Test: Volkswagen Polo GTI, gebrek aan houvast

Verdient de Volkswagen Polo GTI na meer dan een kwarteeuw te bestaan nog altijd zijn drieletterige badge, die symbool staat voor de dynamiek en sportiviteit van de legendarische Golf GTI? Het antwoord achter het stuur van de Polo GTI Edition 25 Years.

"De Volkswagen Polo GTI lijkt vandaag eerder veelzijdig dan echt sportief te zijn. Zijn voortrein gooit daarbij roet in het eten door een gebrek aan tractie."

Advertentie
Advertentie

De legendarische GTI-badge werd officieel ingevoerd op de derde generatie Volkswagen Polo in 1998. Toen beperkte Wolfsburg de productie van zijn sportieve stadswagen tot slechts 3.000 exemplaren. Een speciale reeks die als warme broodjes over de toonbank vloog! Het resultaat is dat de GTI-badge een definitief plaatsje kreeg in het gamma vanaf de volgende generatie Polo. Maar verdient de Duitse stadswagen na meer dan 25 jaar nog steeds zijn plaats in hetzelfde rijtje als de iconische Golf GTI? In 2023 vierde de Volkswagen Polo GTI namelijk zijn 25ste verjaardag. Voor de gelegenheid heeft VW een speciale reeks uitgebracht, die wij konden testen.

Design
Echte GTI-look voor de Volkswagen Polo!

Net als elke andere Polo van de 6e generatie, heeft de sportieve versie van de compacte Duitser onlangs een facelift gekregen. Zijn 4,07 m lange, 1,75 m brede en 1,45 m hoge koetswerk heeft nu nieuwe bumpers en lichten, met een herwerkte lichtsignatuur. Standaard krijgt de GTI zelfs een LED-streep over de breedte van zijn grille en LED-matrixkoplampen. De GTI ziet er natuurlijk sportiever uit dan de andere Polo’s, met specifieke logo’s en bumpers, en een sportophanging die 15 mm lager op zijn pootjes staat. Het is echt een hot hatch geworden! De ‘Edition 25 Years’ krijgt dan weer specifieke 18-inch velgen, een zwart dak en zwarte spiegelkappen, en enkele andere unieke details om hem te onderscheiden van een gewone GTI.

Teleurstelling aan boord

In het interieur van de sportieve stadswagen is de sfeer echter minder sportief. Nu de Lupo, Fox en Up! definitief op pensioen zijn gegaan, is de Polo opnieuw het instapmodel van Volkswagen, en dat merk je eraan. Zelfs aan boord van de GTI-topversie krijg je een goedkope indruk! Ondanks enkele specifieke badges, is de sfeer aan boord zeer basic, met ook heel wat harde plastics. Helaas veranderen de lederen zetels met geborduurde GTI-logo’s en de specifieke sportieve decoratie van onze speciale reeks daar niets aan... De Edition 25 krijgt dan ook geen enkele extra optie mee. De stoffen zetels in ruitjespatroon en het rode dashboard van de basisversie zijn zelfs leuker om naar te kijken...

Beleving

De sportieve stadswagen maakt dat echter deels goed met een Digital Cockpit van 8 inch, die standaard wordt meegeleverd en die zowel gemakkelijk in gebruik als voldoende personaliseerbaar is. Optioneel kan het scherm zelfs nog groeien tot 10,25 inch. Centraal op het dashboard heeft het aanraakscherm op zijn beurt een minimale diagonaal van 8 inch, maar ook hier kan je optioneel tot 9,2 inch gaan als je nog wat dieper in de buidel tast. Ongeacht zijn grootte is het infotainmentscherm niet altijd even intuïtief in gebruik, maar het kan gelukkig wel steeds verbinden met Android Auto en Apple CarPlay.

Veelzijdig interieur

De huidige generatie Volkswagen Polo rust op een wielbasis van 2,55 m. Hetzelfde geldt dus voor de GTI. Zijn interieur is ruim genoeg om vier volwassenen en hun bagage mee te nemen, zonder te krap te zitten. Toch als de passagiers voldoende hebben aan handbagage. De koffer van de Polo is 351 tot 1.125 liter groot met de achterbank neergeklapt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring
2 liter-turbo van 152 kW (207 pk) en 320 Nm!

