als in het echt. Maar we kunnen al bevestigen dat je snel went aan de variabele overbrenging, de bedieningselementen en de aparte vorm van dit stuur.



3D-printen als troef
Het draait bij de Polygon niet alleen om het stuur. De kuipstoeltjes, bijvoorbeeld, zijn 3D-geprint in samenwerking met het Spaanse Nagami. Voordeel? Minder onderdelen, dus minder gewicht. Slechts drie elementen in plaats van tien. Geen leder of stof voor de bekleding, maar schuimrubber van gerecycleerd R-PET-plastic. De Belgische firma Sixinch hielp mee aan de ontwikkeling. En we mochten proefzitten. Eerlijk: de stoelen zitten erg comfortabel, vooral in de versie met het zachtste schuim. Je kunt ook kiezen voor andere dichtheden, vormen en kleuren. We kregen enkele stalen te zien met verschillende zachtheden en stijlen. Wel rijst de vraag: hoe slijtvast is dit op lange termijn, bij vocht en zweten? Het goede nieuws is dat de onderdelen makkelijk vervangbaar blijven.


Personalisatie centraal
Personalisatie is hét sleutelwoord in dit concept. Naast de stoelkussens kun je ook zelf je wieldeksels ontwerpen. Die worden eveneens 3D-geprint in gerecycleerd plastic. Net zoals het interieurdecor, waar het klassieke handschoenkastje vervangen wordt door openingen waarin je accessoires kunt hangen. Denk aan een houder voor je helm, je telefoon, een zonnebril of documenten. Alles blijft zichtbaar maar ordelijk opgeborgen.



Communicerende wagen
En dan zijn er nog de ledlichtjes. Die vind je zowel binnen als buiten terug. Ze maken van de auto een communicatiemiddel dat informatie geeft over zijn status en gedrag in het verkeer. Zo begroet hij je bij het instappen of toont hij de laadtoestand. Omdat de Polygon ook rijdbaar is, moeten de rijgegevens zichtbaar zijn. Die worden geprojecteerd op de voorruit via een lang scherm achter het Hypersquare-stuur. De vlinderdeuren? Die zijn er puur voor de show. Verwacht ze zeker niet op de toekomstige (elektrische) 208. Peugeot herhaalt het 1007-verhaal niet, zoveel is duidelijk.















