Testen

En het schip vaart verder

Nu Citroën premiumambities koestert met de DS-lijn vragen we ons wat er nog rest van het traditionele topmodel van het Citroën-gamma, de C6. Om dat te achterhalen, is er maar één oplossing: opnieuw achter het stuur kruipen. Gooi de trossen los!
  • Piette François
  • 05 februari 2012
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Kortingen
  • Rijkelijke ruimte
  • Schitterende motor
  • Stabiliteit
  • Uniek comfort
  • Zachte en intelligente versnellingsbak
  • Gedateerde uitrusting
  • Hoge taksen
  • Lomp weggedrag
  • Restwaarde
  • Uniek comfort
  • Verouderd interieur

Traditioneel prestige

Het DS-gamma verstoort de Citroën-stamboom. Het is afgelopen met de topmodellen waarvan je de technische fiche moest lezen met aspirine, het gaat nu vooral om de chique stijl. De DS3, DS4 en DS5 zijn de apotheose van een kronkelend maar dynamisch premiumdesign. Onderhuids zijn ze nochtans allerminst flamboyant. Zo worden de platformen gedeeld met de normale modellen binnen de PSA-groep, al werden de wieltreinen sportiever afgesteld.

De C6 is de erfgenaam van een lange traditie vlaggenschepen met dubbel visgraat. Alles wat we over de DS’en hebben gezegd, mag je hier omdraaien. De C6 is een vlaggenschip met nostalgisch comfort en traditionele hydraulische ophanging. De C6 is de reïncarnatie van een topmodel zoals de trouwe Citroën-fans dat zien. Een originele limousine, in zijn stijl, zijn weggedrag en al zijn manieren. Zou de C6 dan de échte DS zijn, de waardige erfgenaam zijn van de mythische berline uit de jaren vijftig tot zeventig?

Liever slippers dan baskets

Terwijl het DS-gamma in een sportief kleedje steekt, suggereert de C6 alleen al door zijn stijl een eerder comfortabel dan sportief temperament. Hij zit goed in zijn vel, maar de C6 kan zijn leeftijd niet verbergen. Vooral vooraan: de zacht dalende lijnen en de koplampen zonder persoonlijkheid zijn anno 2012 niet meer verleidelijk. De achterkant integreert daarentegen nog altijd: de opmerkelijke lichtblokken en de grote gebogen achterruit geven dit model zijn persoonlijkheid.

Opkomst en ondergang

Open de deur en de teleurstelling volgt onvermijdelijk. Zeker omdat de huidige DS’en van hun interieurstijl een origineel waarmerk hebben gemaakt. Hier vinden we geen verleidelijke stijl, sfeervolle cocon of moderne lounge, maar een saai interieur zonder persoonlijkheid. Bijna overal keert het thema van de halve maan terug, kunststoffen zijn alomtegenwoordig en gedateerde digitale instrumenten ronden de weinig aantrekkelijke boordplank af. Tot slot stippen we de te hoge rijpositie aan met een te laag stuurwiel voor grote bestuurders. De C6 kan zijn leeftijd niet verbergen.

Trekjes van de Traction 15/6 H

Een hydraulische ophanging en zescilindermotor zijn altijd van de partij, wat het hart van elke zichzelf respecterende Citroën-liefhebber zal bekoren. Onder de kap biedt Citroën de 3.0 V6 diesel met 240 pk aan met automatische zesversnellingsbak. De C6 bestond ook met andere motorisaties (V6 benzine en viercilinder diesel), maar alleen de meest waardevolle blijft nog over.

Gooi de trossen los

De C6 is voorgesteld, tijd om te rijden. We draaien aan de sleutel (een startknop is niet beschikbaar op de C6) en de C6 ontwaakt. De zescilinder is zijdezacht. Binnen de huidige politiek van downsizing waren we bijna de loopcultuur van een V6 vergeten. Hij is bijna onhoorbaar, romig, vol en krachtig bij alle toerentallen.