Onder de motorkap van de nieuwste Polo GTI, de Edition 25 inbegrepen, zit een 2 liter-viercilinder turbobenzine die uitsluitend wordt gekoppeld aan een DSG-automaat met 7 versnellingen. De motor levert een potente 152 kW (207 pk) en 320 Nm, waarmee de 1.372 kg zware Duitse hot hatch in 6,5 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 242 km/u. Dat lijkt op papier het ideale recept om je te kunnen amuseren achter het stuur! De Polo GTI is bovendien uitgerust met een elektronisch sperdifferentieel met de naam XDS. Een goede oude mechanische sper is het niet, maar het systeem kan wel het voorwiel aan de binnenkant van de bocht afremmen om het bochtengedrag van de GTI te verbeteren. Helaas is de praktijk niet zo rooskleurig als de theorie...

Grabbelende voorwielen

Al vanaf de eerste iets te hevige acceleratie of een iets te bruuske stuurbeweging heb je al meteen door dat de Polo, zelfs deze sportieve GTI-versie, niets te zien heeft met zijn legendarische grote broer, de Volkswagen Golf GTI... Ligt het aan zijn chassis, zijn banden of gewoon aan de ietwat vettige omstandigheden tijdens onze test? De stadswagen lijkt in ieder geval niet in staat om zijn volledige 207 pk naar de grond over te brengen. Zijn XDS-pseudodifferentieel voorkomt dan weer niet dat de Polo GTI begint te ondersturen wanneer je hem de sporen geeft. Eenmaal de voorwielen grip hebben gevonden, is de hot hatch allesbehalve traag in een rechte lijn, maar het lijkt erop dat hij liever op de Autobahn vertoeft dan op een kronkelige bergpas. Een teleurstelling voor een GTI, een badge die toch synoniem zou moeten staan voor sportiviteit en rijplezier.

Eerder veelzijdig dan sportief

De Polo GTI doet daarentegen niets liever dan de dagelijkse taken op zich nemen. Ondanks een verlaagde ophanging is de demping nog steeds vrij comfortabel, met daarnaast een goed geïsoleerd interieur. Al bij al kan de Volkswagen Polo GTI, ondanks het feit dat het niet de meest dynamische is van zijn segment, bijna alles goed. Is dat niet waar de GTI-badge van Wolfsburg voor staat? Misschien... Maar we hadden toch graag iets meer tractie gekregen van de voortrein.

Prijs
Prijs Volkswagen Polo GTI 2024

De GTI staat bovenaan het gamma van de Volkswagen Polo met een vanafprijs van 37.160 euro. De speciale reeks Edition 25 Years is beperkt tot 2.500 exemplaren en kost minstens 39.845 euro, toch een flinke meerprijs van 2.685 euro. Maar het kan nog erger, want in beide gevallen is het goed mogelijk om nog duizenden euro’s aan opties toe te voegen, waarmee dit stadswagentje meer dan 40.000 euro kost! Een flinke som, waarmee je ook een exemplaar van zijn grote broer zou kunnen kopen, of een (zeer) mooi tweedehands exemplaar van de Volkswagen Golf GTI... die wél een echt sperdifferentieel tussen de voorwielen heeft zitten.

Verdict

De Volkswagen Polo GTI lijkt in zijn huidige gedaante eerder een alleskunner dan een sportieveling. Hij heeft meer vermogen dan ooit, maar krijgt nog steeds geen sperdifferentieel zoals in de Golf GTI, een euvel dat al verschillende generaties niet is opgelost. Het resultaat is dat hij, zodra je er de zweep oplegt, tractie begint te verliezen, en dat zowel in de bochten als in een rechte lijn. Jammer. Bovendien is het autootje, ondanks zijn harde plastics in het interieur, niet goedkoop. Inclusief opties kom je zelfs gevaarlijk dichtbij de prijzen van zijn grote broer, zeker als je ook de tweedehandsmarkt overweegt...

Advertentie
Advertentie
Advertentie