BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De sympathieke Puma-coupé die Ford eind jaren negentig verkocht, is herboren als een originele compacte SUV met een sportieve uitstraling. Zorgt deze genremix voor succes?
Dit is de nieuwe compacte verleider die Ford naast zijn populaire kleine Fiesta zet: de Puma. De SUV wordt geproduceerd op dezelfde technische basis als de nieuwste generatie Fiesta. Maar hij wordt gekenmerkt door een SUV-silhouet met sportieve eigenschappen.
Vergeleken met de vele concurrenten in het compacte SUV-segment (waaronder de Ford EcoSport, die dit nieuwe model niet vervangt), onderscheidt deze Puma zich door zijn bijzonder lage daklijn. Die is zelfs amper hoger dan die van de Fiesta. Om de looks van de Puma nog meer te beklemtonen, is hij ook verkrijgbaar in een sportieve ST-Line-uitvoering.
Meestal vergeten ‘originele’ koetswerken nogal snel hun praktische aspecten. Volgens Ford zou dat niet het geval zijn met deze Puma. Deze stijlvolle SUV heeft een kofferruimte van 456 liter en is toegankelijk via een handsfree elektrische achterklep.
Het Puma-team bij Ford heeft ook een "Ford MegaBox" ontwikkeld, een origineel opbergvak dat een diepe ruimte biedt om bijvoorbeeld twee golftassen rechtop in de Puma te plaatsen. Deze opbergoplossing van 80 liter maakt het ook mogelijk om onstabiele voorwerpen met een maximale hoogte van ongeveer 115 centimeter te vervoeren. Zoals kamerplanten, aldus Ford.
De klanten van de nieuwe Puma hebben als een van de eersten recht op de mild hybrid-architectuur van Fords kleine 1.0 EcoBoost driecilinder turbobenzine. Die gebruikt een riemaangedreven alternator-starter, waarmee je energie recupereert bij het remmen om de kleine lithium-ionbatterij op 48 volt op te laden. De mild hybrid geeft ook 50 Nm extra bij het accelereren. De mild hybrid is er in versies van 125 pk en 155 pk. Een dieselmotor en een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten volgen later na de lancering.
De uitrusting van de nieuwe Ford Puma is bijzonder uitgebreid voor een SUV in het B-segment, gaande van voorzetels met massagefunctie, een volledig digitaal instrumentenpaneel en verschillende rijhulpmiddelen (zoals een waarschuwing voor een verboden rijrichting met behulp van een camera en informatie uit het navigatiesysteem, bijvoorbeeld wanneer de chauffeur de verkeerde oprit van een snelweg oprijdt).
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!