Testen

Godzilla in smoking

Opgelet, dit is een pittige test! De RS6 is een break boordevol superlatieven, een sportwagen vermomd als break. Deze formule wordt zeer gewaardeerd door gefortuneerde kaderleden. De sensationele RS6 Avant is al aan de derde generatie toe. Op het programma: een V8, twee turbo’s en 560 pk.

  • Piette François
  • 09 april 2013
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Beresterke motor
  • Duizelingwekkende prestaties
  • Stabiel en wendbaar weggedrag
  • Verzorgd voorkomen
  • Zachte en snelle versnellingsbak
  • Beperkte garantie
  • Ontmoedigend verbruik bij sportieve rijstijl
  • Opgelet voor je rijbewijs
  • Uithouding remmen

Krachtexplosie

Het begon allemaal in 2002 met de eerste RS6, een woeste gezinswagen met V8-biturbo van 450 pk. Extravagant voor die tijd. Zes jaar later vernieuwt Audi zijn aanbod en voegt er 130 paarden aan toe. Almaar waanzinniger! Deze derde generatie verliest 100 kg en kan zich dus tevredenstellen met en lichtjes lager vermogen (20 pk minder).

Hevige concurrentie

De Duitse constructeurs hebben elkaar de oorlog verklaard. Het gaat erom wie de meest verwoestende berline of break heeft. Een overzichtje: bij BMW is er de mythische M5 met 560 pk sterke V8 biturbo. Mercedes biedt de E63 AMG met V8 biturbo van 525 pk of 557 pk. Audi sluit aan bij de concurrenten met een vermogen van eveneens 560 pk. Politiek niet echt correct?

Het geheim

Minder krachtig, maar doeltreffender. Door de kolossale V10 biturbo van vijf liter te ruilen voor een redelijke (of minder extravagante, al naargelang) 4.0 V8 biturbo werd de RS6 lichter (100 kg), wendbaarder en evenwichtiger. Hij wint aan doeltreffendheid wat hij verliest aan panache. Bovendien wordt het verlies van vermogen ruimschoots gecompenseerd door het dikkere koppel: 700 van 1.750 tot 5.500 tr/min. Genoeg om bomen uit de grond te rukken.

Veel testosteron, maar niet te veel

De presentatie is suggestief, zonder te vervallen in excessen. We wijzen op de accenten in mat aluminium, de glanzend zwarte grille, de achterspoiler, de diffuser en de twee indrukwekkende ovale uitlaten. De verbrede voorvleugels passen perfect in de achteruitkijkspiegels van iedereen die op het linkerbaanvak rijdt. In het interieur heerst een sombere, sportieve sfeer. We vermelden de sportzetels, het afgeplatte stuurwiel en de pedalen en bedieningsknoppen in aluminium. 

Bazooka onder de motorkap

Qua prestaties overtreft de RS6 een mooie reeks prestigieuze sportwagens. Audi belooft een topsnelheid van 305 km/u (als je kiest voor de optie Dynamic Plus) en een spurt van 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden. Tijden van een supercar, maar dan met vrouw, kinderen en bagage. Er is geen reden om te treuren om de vulkanische V10 van de vorige versie, zeker niet als we het verbruik bekijken: 9,8 in plaats van 14 l/100 km. Het lagere gewicht en het systeem dat de helft van de cilinders uitschakelt bij lage belasting dragen daar sterk toe bij.

Transmissie

Deze krachtexplosie wordt via een achttrapsautomaat overgebracht op de vier wielen. De Quattro-transmissie is dus van de partij, met bovendien een centraal differentieel. De ophanging is pneumatisch en adaptief om een ‘auto à la carte’ aan te bieden (comfortabel op de weg, sportief op het circuit). De RS6 werd trouwens 20 mm verlaagd. In optie – hard aanbevolen voor bestuurders met een zware voet – kan het remmen toevertrouwd worden aan carbon-keramische schijven.

Klaar voor een ritje?

Nog voor het vertrek, voelen we enkele hartkloppingen. Meteen na de eerste druk op de startknop dondert het: de V8 komt tot leven en trekt de aandacht van de toeschouwers. De eerste meters verlopen soepel. Binnenin heerst stilte , de stuurbekrachtiging is zacht en gemakkelijk, de ophanging filter oneffenheden. De RS6 is toch vooral een A6.

Duistere krachten

Steken we de lont aan het vuur van de acht cilinders, dan voelen we direct dat het een RS is. De V8 verheft zijn stem en je wordt tegen de zetels gedrukt. We zijn getuige van een onwaarschijnlijke uitbarsting van pk’s, Newtonmeters en alles wat je maar wilt, terwijl de uitlaat schreeuwt en ploft als je je voet van het gaspedaal licht. Schitterend. De auto blijft altijd stabiel en de Autobahn wordt met een verduiveld tempo afgelegd, onhoudbaar voor de sportwagens die in de achteruitkijkspiegel verdwijnen.

Wendbaar maar zwaar

Op een bochtig parcours zorgen de krachtige acceleraties ervoor dat de ene na de andere krappe bocht snel opduikt. De bochten worden met ontwapenend gemak afgehaspeld, terwijl het koetswerk stabiel blijft. Maar bruuskeer hem en hij antwoordt met een speelse achtertrein. De remmen mogen dan carbon-keramisch zijn, de uithouding heeft te lijden onder het grote gewicht dat vertraagd moet worden en de kracht van de V8.

Prijzen

De eerste leveringen zijn gepland voor augustus 2013 voor een prijs van 110.100 euro. Alles in beschouwing genomen, is dat de prijs van een iets minder krachtige prestigieuze coupé met veel beperktere functionaliteit. Hou echter ook het brandstofbudget in de gaten: met een zware rechtervoet schiet het verbruik al snel boven 25 à 30 l/100 km.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km