Dit wist je nog niet over de nieuwe Porsche Panamera!

In het Duitse Zuffenhausen zijn ze trots op de gloednieuwe Porsche Panamera. De tweede generatie van de sportieve berline combineert traditie met technologie. En dat zit vaak in de details, zo konden we ontdekken in een villa in de Brusselse rand…
  • Bervoets Wim
  • 18 oktober 2016

1. De Porsche Panamera is een vierdeurs-911

Het uiterlijk van de vorige generatie Panamera verdeelde de meningen. Bij de nieuwe generatie gingen de designers anders te werk: ze wilden er echt een vierdeurs-911 van maken. Deze generatie is dankzij zijn schuiner aflopende daklijn dan ook een echte spirituele opvolger van het 989-prototype uit 1989.

2. Er komt ook een shooting brake

Officieel willen ze bij Porsche in Zuffenhausen er nog niets over kwijt, maar vraag je het vriendelijk aan iemand van het merk, dan willen ze je wel discreet toefluisteren: “hij komt er”. En “hij”, dat is de shooting brake-variant. Die moet onder meer de Mercedes CLS Shooting Brake het vuur aan de schenen leggen.

3. De Panamera spreekt de Porsche-designtaal

De nieuwe Panamera past perfect in het huidige Porsche-gamma: hij krijgt uiterlijk een visuele link met de 911 en de 718 Boxster en Cayman, bijvoorbeeld via de doorlopende led-strip op de achterkant en het “Porsche”-opschrift. Ook binnenin keren er elementen van de andere modellen terug, zoals het stuurwiel dat zijn intrede maakte bij de 918 Spyder.

4. Porsche speelt volop de digitale kaart…

De vorige generatie van de Panamera bood heel wat technologische snufjes, maar kon nooit echt het verschil maken met de concurrentie. Bovendien moest je vaak zoeken naar het juiste knopje in de jungle op de middenconsole. Dat schoven de Duitsers aan de kant ten voordele van de Porsche Advanced Cockpit: logisch gegroepeerde touchknopjes en een centraal touchscreen van 12 duim.

5. … maar de Duitsers houden ook vast aan traditie

Sommige dingen zullen nooit veranderen, aldus Porsche. Het instrumentenpaneel mag bijvoorbeeld dan wel volledig digitaal zijn, centraal staat nog steeds een analoge toerenteller. Starten deed je Porsches vroeger door de sleutel in het contact links van het stuur te steken. Dat is tegenwoordig allemaal sleutelloos, maar de startknop… staat nog steeds links. Het zit ‘m in de details!

6. De turbo is niet het topmodel…

Het merendeel van de verkochte exemplaren van de vorige generatie in ons land bestond uit hybrides. Voor de huidige generatie zou dat niet anders zijn: met 462 pk en 700 Nm legt de Panamera 4 E-Hybrid 0-100 km/u af in 4,6 seconden en haalt hij een topsnelheid van 278 km/u. Tel daar nog een opgegeven gemiddeld verbruik bij van 2,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 56 g/km, en het succes lijkt verzekerd.

7. … maar wel het snelste model

Met zijn 4.0 V8 biturbo van 550 pk en 770 Nm haalt de Panamera Turbo 100 km/u vanuit stilstand in 3,6 seconden. Stoppen doet hij pas bij 306 km/u. Herkennen doe je hem aan zijn achtervleugel, die uit de achterklep openklapt.

8. De diesel heeft voortaan ook vierwielaandrijving

Porsche-puristen horen het nog steeds niet graag, maar de Panamera is uiteraard ook als diesel verkrijgbaar. Net als de andere motoren – de 4 E-Hybrid, 4S en Turbo – is de 4S Diesel standaard voorzien voor vierwielaandrijving. Tel dat bij een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km, en een skitripje naar de Alpen lijkt alvast geen probleem.

9. Er zit wat van de 918 Spyder-hypercar in de Panamera

Porsche introduceert voor het eerst in de Panamera achterasbesturing. De meesturende achteras verbetert niet alleen de rijdynamiek en verkleint niet alleen de draaicirkel, maar werd ook in een lichtjes gewijzigde vorm overgenomen van de 918 Spyder en 911 Turbo. En daarmee zit er een stukje 918 Spyder in de Panamera.

10. De Panamera zet een stap richting autonoom rijden

Met InnoDrive introduceert Porsche een rijhulp die de weg tot drie kilometer verder kan scannen. Snelheidsbeperkingen, bochten enzovoort worden daarvoor op voorhand opgemerkt, en de auto past automatisch zijn snelheid en toerental aan. Gecombineerd met de adaptieve snelheidsregelaar en fileassistent zet Porsche bij de Panamera een stap richting zelfrijdende auto.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km