Het leven van Volvo's elektrische vlaggenschip is verre van zorgeloos, met productievertragingen en elektronische problemen. Maar de elektrische SUV EX90 kan rekenen op een aantal verbeteringen om de storm te doorstaan. Zo is hij voortaan voorzien van een 800 volt-architectuur die sneller snelladen mogelijk maakt.
Hoewel Volvo eind 2022 de orderboeken voor zijn grote elektrische SUV EX90 opende, tijdens de officiële voorstelling, werden de eerste exemplaren uiteindelijk pas geleverd in 2025. En sindsdien melden een aantal eigenaars elektronische bugs, die ook de ronde doen op sociale media. Bugs waar ook wij tijdens onze testweek mee geconfronteerd werden. Hoe dan ook: Volvo blijft zijn elektronische vlaggenschip verbeteren. Niet alleen met ‘over-the-air’ updates, maar met ook diepgaandere wijzigingen voor het modeljaar 2026.
800 volt architectuur, net als de ES90
Het belangrijkste nieuws is de komst van een nieuwe 800 volt elektrische architectuur, die werd geïntroduceerd op de ES90 sedan in maart 2025. Daar kan de elektrische SUV EX90 nu dus eindelijk ook over beschikken. Alle klanten die vanaf vandaag een EX90 bestellen, ontvangen een SUV met deze 800 volt-technologie, vergelijkbaar met de recente iX3 en GLC EQ die ook deze architectuur voor BMW en Mercedes inwijden. Jammer voor klanten die recent nog een bestelling hebben geplaatst...


250 km bereik in 10 minuten
Vergeleken met het 400V-systeem van de eerdere exemplaren van de EX90 zorgt de nieuwe 800V-architectuur voornamelijk voor een beperktere warmteontwikkeling tijdens het opladen. Daardoor zijn aanzienlijk hogere laadsnelheden mogelijk (350 kW). De 2026-generatie kan zo tot 250 km bereik bijladen in 10 minuten, belooft Volvo. Om zijn grote batterijpakket van 10 tot 80% op te laden, zou nu slechts 22 minuten nodig zijn, in tegenstelling tot de 30 minuten in de vorige generatie. Die haalde immers een piekvermogen van slechts 250 kW.
Verfijndere elektronische rijhulpsystemen?
Volvo kondigt ook aan dat het de werking van de elektronische rijhulpsystemen van zijn grote elektrische SUV heeft uitgebreid en verbeterd. Dat was immers één van de andere tekortkomingen van het model die we tijdens onze test opmerkten. De upgrade van de centrale computer maakt in elk geval de introductie van nieuwe veiligheidsfuncties mogelijk, belooft Volvo. De nieuwe generatie krijgt een dubbele centrale computer gebaseerd op het NVIDIA DRIVE AGX Orin-platform, dat een veel hogere rekenkracht biedt (500 TOPS, oftewel 500 biljoen bewerkingen per seconde). Klanten die net een EX90 hebben aangeschaft, worden op dat vlak trouwens niet vergeten. Eigenaars van de EX90 modeljaar 2025 zullen tijdens hun volgende bezoek aan Volvo ook gratis een upgrade van de centrale computer krijgen.

Prijzen en levering Volvo EX90 2026
De EX90 MY 26 is vanaf vandaag te bestellen in 6- en 7-zitsconfiguratie, waarbij de eerste leveringen gepland staan voor februari 2026. In België beginnen de prijzen vanaf € 86.990 voor de EX90 Single Motor (in Core-uitvoering); vanaf €96.990 voor de EX90 Twin Motor (in Plus-uitvoering) en vanaf €101.990 voor de EX90 Twin Motor Performance (in Plus-uitvoering)