Kilometertaks in Brussel: ongeloofwaardige knoeiboel

Alles begon met een ophefmakende zin van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt. Maar komt er nu een kilometertaks in Brussel?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 augustus 2019
  • Sector

Over een kilometerheffing of rekeningrijden verklaarde Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt in de kranten L’Echo en De Tijd: “We doen het zonder hen (de gewesten, nvdr.) als het moet. Er wordt al veel te lang gepalaverd”. Die verklaring zorgde voor heel wat onrust, ook binnen de eigen meerderheid.

Waarover het gaat

De minister vertrok van de vaststelling dat op dit moment een kilometerheffing vastligt, ongeacht hoe vaak de auto gebruikt wordt. Het idee is om camera’s te gebruiken (die al geïnstalleerd zijn voor de lage-emissiezone) om het inkomende en uitgaande verkeer in Brussel te controleren. Wie het gewest of de Vijfhoek binnenrijdt, zou dus belast worden op basis van de energieprestaties van zijn voertuig. De minister wil liefst een akkoord met de twee andere gewesten, maar wil geen tien jaar wachten.

Touring

Het idee valt niet bij iedereen in goede aarde: mobiliteitsvereniging Touring laat via woordvoerder Danny Smagghe weten dat het liever een systeem als rekeningrijden of een kilometerheffing voor het hele land ziet. “En geen systeem dat alleen op Brussel van toepassing is”. Touring ziet ook niet graag een belasting komen die “mensen straft die de files moeten ondergaan”. De organisatie beklemtoont daarom het belang van “alternatieve oplossingen om de files te verminderen”.

Oppositie

Oppositiepartij MR wil een opbod van autotaksen tussen gewesten vermijden. De partij is voorstander van een volledige herziening van de autobelasting, maar ziet een nieuwe belasting niet graag komen. Integendeel: de MR pleit eerder voor een “progressieve fiscale bonus” op basis van de energieprestaties van de auto. Françoise Schepmans en Vincent De Wolf zeggen dat “Brussel geen eiland is dat onafhankelijk van de twee andere gewesten werkt”. CDH’er Benoît Cerexhe en N-VA’er Cieltje Van Achter beklemtonen het risico dat bedrijven wegtrekken.

Meerderheid

Open VLD-minister Sven Gatz noemt de verklaringen van zijn collega “voorbarig”. PS’er André Flahaut tweette “Denken dat de Waals-Brabantse pendelaars en de Walen een Brusselse kilometertaks zomaar aanvaarden is naïef of misprijzend”. PS’er Rudi Vervoort tempert: “iedereen moet de tijd nemen om zijn competenties te investeren en samen te werken aan geloofwaardige antwoorden die op elkaar zijn afgestemd om zo de milieufiscaliteit te verbeteren”.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km