Francois Piette
23/06/2001

Met de eerstesteenlegging van een nieuw gebouw voor de productieafdeling van de BMW motorfietsfabriek in Berlijn hebben Wolfgang Branoner, de Berlijnse senator voor Handel en Technologie, Dr. Norbert Reithofer, lid van de Raad van Bestuur van BMW en verantwoordelijk voor productie en Marco v. Maltzan, hoofd van de afdeling Motorfietsen en van de fabriek in Berlijn, op 3 mei 2001 een gezamenlijk signaal gegeven voor de start van een aanzienlijke uitbreiding van de motorfietsproductie in de BMW-fabriek van Berlijn. Om de wereldwijd stijgende vraag naar BMW-motorfietsen te beantwoorden, is de BMW Group zinnens om 230 miljoen DEM te investeren in de uitbreiding en de modernisering van de enige motorfietsenfabriek van BMW. Dr. Norbert Reithofer verklaarde daarover: "De stijging van de productie van motorfietsen is een mijlpaal in het succesverhaal van BMW Motorfietsen en van de fabriek in Berlijn. Tegelijkertijd maakt het deel uit van een marketingoffensief van de BMW Group in haar geheel met betrekking tot producten, productie en verkoop." En Reithofer beklemtoont dat BMW motorfietsen zuiver rijplezier belichamen in de meest directe en intensieve vorm, waardoor ze internationaal succesvolle ambassadeurs zijn van het merk BMW. "In het jaar 2000 werden 74.614 motorfietsen geleverd, wat een omzet van 927 miljoen euro betekent, waardoor dat het beste jaar was in de geschiedenis van het bedrijf. Het enthousiasme voor onze producten op de internationale markten, en dan vooral in Europa en in de USA, neemt doorlopend toe. Deze situatie zorgt ervoor dat BMW motorfietsen internationaal de ambassadeurs zijn van Berlijn," zegde de productiedirecteur op de persconferentie die volgde op de eerstesteenlegging van de Berlijnse fabriek. Met de nieuwe topverkoopcijfers die in 2000 bereikt werden, kan BMW Motorrad bogen op zijn achtste recordjaar op rij. De 18.000 klanten die in de eerste drie maanden van dit jaar bezit namen van hun BMW motorfiets, bevestigen het hoge niveau van vorig jaar. Marco v. Maltzan verklaart daarover: "Op basis van het bijzonder bevredigende aantal binnenlopende bestellingen verwachten we een verdere toename in de loop van het jaar. De laatste ontwikkeling in de vraag vormt een bevestiging van onze beslissing om de motorfietsproductie op te drijven - waardoor we opgewassen zijn tegen een toekomstige groei van de markt." De geplande investering van 230 DEM gaat naar een nieuw productiegebouw van 16.000 vierkante meter waarin een aanzienlijke uitbreiding van de assemblagecapaciteit en een nieuwe verfstraat ondergebracht zijn. Bovendien wordt de productiecapaciteit voor motoronderdelen vergroot en worden de bestaande productielijnen gemoderniseerd. Dat resulteert in de creatie van 70 nieuwe jobs tegen 2003. De eerste motorfiets zal in de herfst van 2002 van de productielijn in de nieuwe fabriek rollen; de werken zullen tegen 2003 volledig beëindigd zijn. Los van de uitbreiding van de productiecapaciteit wordt veel aandacht gericht op de mogelijkheden van flexibele en klantgerichte motorfietsproductie, waardoor sneller op marktevoluties en specifieke behoeften van klanten zal kunnen worden ingespeeld. Het is de bedoeling dat iedere klant zijn of haar droom-motorfiets snel kan geleverd krijgen. Sedert 1967 hebben de BMW motorfietsen lucht uit Berlijn in hun banden (voordien werden de BMW motorfietsen in München gebouwd). Op 6 februari 2001 rolde de miljoenste in Berlijn gebouwde motorfiets van de productielijnen. Van de in totaal 2.400 werknemers in de Berlijnse fabriek werken er 1.690 in de motorfietsenfabriek, waar ze ongeveer 400 motorfietsen per dag assembleren. De 710 andere medewerkers zijn actief in de onderdelenafdeling, waar remschijven, nokkenassen en trekarmen voor de wereldwijde automobielproductie van BMW gemaakt