Toyota kiest openlijk voor Trump

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar Toyota lijkt bereid om zijn ‘groene’ imago te riskeren door Amerikaans president Trump te steunen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 04 november 2019
  • Straf

Toyota kiest openlijk voor Trump

De Verenigde Staten zijn vandaag een diep verdeeld land op heel wat vlakken, maar wanneer het over de verbruiks- en uitstootnormen gaat, mogen we gerust van een legislatieve burgeroorlog spreken. Terwijl president Trump, die openlijk de klimaatopwarming in twijfel trekt, de verbruiks- en uitstootnormen voor de autosector verregaand wil versoepelen, wil de staat Californië ze net verstrengen. De twee partijen treffen elkaar in rechtbanken en bekvechten over welk recht nu van kracht is: dat van de federale overheid of dat van de individuele staat. Zeker nu een aantal westelijke staten verklaard hebben zich bij Californië aan te sluiten, loopt Trump nerveus rond. En sommige autoconstructeurs beginnen kant te kiezen: Ford, Volkswagen, BMW en Honda steunen Californië, terwijl General Motors en FCA (Fiat Chrysler) net de kant van Trump kiezen. Maar veel verrassender is dat ook Toyota, dat toch veel van zijn imago heeft gebouwd op zijn groene geloofwaardigheid, achter de Amerikaanse president gaat staan. Nu ja, officieel stelt het merk zich neutraal op, maar het steunt wel de wil van Trump om één norm te hanteren voor het hele land. Al heeft het daar ook wel een goede reden voor…

Slecht rapport voor Toyota

Uit een recent rapport van het Amerikaanse milieuagentschap EPA blijkt namelijk dat de gemiddelde uitstoot en het verbruik van Toyota’s modellen tussen 2012 en 2017 is gestegen. Sterker nog: de Japanse reus is de enige constructeur in de hele VS die het slechter is gaan doen in die vijf jaar. Zelfs FCA, dat nauwelijks hybrides of elektrische modellen heeft en nog graag dikke V8-motoren en grote SUV’s verkoopt, heeft zijn uitstoot weten te verlagen. Het wordt meteen duidelijk waarom Toyota bereid is om Trump te steunen.

Toyota kiest openlijk voor Trump

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Toyota / EPA. Source ©: EPA.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km