Eindelijk een oplossing voor roetfilterfraude

Ons land komt rijkelijk laat met een procedure om fraude met verwijderde roetfilters aan het licht te brengen bij de technische keuring.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 01 april 2021
  • Sector

De keuringscentra waren eigenlijk klaar voor de invoering van een roetfiltertest op oudere dieselwagens, maar de verantwoordelijke politici lieten het dossier gewoon op de plank liggen. Nu kondigt de Franstalige krant Le Soir aan dat de bevoegde ministers van elk gewest (Lydia Peeters in Vlaanderen, Elke Van den Brandt in Brussel en Valérie De Bure in Wallonië) tot een akkoord zijn gekomen voor een nationale invoering van een roetfiltercontrole. Elke dieselwagen met uitstootnorm Euro 5b ondergaat vanaf 2022 een controle van de fijnstofuitstoot aan de uitlaat. Wagens die meer dan een miljoen partikels per kubieke centimeter uitstoten, krijgen een rode kaart en moeten hun filter vernieuwen voor een herkeuring. Een uitstoot van 250.000 tot een miljoen per kubieke centimeter krijgen een waarschuwing. Enkel voertuigen die onder de 250.000 deeltjes blijven, krijgen een groene kaart.

Hoog tijd

De nieuwe keuring is dringend nodig. Veel mensen kiezen er namelijk voor om de roetfilter onder hun oude diesel niet te laten vernieuwen wanneer die stuk gaat en laten die gewoon verwijderen. Dat veroorzaakt een enorme toename in de uitstoot van schadelijke deeltjes en het is bovendien illegaal. De roetdeeltjes zijn hoogst kankerverwekkend en leiden tot meer allergieën. De nu goedgekeurde meetmethode moet dit soort fraudediesels ontmaskeren en de schadelijke dieselwagens uit het verkeer halen. Vandaag zijn dat er naar schatting 165.000, en hun aantal neemt nog toe.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Le Soir.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km