worden. In november 2000 kondigde BMW tegen 2002 al een investering aan van 100 miljoen DEM in de onderdelenproductie. Vernieuwende technologieën en flexibele productietechnieken in de bouw van motorfietsen De nieuwe structuur van de uitgebreide motorfiets-productiefaciliteiten beantwoordt aan de hoogste vereisten inzake geoptimaliseerde onderdelenlogistiek, een hogere graad van automatisering, het beste veiligheidsniveau bij de behandeling en uitgebreide flexibiliteit. In het nieuwe productiegebouw zijn de verfstraat ondergebracht, de pre-assemblage van motorfietsonderdelen, nieuwe afwerkingslijnen en de verpakkingslijn. Het bestaande productiegebouw huisvest de drie gemoderniseerde en aanzienlijk verlengde basis-assemblagelijnen en de uitgebreide rollentestbank. In de toekomst zullen de geschilderde en voorgemonteerde onderdelen de basis-assemblagelijn bereiken, waar de motorfietsen rijklaar afgewerkt worden, via een brug vanuit de bovenverdieping van het nieuwe gebouw. Na de assemblage en een testrit op de rollentestbank worden de motorfietsen via een tweede brug getransporteerd naar het gelijkvloers van het nieuwe gebouw, waar ze voorzien worden van afwerkingselementen zoals stroomlijnen en waar ze worden klaargemaakt voor verzending. Centraal in het assemblageproces staat nog altijd de unieke geleiding die aan de zoldering hangt, waaraan de motorfietsen tijdens de assemblage met een bijzonder ergonomische transporthaak bevestigd zijn. De vooruitstrevende gele bevestigingshaken worden in de toekomst voorzien van een intelligent controlesysteem dat verbonden is met het hoofdkwartier van de assemblage. Daarmee kan de transporthaak de motorfiets op een onafhankelijke manier doorheen het assemblageproces loodsen. Op de verschillende assemblagepunten ontvangen de montage- en testapparaten dan automatisch de juiste gegevens die bij de individuele motorfiets horen. Tegelijkertijd wordt aan de mensen op de assemblagelijn alle nodige klantgebonden informatie verstrekt, zoals kleur, opties, specifieke nationale vereisten en dergelijke meer, waardoor ze de daarvoor benodigde componenten kunnen monteren. De geplande nieuwe verfstraat combineert allernieuwste technologie met milieuvriendelijk verven en vakmanschap: enerzijds zullen bijzonder flexibele spuitrobotten het groot aantal verschillende motorfietscomponenten met automatische nauwkeurigheid schilderen, en anderzijds zullen kundige vakmensen nog altijd manueel de biesjes op de tanks en de spatborden aanbrengen, overeenkomstig de lange BMW-traditie. De nieuwe verfstraat blinkt in het bijzonder uit in het technisch zeer moeilijke meerkleurenwerk. Als onderdeel van een nieuwe benadering zal de productie van deze gecompliceerde maar zeer populaire kleurvarianten nog worden uitgebreid. Uit milieu-oogpunt is de nieuwe verfstraat de absolute top. Want ongeacht het materiaal, kunststof of metaal, zullen uitsluitend verven op waterbasis gebruikt worden. De mechanische productie van motoronderdelen voor motorfietsen staat in de Berlijnse fabriek voor een echte boom. Tegen half volgend jaar zullen in totaal twintig nieuwe productiemachines operationeel worden, die gebruik maken van de nieuwste productietechnieken; daaronder alleen al zestien nieuwe hogesnelheids-productie-eenheden van de laatste generatie voor het maken van motorcarters en cilinderkoppen. Ze werken met een nieuw type van lineaire aandrijving met een gelijkaardige magnetische heftechniek als degene die in bepaalde hogesnelheidstreinen gebruikt wordt. Ook de productie van krukassen zal opgedreven worden. Onder andere nieuwe machines zal ook een nieuwe precisie-draaibank voor de productie van twee- en viercilinder krukassen aan het Berlijnse machinepark toegevoegd worden. Bezoek : www.bmw.be

Bron:
Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.