Testen

Skoda Fabia Combi 1.4 CRTDI 105: Groot volume in zakformaat!

Met deze derde generatie Fabia Combi, waagt Skoda zich aan het design. De nieuwe ontwerptaal ligt in het verlengde van de knappe Superb en het geeft de Fabia meteen de juiste persoonlijkheid mee, zonder dat er daarbij aan de fundamenten van het merk werd geraakt.

  • Wouters Bruno
  • 12 maart 2015
  • Skoda
2,2
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Leuk rijgedrag
  • Pittig karakter van motor
  • Volume
  • Motorgeluid
  • Vlakke vloer in optie

“Lelijke dingen verkopen slecht.” Aan het woord is de flamboyante designer Rayond Loewy, bedenker van onder meer de Studebaker Avanti. Die Studebaker werd destijds nog verdeeld door D’Ieteren. En laat die laatste nu net de huidige invoerder van Skoda zijn. Wie de uitspraak van Loewy wil toepassen op de Fabia is er aan voor de moeite, want sinds 2000 werden er van de Fabia 1,1 miljoen exemplaren verkocht. Niet slecht voor een wagen die je moeilijk van een stevige persoonlijkheid kon betichten.

“Kon betichten” want de nieuwe Fabia krijgt stilaan een eigen snoet. Die is eerder Duits dan Zuiders geïnspireerd, maar dat neemt niet weg dat hij stilaan wat meer dynamiek krijgt. De verhoudingen en het lijnenspel zijn verfijnder en daar horen we niemand over klagen. De nieuwe Fabia is 1 centimeter langer, negen centimeter groter en drie centimeter lager. En dat zijn centimeters die ‘m een meer dynamisch silhouet geven. De nieuwe voorkant met frissere lichtblokken en een Skoda-logo dat zich heeft los getrokken van de grille doen ook hun duit in het zakje.

't Zit ook vanbinnen 

De dynamische evolutie van de buitenkant wordt ook binnenin doorgetrokken. Daar is nog steeds volop voor plastic gekozen, maar het geheel toont alvast eleganter en de afwerking is uitstekend. Ook qua uitrusting doet de kleine Skoda het goed want hij kan gebruik maken van het touch screen met infotainment module uit de Volkswagen Group zodat je via MirrorLink je (Android!) smartphone kunt koppelen.

Wie ‘nieuwe generatie’ zegt, zegt ook ‘nieuwe technologieën’. De nieuwe Fabia vormt daar geen uitzondering op en de lijst met technologische toepassingen mag er wezen. Het “Front Assistant” scant de weg voor je en kan zelf een noodstop maken in stadsverkeer, het anti-multi-collision remsysteem zet je remmen in werking na een ongeval, de “Driver Activity Assistant” merkt vermoeidheid bij de bestuurder op en maant die aan om een pauze in te lassen, er is cruise control, rijhulp voor het vertrekken op een helling, er zijn bandendruksensoren, anti-slip-systeem, zes airbags, toegang en starten gebeurt handenvrij, parkeersensoren voor- en achteraan, regen- en lichtsensoren, er is een panoramisch dak, elektronische airco,… Kortom, binnenin hoeft het je aan niets te ontbreken.

Ruimte

Binnenin heeft Skoda altijd de nadruk op ruimte gelegd en de nieuwe Combi vormt daar geen uitzondering op. Z’n koffer is 530 liter groot en wie de zetels achteraan dicht plooit beschikt over 1.395 liter laadvolume. Let wel, als je een vlakke laadvloer wil, moet je daarvoor wel een optie aanvinken bij het plaatsen van je Fabia-bestelling. Verder vind je op de Fabia tal van slimme oplossingen terug: talrijke opbergplaatsen, flessenhouders, plaatsen voor je smartphone, een vuilnisbakje, haakjes,… Verder is het interieur ook handig instelbaar zodat je de meest gevarieerde ladingen wel een plaats kunt geven.

In zijn segment hoeft de Fabia enkel concurrentie te vrezen van zijn Spaanse halfbroer, de Seat Ibiza ST, en van de Renault Clio Estate. De andere constructeurs hebben dit segment verlaten ten voordele van een SUV-model. Eentje dat vaak heel wat minder praktisch is ingesteld.

Voor deze test kozen we voor de 1.4 L CRTDI van 105 pk. Een driecilinder die 89 gram CO2 per kilometer uitstoot.

Lawaaierige fun

We houden een zeer gemengd gevoel over aan deze motor. Aan de ene kant weet de driecilinder ons helemaal in te pakken door zijn pittige en vinnige karakter. Dat geeft deze Fabia een bijzonder efficiënt rijgedrag op onze wegen. Daar tegenover staat dat hij onder 1.500 tr/min quasi niet thuis geeft en dat speelde ons in stadsverkeer meer dan eens parten. Het leek alsof we net ons rijbewijs hadden behaald… Maar het grootste minpunt van deze driecilinder is het lawaai dat hij ten berde brengt. Buiten de stad valt het nog te verantwoorden, maar in stadsverkeer is het ronduit onaangenaam.

De vering is gericht op comfort. Daarmee moet je geen rallyambities koesteren, maar de vering kwijt zich goed van z’n taak en het geheel geeft de Fabia een dynamisch en speels rijgedrag. Achter het stuur van deze Skoda zul je je niet gauw vervelen en draait het daar nu net niet allemaal om?

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Skoda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km