Testen

Mee met de tijd

De Audi A5, gepresenteerd in 2007, is een van de meest geslaagde creaties van Walter de Silva. Vier jaar later kreeg het designteam van Audi de moeilijke taak om het volledige gamma van de A5 te hertekenen. Om het meesterwerk niet om zeep te helpen, beperkten de designers zich tot kleine aanpassingen. Maar de ingenieurs maken dat helemaal goed met de innerlijke schoonheid.
  • Piette François
  • 20 september 2011
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Doeltreffend weggedrag
  • Hoogtechnologische uitrusting
  • Muzikale s5
  • Verleidelijke lijn
  • Zuinige en krachtige motoren
  • Gevoelloze besturing
  • Soms krenterige standaarduitrusting
  • Talrijke en dure opties

Volledig gamma

De Audi A5 breidt zich in snel tempo uit. Na de coupé met twee deuren, volgde de sportieve variant S5, dan de cabriolet en tot slot de Sportback, die twee deuren toevoegt (drie met de achterklep). Dat gamma wordt nog aangevuld met de ultrasportieve RS5, met maar liefst 450 paarden onder zijn elegante motorkap.

Groot succes

De A5 verkoopt als zoete broodjes bij de bakkerij: 330.000 exemplaren wereldwijd. Bij ons maakt de Sportback-versie het grootste deel van de verkoop uit. Aangezien Audi niet de gewoonte heeft half werk te leveren, wordt meteen het volledige gamma opgefrist.

Discrete stijlevolutie

Er kon geen sprake van zijn om het meesterwerk van de Silva te bezoedelen. De designers hebben dan ook alleen de koplampen grondig veranderd. In het interieur zijn de aanpassingen groter: we zien een nieuw stuurwiel, meer inzetstukken in aluminium en een aangepaste ergonomie. Je kunt nu ook kiezen voor houtinleg in meerdere lagen. De Sportback geniet van een vijfde plaats. Nu ja ‘genieten’: je kunt beter geen Amerikaans postuur hebben.

Onder de motorkap

De verschillen aan de motoren gaan veel dieper. Alle motoren werden herzien en zijn uitgerust met directe injectie, een start-stopfunctie en drukvoeding (turbo of compressor). Je hebt het al begrepen: het doel was om het verbruik en de uitstoot te verlagen en tegelijk de prestaties te verbeteren.

Het benzinegamma start met de 1.8 TFSI, die 170 pk en 320 Nm ontwikkelt. Een instapticket dat zeker niet frustrerend is, maar wel zuinig: 5,7 l/100 km en 134 g CO2/km. Een waardig alternatief voor de heilige TDI als je minder dan 15.000 km per jaar aflegt. Een trapje hoger heeft de 2.0 TFSI nog altijd 211 pk. De atmosferische 3.2 V6 wordt vervangen door een nieuw blok. Nog altijd een V6, maar een drukgevoede drieliter. Resultaat: de 3.0 TFSI wint vermogen (272 pk/400 Nm) en verbruikt minder (8,9 l/100 km).

Bij de diesels ontwikkelt de 2.0 TDI 177 paarden, maar die drinken weinig: 4,7 l/100 km of 122 g/km. De V6 met 204 pk is een interessant alternatief. Hij is niet veel vinniger dan de 2.0 TDI maar draait soepeler (typisch voor een V6) en verbruikt amper 0,2 l/100 km meer. Hij is alleen beschikbaar met de Multitronic-automaat met variabele versnellingen. Topmodel bij de diesels is de 3.0 V6 TDI met 245 pk en een krachtig koppel van 500 Nm. Zelfs die blijft zuinig: 5,7 l/100 km.

Hightech

Audi kan natuurlijk niet ter plaatse blijven trappelen wat de technologie betreft. De A5 krijgt de laatste innovaties van het merk, zoals het infotainmentsysteem MMI met een kleine draaiknop voor de navigatie. Het systeem gebruikt een harde schijf van 60 GB. Het kleurenscherm heeft een diameter van zeven duim en 3D-weergave. We zetten de kleine rondleiding voort met een internetverbinding, Google-zoekfunctie, weers- en verkeersinformatie en Google Earth-navigatie.

Niet alleen de comfortuitrusting is hightech, ook de actieve veiligheid werd verbeterd dankzij een snelheidsregelaar met radar, een systeem dat de A5 vanzelf afremt tot 30 km/u als een botsing dreigt en Active Lane Assist, dat ingrijpt op het stuur als je per ongeluk van de rijstrook afwijkt.

Soepelheid

Voor deze eerste test grepen we het stuur van een A5 cabriolet 3.0 TDI met 245 pk. Natuurlijk kunnen we niet ongevoelig blijven voor zijn charmes, zeker niet op de leuke wegen van Andalusië. De V6 is soepel en ongelooflijk krachtig en duwt met grote overtuiging. Hij heeft ook de verdienste heel stil te blijven. Alleen de nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging kon ons niet overtuigen. Die is wel preciezer dan vroeger, maar voelt toch nog altijd kunstmatig. Met Audi Select kun je vijf rijmodi instellen: Efficient (economisch), Comfort, Auto, Sport en Individual (waarmee je zelf de parameters bepaalt). Naargelang de gekozen modus, past de elektronica de respons van het gaspedaal, het beheer van de automaat, de stuurbekrachtiging en nog een reeks andere parameters aan.

De 3.0 TFSI benzine verspreidt zijn muzikale klanken heel subtiel en verfijnd. Zijn sterke troeven zijn het koppel bij lage toeren en de vlotte toerentalstijgingen.

De Sportback TDI met 163 pk, een versie speciaal voor de Belgen, moet bij ons het merendeel van de verkoop uitmaken. Een korte rit verklaart waarom: de 2.0 TDI duwt voortdurend en is zeer soepel, waardoor je schakellui kunt rijden. Bij lange reizen verwent hij zijn passagiers in alle stilte. Die passagiers voelen zich zowel voor- als achterin op hun gemak. Achterin is er genoeg plaats voor de benen, maar grote jongens moeten lichtjes het hoofd buigen.

S5 coupé

Nog een grote nieuwigheid van deze facelift: de grote V8 is verdwenen onder de motorkap van de S5 coupé. Die heeft nu dezelfde motor als de S5 cabriolet en Sportback, een drukgevoede drieliter V6 die 333 pk ontwikkelt. Met zo’n vermogen heb nooit gebrek aan kracht. 0 tot 100 km/u duurt 4,9 seconden en de V6 mag dan niet klinken zoals de bariton die de V8 is, hij heeft wel een diepe klank. Als de S-Tronic-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling schakelt, weergalmt zelfs een plof in de uitlaatlijn.

Nochtans is de S5 eerder een GT dan een sportwagen. Zijn temperament is strak en doeltreffend, maar niets speels. Dat willen we graag nog eens nagaan in een gedetailleerde test.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km