Corsa 5-deurs valt steeds beter in de smaak.

  • Piette François
  • 31 maart 2001
De 5-deursversie van de nieuwe Opel Corsa kent steeds meer succes op de volledige Europese markt. In februari koos meer dan 40% van alle Corsa-klanten voor deze bijzonder gezinsvriendelijke versie. Opel rekent er op dat dit aandeel tegen het jaar 2002 nog zal stijgen tot om en bij de 50%. In vergelijking met zijn voorganger werden van de nieuwe Corsa - sinds zijn lancering in MJ 2001 - in heel Europa gemiddeld ongeveer 10% meer 5-deurs versies verkocht. In België wordt verwacht dat de 5-deurs goed zal zijn voor een derde van de Corsa-verkoop. Dit succes geeft de strategie van Opel om voor de 3- en 5-deursversie van de Corsa van de derde generatie een gemeenschappelijke achterzijde te ontwikkelen, volledig gelijk. Het lijkt wel alsof beide versies uit dezelfde mal komen. Opel zwengelde het succes van de 5-deurs ook aan door alle Corsa-motoren en uitrustingsvarianten zonder onderscheid in beide koetswerkversies aan te bieden (uitzondering op de regel is de GSI die uitsluitend verkrijgbaar is als driedeurs). “Onze marktanalyses tonen duidelijk aan dat vooral in Zuid-Europa auto’s uit het Corsa-segment vaak als gezinswagen ingezet worden,” aldus Sabine Mühlbauer, Corsa Marketing Manager. “De nieuwe 5-deurs Corsa is perfect uitgerust voor deze taak dankzij zijn brede instapopening achteraan en derde zijvenster.” Een compacte wagen met overschot aan ruimte Een belangrijk aankoopcriterium is ook de grote ruimte binnenin, een gevolg van de grotere wielbasis van 2.491 mm (48 mm langer dan zijn voorganger). Dit nieuwe gevoel van ruimte komt vooral tot uiting op de voorste zitplaatsen. De breedte op schouder-hoogte, een belangrijke comfortfactor, bedraagt 80 mm meer dan die van het vorige model. De hoofdruimte voor bestuurder en voorpassagier nam met 15 mm toe, terwijl de passagiers op de achterbank van 6 mm meer beenruimte genieten. De Corsa 5-deurs is ook geschikt voor het vervoer van grotere ladingen. Daarvoor biedt hij een bagageruimte van 260 liter (volgens VDA-meting). Ook wanneer hij grote voorwerpen moet vervoeren, toont de compacte Opel zich groots: met de in twee delen neerklapbare en in twee hellingshoeken verstelbare achterbankleuning en het volledig neerklapbare zitoppervlak kan het transportvolume indien gewenst uitgebreid worden tot een capaciteit van 1.060 liter (beladen tot aan het dak, bij volledig neergeklapte achterbank). Nieuwe Corsa doet besparen De nieuwe Corsa mag dan wel kwistig omspringen met ruimte, wanneer het op kosten aankomt is hij eerder zuinig. Verlengde onderhoudsintervallen – de Opel moet nog slechts om de 30.000 km (of één keer per jaar) naar de garage – verlagen de vaste kosten. Een service-intervalaanduiding op het dashboard maakt de bestuurder attent op een nakende onderhoudsbeurt. Bovendien heeft Opel de lijst met volledig onderhouds-vrije onderdelen aanzienlijk uitgebreid. De derde zuil van het besparingsprogramma tenslotte, zijn de uiterst gunstige verzekeringsclassificaties waarvan de nieuwe Corsa kan genieten dankzij zijn reparatievriendelijke constructie. Wat ook belastingen spaart - tenminste in die landen waar de verkeersbelasting voor een wagen afhankelijk is van de emissie - is het feit dat alle Corsa’s met benzinemotor nu reeds voldoen aan de Euro 4-emissienorm die pas in 2005 van kracht wordt. Het volledig verzinkte koetswerk tenslotte, waarop Opel een anti-roestgarantie van 12 jaar biedt, garandeert een lange levensduur. Opel Corsa zevende maal op rij populairste compacte auto van Duitsland Ook in 2000 was de Corsa in Duitsland de populairste compacte auto – voor de zevende keer op rij. Wat de Corsa motoren betreft, hebben Duitse klanten een uitgesproken voorkeur voor twee types: 40% kiest de 1.0 12V ECOTEC 3-cilinder (43 kW/58 pk); 44% opteert voor de 1.2 16V 4-cilinder (55 kW/75 pk). Van de kopers van deze laatste motorvariant kiest al een op vier voor ‘Easytronic’ – de door Opel voor het eerst en exclusief op de Corsa 1.2 16V ingevoerde automatische transmissie. Met dit nieuwe transmissiesysteem kunt u automatisch schakelen zonder koppelingspedaal en naar wens ook overgaan op manueel schakelen door de keuzehendel van stand te veranderen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km