ACEA: “Tests bevestigen dat nieuwe dieselmotoren proper zijn”

De Europese autoconstructeursvereniging ACEA vindt dat het afgelopen moet zijn om de diesel te diaboliseren. Volgens de laatste tests zouden de modellen met Euro 6d-TEMP-norm ruim onder de toegelaten drempelwaarde zitten. Ook in reële rijomstandigheden.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 november 2018

ACEA, de Europese autoconstructeursvereniging, heeft nieuwe gegevens gepubliceerd over de uitstoot van dieselmotoren, vooral stikstofoxiden. Volgens de cijfers van ACEA zouden de 270 dieselauto’s die aan de meest recente Euro 6d-TEMP-norm beantwoorden allemaal ruim onder de huidige wettelijk toegelaten drempelwaarde blijven. Meer nog: volgens de onafhankelijk uitgevoerde tests zou de grote meerderheid van de geteste auto’s zelfs al onder de drempelwaarde voor stikstofoxide blijven van de norm die in 2020 wordt ingevoerd.

“Stop met diaboliseren”

“Autoconstructeurs hebben stevig geïnvesteerd om deze massieve daling van de NOx-uitstoot te kunnen behalen. Het is belangrijk dat we stoppen met de diesel in zijn geheel te verketteren. In plaats daarvan spreken we beter over oude dieselauto’s en de nieuwste generatie diesels”, zegt Erik Jonnaert van ACEA.

Tot 99 procent minder

Volgens de studie kunnen de recentste Euro 6d-TEMP-diesels hun uitstoot van stikstofoxide met gemiddeld 85 procent verminderen vergeleken met de vorige Euro 5-modellen. De beste leerlingen van de klas halen zelfs een vermindering in reële rijomstandigheden van 95 tot 99 procent.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: ACEA.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km