Buitensporig: het kostenplaatje van een tweedehands Lamborghini Diablo

Hou je van grote cijfers? Dan zal de Lamborghini Diablo je niet teleurstellen, op geen enkel vlak. Deze mythe uit de jaren ’90, een UFO voor op de openbare weg, verbaasde iedereen met zijn abnormale prestaties, ook naar de huidige maatstaven! En vandaag de dag, swingt het kostenplaatje hard de pan uit.

  • Piette François
  • 25 juli 2015

In 1990 liet Lamborghini de Diablo op het grote publiek los. Deze nieuwe supercar moest in de legendarische voetsporen van de Countach treden. De Diablo was minder karikaturaal vormgegeven dan zijn voorganger, maar hij was daarvoor niet minder spectaculair. Het ontwerp kwam van de hand van Marcello Gandini, die eerder al de Miura en de Countach had ontworpen. De Diablo kreeg een brutaal blok, maar dat was opgehangen in een modern chassis met een centrale middenbalk uit carbon. De V12 puurde uit zijn 5,7 liter 492 pk. En dat was voldoende om de 1650 kg zware Italiaan naar een topsnelheid van 325 km/u te lanceren. De Lamborghini was gericht op snelheid, niet op comfort. Als bestuurder moest je dus ook geen elektrische ramen, arco, ABS of stuurbekrachtiging verwachten!


Getemperd?

Met de jaren evolueert de Diablo. Hij gaat er op vooruit qua betrouwbaarheid (dank u Audi), qua design en qua comfort. In 1993 roepen de puristen moord en brand wanneer Lamborghini de Diablo VT voorstelt. VT stond voor viscous traction, wat inhield dat deze Diablo vierwielaandrijving had (25% van het vermogen kon van de achterwielen naar de voorwielen worden verdeeld). Daarna kwam er een roadster en een straffere SV. In 1999 tenslotte lanceert de fabrikant een GT-model: de V12 heeft een longinhoud van 6 liter en puurt daar 575 pk uit! Voldoende voor een topsnelheid van 340 km/u. Enkel 80 exemplaren zouden ervan worden gemaakt.

De productie stopt in 2001. De Murciélago met een meer rationeel uitgangspunt neemt de fakkel dan over.

Van de Diablo, een wilde en brutale legende, zouden er in totaal 3.000 stuks worden gemaakt.


Hoeveel?

Het lijkt absurd, maar tot vorig jaar kon een Diablo nog van eigenaar verwisselen voor een slordige 70.000 euro. Wie nu eentje wil kopen, rekent minstens op het dubbele.

Een Diablo in goede staat en goede historiek heeft al gauw een prijskaartje van 200.000 euro. Als je je oog op een van de speciale versies laat vallen, komt daar nog een stevig stuk bovenop. Voor een mooie GT zul je al met minstens 300.000 euro over de brug moeten komen.

Gezien het exclusieve karakter van de wagen, valt het aantal gereden kilometers meestal wel mee…


Onderdelen

Een keizerlijk budget is ook voor onderdelen aangewezen. De koppeling van de eerste modellen hield het bijvoorbeeld maar 10.000 km vol. Lamborghini was er snel bij om dit onderdeel te vervangen door een sterker exemplaar met een langere levensduur (30.000 km), maar dat neemt niet weg dat wanneer hij vervangen moet worden, dat toch 10.000 euro kost. Ook de andere onderhoudskosten zijn buitenaards: de schokdempers achteraan vervangen, kost 6.000 euro, 1.000 euro voor twee achterbanden, een nieuwe uitlaatlijn kost 10.000 euro, het reviseren van het motorblok 50.000 euro en tussen de 5.000 en 10.000 euro voor een bumper.


Gebruik

De grote V12 is nooit een toonbeeld van zuinigheid geweest. Wie zo eco-vriendelijk als mogelijk kan rijden, die komt aan een gemiddeld verbruik van 15 l/100 km. En wie de Diablo wil gebruiken, waarvoor hij gebouwd is en de V12 stevig aan het werk wil zetten, die komt snel uit aan het dubbele daarvan. Ook de kleine onderhoudskosten lopen op. Een klein jaarlijks onderhoud kost al snel 2.000 euro. Wie grote werken of herstellingen aan de Diablo wil laten uitvoeren, die ziet al snel vier nullen op de factuur verschijnen.


Conclusie

Wie tot voor kort de prijzen van een Diablo zag, had de indruk dat dit een model was dat niet alleen voor de happy few leek voorbehouden, maar de recente vlucht naar boven van de prijzen, helpt je ondertussen wel weer van die illusie af.

Neen, de Diablo blijft een heilig monster, dat zowel naar aankoop als naar onderhoud exuberante prijzen laat noteren. Hij is en blijft een exclusieve wagen. De uren dat je er mee kunt rijden, zijn dan ook eerder zeldzaam. Alle Diablo-modellen hebben zo hun charmes, maar weet dat de laatste versies (de VT 6.0) de meest succesvolle waren. Ze waren dan ook het eenvoudigst om te besturen. De echte puristen zullen hun zinnen echter zetten op een van de eerste modellen of kijken uit naar een SV of een zeer exclusieve GT.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km