MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Het uiterlijk van de vorige generatie Panamera verdeelde de meningen. Bij de nieuwe generatie gingen de designers anders te werk: ze wilden er echt een vierdeurs-911 van maken. Deze generatie is dankzij zijn schuiner aflopende daklijn dan ook een echte spirituele opvolger van het 989-prototype uit 1989.
Officieel willen ze bij Porsche in Zuffenhausen er nog niets over kwijt, maar vraag je het vriendelijk aan iemand van het merk, dan willen ze je wel discreet toefluisteren: “hij komt er”. En “hij”, dat is de shooting brake-variant. Die moet onder meer de Mercedes CLS Shooting Brake het vuur aan de schenen leggen.
De nieuwe Panamera past perfect in het huidige Porsche-gamma: hij krijgt uiterlijk een visuele link met de 911 en de 718 Boxster en Cayman, bijvoorbeeld via de doorlopende led-strip op de achterkant en het “Porsche”-opschrift. Ook binnenin keren er elementen van de andere modellen terug, zoals het stuurwiel dat zijn intrede maakte bij de 918 Spyder.
De vorige generatie van de Panamera bood heel wat technologische snufjes, maar kon nooit echt het verschil maken met de concurrentie. Bovendien moest je vaak zoeken naar het juiste knopje in de jungle op de middenconsole. Dat schoven de Duitsers aan de kant ten voordele van de Porsche Advanced Cockpit: logisch gegroepeerde touchknopjes en een centraal touchscreen van 12 duim.
Sommige dingen zullen nooit veranderen, aldus Porsche. Het instrumentenpaneel mag bijvoorbeeld dan wel volledig digitaal zijn, centraal staat nog steeds een analoge toerenteller. Starten deed je Porsches vroeger door de sleutel in het contact links van het stuur te steken. Dat is tegenwoordig allemaal sleutelloos, maar de startknop… staat nog steeds links. Het zit ‘m in de details!
Het merendeel van de verkochte exemplaren van de vorige generatie in ons land bestond uit hybrides. Voor de huidige generatie zou dat niet anders zijn: met 462 pk en 700 Nm legt de Panamera 4 E-Hybrid 0-100 km/u af in 4,6 seconden en haalt hij een topsnelheid van 278 km/u. Tel daar nog een opgegeven gemiddeld verbruik bij van 2,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 56 g/km, en het succes lijkt verzekerd.
Met zijn 4.0 V8 biturbo van 550 pk en 770 Nm haalt de Panamera Turbo 100 km/u vanuit stilstand in 3,6 seconden. Stoppen doet hij pas bij 306 km/u. Herkennen doe je hem aan zijn achtervleugel, die uit de achterklep openklapt.
Porsche-puristen horen het nog steeds niet graag, maar de Panamera is uiteraard ook als diesel verkrijgbaar. Net als de andere motoren – de 4 E-Hybrid, 4S en Turbo – is de 4S Diesel standaard voorzien voor vierwielaandrijving. Tel dat bij een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km, en een skitripje naar de Alpen lijkt alvast geen probleem.
Porsche introduceert voor het eerst in de Panamera achterasbesturing. De meesturende achteras verbetert niet alleen de rijdynamiek en verkleint niet alleen de draaicirkel, maar werd ook in een lichtjes gewijzigde vorm overgenomen van de 918 Spyder en 911 Turbo. En daarmee zit er een stukje 918 Spyder in de Panamera.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.