Mercedes CLS Concept : een coupé voor de liefhebbers

  • Piette François
  • 15 september 2003
Het design van de moderne Mercedes-Benz wordt altijd gekenmerkt door een afwisseling van gespannen lijnen en effen oppervlakken met natuurlijke rondingen. De CLS Concept draagt bij tot de perfectionering van dit patroon. De hoge basis van de ruiten van de coupé, die veiligheid suggereert, wordt geaccentueerd door een uitgesproken gordellijn. Deze begint in de dynamische rondingen van de wielkasten vooraan, strekt zich uit over de hele koetswerkflank om achteraan uit te monden in de achterlichtblokken. Deze nemen deze lijn over en zetten haar in alle zachtheid over op de bumper. Dit element creëert een harmonieus evenwicht van lijnen en vlakken. Het zorgt ook voor een optisch effect dat het koetswerk langer doet lijken en zijn sportieve elegante accentueert. Ook het interieur belichaamt op zijn manier dit kenmerk. De lichte en warme kleuren nodigen uit om in te stappen en de kwaliteitsvolle materialen maken het leven aan boord bijzonder aangenaam. Het leder en het hout zijn de voornaamste elementen van het interieur. Het dashboard en de voorruitstijlen van de concept car worden bekleed met natuurlijk leder, dat op ambachtelijke wijze bewerkt wordt. De stoelen en de deurbekleding gaan eveneens getooid in zacht lichtbeige leder, waarvan het ruitvormige motief voor extra verleidingskracht zorgt. Zoals steeds wordt de binnenruimte van een Mercedes-Benz verfraaid met elegant edelhout. In het interieur van de CLS Concept zijn alle ogen gericht op het ambachtelijk bewerkte essenhout, dat opvalt door zijn heldere kleur en zijn interessante tekening met grote poriën. Een lang inzetstuk van dit elegante materiaal strekt zich horizontaal uit over het hele dashboard. Het draagt bij tot een erg geraffineerde sfeer en zorgt samen met het leder voor een natuurlijke toets in het interieur van de CLS Concept. De ontwerpers die belast waren met het interieur van de CLS Concept hebben van natuurlijk licht een prioriteit gemaakt. Resultaat : een immens glazen dak strekt zich uit van de voorruit tot de achterruit en laat de binnenruimte baden in het daglicht, dat de passagiers een aangename indruk van ruimte oplevert. Het glazen dak beklemtoont bovendien het visuele contact van de inzittenden met de omgeving en maakt reizen aan boord van de Concept CLS een sensationele ervaring. De brede achterdeuren betekenen onmiskenbaar het orgelpunt van deze vernieuwende coupéstudie. Ze leveren de CLS Concept immers een aanzienlijke meerwaarde op wat het comfort en de functionaliteit betreft ten opzichte van andere coupés. De ruimte achteraan in deze vierzitscoupé is al even uitzonderlijk. De beschikbare plaats ter hoogte van de knieën (77 mm), de schouders (1 422 mm) en de hoofdruimte (924 mm) overtreffen duidelijk de cijfers die de andere coupés in deze categorie laten optekenen. De afstand tussen de stoelen op heuphoogte van voor- tot achteraan bedraagt 829 mm, een spreiding die van een berline waardig. Het koetswerk van de coupéstudie is 4.910mm lang, 1.851mm breed en 1.391mm hoog. Met zijn 2.854mm ligt de wielbasis letterlijk aan de basis van de voorbeeldige binnenruimte van de CLS Concept. Het volstaat om een blik te werpen in de koffer om zichzelf ervan te overtuigen dat deze coupé een voertuig een volwaardige vierzitter is, ontworpen voor lange afstanden. Met zijn volume van 470 liter (volgens de VDA-norm) biedt hij voldoende ruimte om reistassen, golfzakken en andere bagage te herbergen. De laadcapaciteit van de CLS Concept overtreft deze van talrijke berlines en die van elke andere coupé. Het sportief afgestelde onderstel, de AIRMATIC DC pneumatische ophanging, de variabele stuurbekrachtiging en de brede banden van 19 duim (vooraan : 255/35 R 19 ; achteraan : 285/30 R 19) staan er in dezelfde mate als de krachtige bi-turbo-motor borg voor dat de CLS Concept kan terugvallen op een perfecte rijdynamiek en een intens rijplezier. Met zijn 195 kW/265 pk aan vermogen en zijn 560 Nm aan koppel, dat beschikbaar is vanaf 2.000 omw/min, is de zescilinder CDI een illustratie van het hoge niveau dat bereikt werd door Mercedes-Benz op het vlak van de ontwikkeling van de moderne dieseltechnologie . Terwijl hij zich tevredenstelt met 7,5liter brandstof per 100km (volgens de gemengde Europese cyclus), biedt de CLS Concept de prestaties van een V8 benzine met grote cilinderinhoud. De sprint van 0 tot 100 km/h legt hij af in 6,4 seconden, hij accelereert in 5,7 seconden van 60 tot 120 km/h en zijn maximumsnelheid bedraagt 250km/h (elektronisch begrensd). De zescilinder CDI met hoog koppel wordt gekoppeld aan de eerste automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen ter wereld (bestemd voor personenwagens), waarmee Mercedes-Benz vanaf de herfst van 2003 de V8-modellen van de E-Klasse, de S-Klasse, de SL-Klasse en CL-Klasse standaard uitrust. Een speciale kick-downtechniek stelt de 7G-TRONIC-bak in staat om snel te hernemen en tegelijk een schakelcomfort te bieden dat zijn gelijke niet kent. De bi-xenonlampen, de actieve bochtenverlichting, de automatisch meedraaiende koplampen en het elektrohydraulische SBC™-remsysteem maken deel uit van de talijke innovaties die gemonteerd werden op de CLS Concept om de veiligheid aan het stuur te verhogen en ongevallen helpen te vermijden. Het SBC™-remsysteem is bovendien uitgerust met uitzonderlijke comfortfuncties, zoals de « Soft-Stop », om in alle zachtheid te stoppen in stadsverkeer, de wegrijhulp die vertrekken vanop een helling vergemakkelijkt , en ten slotte de remassistentie in de files die de bestuurder in staat stelt de coupé af te remmen door simpelweg het gaspedaal te lossen als hij vastzit in verkeer dat accordeonbewegingen maakt.
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km