Testen

Audi A3 Cabriolet 2.0 TDI: het juiste evenwicht

Als u ervan houdt om de volle geur van versgemaaid gras te kunnen ruiken terwijl de wind door uw haren waait, dan bent u bezeten door het cabrio-virus. En er is goed nieuws voor u, want er is net een nieuwe cabrio verschenen die nagels met koppen slaat.

  • Piette François
  • 16 juli 2014
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Evenwichtig geheel
  • Soberheid
  • Soepele dieselmotor
  • Verzorgd dak
  • Dure opties
  • Prijs
  • Standaardversie net te karig uitgerust
  • Toegang tot koffer

Het gaat om de A3 Cabriolet… Ten opzichte van het vorige model groeide de nieuweling aanzienlijk en komt zo veel homogener en evenwichtiger voor de dag. Vooral de langere achterkant doet op dat vlak wonderen. Die extra centimeters zorgen er daarenboven ook nog eens voor dat je nu perfect 4 volwassen in de Audi kunt zetten én dat de koffer niet langer een postzegel groot is, maar wel degelijk de naam ‘opbergruimte’ verdient. Enkel de toegang er naar toe kan beter.

De juiste keuze!
Voor z’n cabriolet-versie koos Audi voor een stoffen dak. Wat ons betreft, de enige juiste keuze want het blijft lichter en eenvoudiger dan een stalen vouwdak. En mocht u zich nu al zorgen maken over te veel rijgeluiden, dan kunnen we u meteen geruststellen. Met het stoffen dak dichtgeplooid heerst de rust binnenin.

Diesel?
Een diesel in een cabriolet werd lange tijd als blasfemie beschouwd. Het lawaai dat een diesel maakt zou de finesse van het rijden met een cabriolet simpelweg hypothekeren. Om nog naar maar te zwijgen van de doffe reutel die je zou horen wanneer je met de kap omlaag door een tunnel zou rijden… Maar de tijd staat niet stel en dergelijke oordelen behoren nu tot de voltooid verleden tijd.

Eenvoud & kracht
De motor die ons zo wist te charmeren is de bekende 2.0 TDI van 150 pk en 320 Nm koppel. Met die krachtontplooiing onder je rechtervoet mag je gerust zijn: hij is er steeds klaar voor. Gul, soepel, eenvoudige trekkracht op commando. De 2.0 TDI en de A3 Cabriolet zijn voor elkaar gemaakt. Rijden is een plezier en de manuele zesversnellingsbak kunnen we op geen enkel foutje betrappen.

Wind in de zeilen
Wil je ook horizonten verkennen die zich achter de Belgisch grenzen bevinden, dan is deze motor je perfecte metgezel. De rijwind wordt netjes afgeleid door het windnet, de verwarming doet uitstekend zjn werk, de zithouding is prima en de dieselmotor neemt voor 100 kilometer genoegen met slechts 5,8 liter. Wie tijdens z’n verkenningstocht een pittig stukje bochtenwerk tegenkomt, die zal merken dat de cabriolet ook zonder een dakconstructie zich precies en direct laat sturen.

Comfortabel, doeltreffend rijgedrag, eenvoudig maar krachtig… de A3 Cabriolet en de 2.0 TDI zijn als Nicole en Hugo. Perfect op elkaar afgestemd. Maak je geen illusies, de prestaties zullen nooit een chronometer doen tilt slaan, maar ze zorgen er wel voor dat je te allen tijde kunt genieten van een ontspannen rit. En wie zich toch even verveelt, die kan in het multimedia-systeem duiken en zich even amuseren met de verschillende online applicaties zoals het weerbericht, het nieuws of je inbox bekijken. 

Prijzen
De A3 Cabriolet start vanaf 32.700 euro, maar kraai niet te snel victorie. We stellen voor dat je eerst alle opties aanvinkt die je bij de A3 Cabriolet wilt en daarna nog een keer het eindtotaal bekijkt. De lijst is lang. De prijzen navenant.

Conclusie
Wanneer je jaarlijks teveel kilometers aflegt om voor de benzinemotor te kiezen (de 1.4 TFSI bijvoorbeeld, die het overigens schitterend doet), dan is deze diesel de juiste keuze. Het is een motor die het cabriolet-rijden nooit verstoord: in tegendeel zelfs. Vanaf z’n laagste toerentallen staat hij helemaal ter beschikking van de bestuurder en garandeert hij je een ontspannen rit. Van de eerste tot de laatste meter en laat nu net dat de charme zijn van een echte cabriolet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km