Officieel: Skoda Scala, de vervanger van de Rapid

Skoda haalt eindelijk het doek van de Scala, het compacte model dat de Rapid vervangt. De Scala gebruikt onder meer een technologische upgrade om Skoda-klanten te verleiden. Welke argumenten nog?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 december 2018
  • Lancering

De Tsjechen beloofden eerder al dat de Scala zijn inspiratie zou halen bij de Vision RS die we op het salon van Parijs zagen. De nieuwkomer past met zijn 4,36 meter tussen de kleine Fabia en de populaire Octavia (4,67 meter). Daarmee vervangt hij tegelijk de bij ons weinig populaire Rapid Spaceback (4,30 meter) en Rapid (4,45 meter). Technisch is deze nieuwe Scala de eerste Skoda die het MQB A0-platform gebruikt van de Volkswagen-groep. VW zelf, Audi en Seat doen er ook al een beroep op.

Referentie

De 2,65 meter lange wielbasis is genereus, waardoor de Scala comfortabel plaats biedt achteraan. Volgens Skoda komt het plaatsaanbod zelfs in de buurt van dat van de Octavia. Met 467 liter aan kofferruimte mikt Skoda op de referenties in het segment.

Connectiviteit

De Scala krijgt een moderner dashboard dan de Rapid. Een digitaal instrumentenpaneel van 10 duim vervangt de klassieke tellers. Op het dashboard zorgt een 9,2 duim groot tabletvormig touchscreen voor de verbinding met de Skoda Connect-onlinediensten.

Motoraanbod

Het benzineaanbod begint bij de 1.0 driecilinder en 1.5 viercilinder uit de Volkswagen-groep. De 1.0 TSI is 95 en 115 pk sterk, de 1.5 TSI heeft 150 pk. Een versie op CNG, de 1.0 G-TEC komt later in 2019 en zal beschikken over 90 pk. De Fabia heeft geen diesels meer, maar de Scala doet nog wel een beroep op een TDI: de 1.6 TDI van 115 pk. De motor krijgt een SCR-filter met AdBlue om aan de Euro 6d-TEMP-normen te beantwoorden.

Volledige uitrusting

Het wegcontact wordt verzorgd met een gestuurde ophanging. Maar ook veiligheid is belangrijk voor deze Scala: negen airbags, automatische noodremhulp, rijstrookhulp en led-koplampen zijn standaard. Een adaptieve cruise control en dodehoekwaarschuwing staan op de optielijst.

Skoda geeft ten slotte mee dat het commerciële debuut van de Scala gepland is voor “de eerste helft van 2019”.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km