De Peugeot Polygon Concept werd voor het eerst onthuld in Fortnite, alvorens een paar dagen later aan het brede publiek voorgesteld te worden. En het is duidelijk dat dit niet zomaar een stijloefening is. Het Franse merk belooft namelijk dat de Polygon “tal van innovaties test en voorstelt die Peugeot vanaf 2027 zal gebruiken”. Waarmee we meteen ook een indicatie hebben over de lancering van de volgende 208. Maar over welke innovaties hebben we het?
Inspiratie van de 205
Laten we beginnen met het design. Aan de neus en de achterkant van de Peugeot Polygon Concept te zien, keert het merk terug naar de bron: we zien duidelijke verwijzingen naar de 205. De drieklauwige lichtsignatuur op de neus wordt horizontaal en strekt zich uit over de breedte van de voorbumper. Een knipoog naar de grille van de Peugeot 205, die nooit perfect leek te passen.
Achteraan zien we een moderne interpretatie van de vierkante lichtblokken van de 205, met nog wat extra LED-versiering en de merknaam prominent in het zicht. We verwachten dus dat de volgende generatie Peugeot 208 sterk zal verwijzen naar zijn illustere voorganger.



Micro-LEDs van buiten en van binnen
Die LEDs zijn trouwens ook bijzonder: het zijn Micro-LEDs, een technologie die het toelaat om zowel mooie animaties als een heel fel licht te combineren. Die Micro-LED-technologie zit niet enkel in de koplampen en achterlichten, maar ook op de C-stijl om de laadstatus aan te geven. Maar de Micro-LEDs zitten niet enkel aan de buitenkant. De Peugeot Polygon Concept debuteert namelijk de nieuwe generatie i-Cockpit van het Franse merk. Een dashboard dat niet langer gebruik maakt van traditionele displays, maar wel van één groot head-up display. Een Micro-LED-paneel achter het stuur projecteert alle informatie op de voorruit met het equivalent van een 31-inch scherm. De bestuurder moet ook de informatie kunnen personaliseren, maar hoe, dat geeft Peugeot niet meteen mee.

Hypersquare-stuur met Steer-by-Wire
Daarmee komen we bij het ‘pièce de résistance’ van de Polygon Concept en van toekomstige Peugeots: het Hypersquare-stuurwiel. Volgens Peugeot is het vierkante stuur met de vier gaten een revolutionaire én ergonomischere manier om een auto te besturen. Alle bedieningen zitten in de vier cirkelvormige ‘pods’ verwerkt, waardoor je nooit je handen van het stuur moet halen. En dat hoeft ook niet voor het sturen zelf, want Peugeot brengt ook Steer-by-Wire naar zijn toekomstige modellen. Dat systeem kennen we al van in de nieuwe Lexus RZ.
Er is geen fysieke verbinding tussen het stuur en de wielen, wat betekent dat er een veel directere én variabele stuurverhouding mogelijk is. Van uiterst links naar uiterst rechts vereist maar 340° aan stuurhoek, ofwel minder dan een volledige omwenteling, in plaats van twee à drie omwentelingen bij klassieke auto’s. Het eerste productiemodel van Peugeot met Steer-by-Wire komt in 2027. Het Franse merk zegt niet op welk model de technologie zal worden geïntroduceerd, maar gezien de timing lijkt de volgende 208 ons een logische kandidaat.

Modulair interieur en goedkoper om te produceren
Wat we tenslotte nog mogen verwachten van de volgende generatie Peugeot 208 voor 2027? Een dashboard met modulaire elementen, zoals Dacia’s YouClip-systeem, dat naar wens kan worden gepersonaliseerd. Daarnaast zou ook het STLA Small-platform de constructie van de stadswagen een pak eenvoudiger moeten maken, met minder onderdelen en dus een lagere productiekost. En dat is essentieel in een compact model, zeker omdat de volgende generatie Peugeot 208 ook elektrisch wordt. Maar om dat allemaal zeker te weten, zullen we nog 1,5 tot 2 jaar moeten wachten…













