BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Beatles, de moord op Kennedy, de hippiebeweging: de jaren zestig zijn een mythe geworden. Ook op autovlak was het een mooie tijd. Voor velen zelfs één van de mooiste: de motoren ademden zonder enige beperking, het verbruik was geen probleem en de veiligheid dicteerde de vormgeving nog niet. Dit zijn auto’s voor liefhebbers die houden van de automobiel met hoofdletter A.
De mooiste auto van de wereld? Niet volgens ons, maar volgens ‘il Commendatore’, Enzo Ferrari in hoogsteigen persoon. De proporties (wat een motorkap!), de prestaties en de prijs maakten er een ongelooflijk succes van, vooral in de Verenigde Staten. De eerste versie van de E-Type is ook de puurste.
De jaren zestig zijn een glorietijd voor Ferrari: het merk wint in de Formule 1 en uithoudingsraces (met de laatste Ferrari-zege in de 24 uren van Le Mans in 1965) en schittert op de weg met modellen die rechtstreeks afgeleid zijn van racewagens. De 275 GTB is hiervan de perfecte belichaming. Vandaag wordt hij aanbeden en verkocht voor astronomische bedragen. Deze berlinette heeft een fantastische V12 met 300 pk.
De extreemste seriewagen? Dat zou best kunnen. Zijn betoverende lijn maakt er één van de mooiste menselijke creaties van. Maar de techniek verbaast nog het meest: een V12 dwars achterin met 350 pk bij 7.500 tr/min, minder dan één ton op de weegschaal en een topsnelheid rond 300 km/u.
Vier jaar productie en slechts een duizendtal originele exemplaren, maar ontelbaar veel kopieën. De Cobra kwam uit de Verenigde Staten om de fine fleur van de Europese sportwagens te bekampen. Uiteraard is deze Amerikaan wat overdreven: op een Brits chassis installeerde Caroll Shelby enkele dikke V8-motoren met 250 tot 480 pk. De Cobra staat garant voor een woest geluid en een uiterlijk van een gedopeerd monster.
Zonder enige ervaring in de wereld van de sportwagen ontwikkelde Toyota (met de hulp van Yamaha), een sportieveling geïnspireerd door Britse referenties. Bovendien kreeg hij spitstechnologie: een 2.0 zescilinder twin cam met 150 pk, een vijfversnellingsbak, een onderstelstructuur met centrale balk, … Tegenwoordig is dit de Japanse auto met de hoogste waarde.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...