Nissan Murano : binnenkort ook bij ons

  • Piette François
  • 22 december 2004
Uitgerust met een V6 3,5L en een traploze CVT-automaat, is de Nissan Murano reeds aanwezig op de Amerikaanse markt. Maar dit model komt ook naar het continent in een Europese versie. Deze luxe crossover heeft een zeer complete uitrusting met lederen stoelen, elektrisch verstelbare pedalen, automatische airco, bi-xenonlampen, parkeercamera achteraan, cruise control, CD-lezer voor 6 CD’s, een Bose-stereoketen van 225 W, een elektrisch open dak, extra getinte achterruiten, lichtmetalen velgen en een navigatiesysteem. In elk geval moet je bijna € 45000 ophoesten bij de aankoop. Nissan heeft een zekere bekendheid op vlak van ‘alle-terrein voertuigen’. De Murano erft trouwens het permanente 4x4-systeem met elektronische bedieding All-Mode van de X-Trail. Het systeem biedt de keuze tussen twee standen : «Auto» en «Lock». In de stand «Auto» wordt de wagen aangedreven op de voorwielen, maar van zodra een van de wielen gaan spinnen, nemen de achterwielen een deel van het vermogen over. Bij meer veeleisende wegcondities, volstaat het om de stand «Lock» te kiezen. De Murano schakelt dan over op permanente 4x4-aandrijving. Op vlak van veiligheid biedt het 4x4-systeem natuurlijk een hoge baanvastheid, zeker als er daarboven ESP en ABS standaard worden meegeleverd. Voor Europa wordt enkel het 3,5 L V6 VQ benzineblok aangeboden. In de Murano ontwikkelt deze motor 234 pk (172 kW) en een maximum koppel van 318 Nm. Met deze cijfers bereikt de Murano een topsnelheid van 200 km/u. Het vermogen van de V6 wordt overgebracht op de 4 wielen door een traploze CVT-automaat (Continuously Variable Transmission) die beschikt over zes «virtuele» verhoudingen. Men kiest de verhoudigen via de pook op de middenconsole door die heel eenvoudig naar voor of achter te duwen. In een gemengde cyclus moet m’n rekenen op een gemiddeld verbruik van 12,3 l/100km. Een reservoir van 82 liter komt daarbij goed van pas. De zetels – neerklapbaar in de verhouding 60/40 – beschikken over een ingenieus mechanisme om makkelijk neer te klappen : via een kleine hendel in de kofferruimte kan je de zetels laten verdwijnen, waardoor er een vlak laadvolume ontstaat van 877 liter. Verder zijn er in het interieur tal van opbergmogelijkheden. De centrale console, die kan worden afgesloten, is voldoende diep om een portable PC in op te bergen. Onder de hoedenplank is een discrete ruimte voorzien om waardevolle voorwerpen af te schermen voor nieuwsgierige blikken.
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km