Deze motor wint iedereen voor zich. Net als de automaat trouwens. Behalve een sequentiële functie biedt hij ook een sport- en wintermodus. In de praktijk gebruiken we alleen de normale modus, die de C6 met veel elegantie en raffinement voortbeweegt. Hier valt niets op aan te merken, het duo motor/versnellingsbak is uitzonderlijk beschaafd.

Hij schommelt, kapitein!

Nu moeten we nog het onderwerp comfort aansnijden. Zeer speciaal. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de C6 duidelijk breekt met de rest van de huidige productie. Een weggedrag vinden dat meer polariseert is moeilijk: je houdt ervan of je haat het.

Laten we het eenvoudig houden: de C6 is de erfgenaam van een lange reeks berlines met hydraulische ophangingen en neemt hun typische kenmerken over. Het koetswerk schommelt en maakt passagiers die de droge Duitse ophangingen gewoon zijn al snel zeeziek. Vergeet alles wat je kent, je rijdt niet over asfalt maar over de woelige zee. De C6 filtert sporen, putten en andere oneffenheden met ontwapenend gemak weg en geeft alleen lichte golven door. Dit is absoluut uniek. Een sportmodus maakt het allemaal iets strakker en probeert de verrassende reacties van de ophanging te milderen. Conclusie: de liefhebbers van het merk zullen er zeker van houden. De anderen raden we aan om eerst een testrit vast te leggen.

Sportief? Zeker niet

240 paarden onder de motorkap, een versnellingsbak met sequentiële en sportieve modus, een sportmodus voor de ophanging: zou de C6 sportieve ambities koesteren? Absoluut niet. Het is, om het zacht uit te drukken, moeilijk om de dynamiek van de Duitse berlines terug te vinden in de C6. Sportief omgaan met de C6 heeft absoluut geen zin, het lijkt wel een raveparty op het binnenplein van het Elysée.

Ondanks de sponsachtige ondersteuning van het koetswerk blijft de C6 goed op de weg. Geen bange momenten dus, de wielen kleven aan het asfalt. In rechte lijn en in lange bochten is de C6 zeer stabiel, onwrikbaar zelfs. Hij beweegt wel, maar houdt zijn koers. In korte bochten wordt het een ander verhaal. De V6 op de voortrein komt de gewichtsverdeling niet ten goede en de neus heeft snel de neiging om rechtdoor te gaan. In alle omstandigheden verkiest de C6 een bestuurder met comfortabele schoenen boven Sparco’s.

Prijzen

De top van het DS5-gamma is de Hybrid4, die bijna 45.000 euro kost. Met de C6 bevinden we ons in nog hogere sferen: 54.915 euro voor de Lignage-afwerking en 59.335 euro voor de Exclusive. Op dit prijsniveau ontbreekt uiteraard niets: leder, elektrische ruiten, een lader voor zes cd’s, klimaatregeling met twee zones, een JBL-installatie met acht luidsprekers, een head-upscherm, verwarmde voor- en achterzetels, bi-xenonkoplampen, gps, aluminium 18-duimsvelgen, enzovoort. Dat lijkt allemaal indrukwekkend, maar een grondige analyse brengt twee problemen aan het licht.

Ten eerste is de uitrusting indrukwekkend, maar kan ze toch nog beter. Een automatische afstandsradar, handenvrije startkaart, Bluetooth-verbinding met mogelijkheid om telefooncontacten te delen, internetverbinding met Google-zoekfunctie, …: al die zaken ontbreken op de C6. Bovendien moeten we toegeven dat de presentatie gedateerd is, bijvoorbeeld de weergave van het gps-scherm. Voor het telefoonsysteem moet je een simkaart in de middenconsole steken.

Tot slot stellen we ons ook vragen bij de restwaarde, die smelt als sneeuw voor de zon. Als je jouw auto over drie jaar wil verkopen, is de C6 zeker niet de meest economische oplossing.

Trouw aan zijn reputatie mag je van Citroën wel een knalkorting verwachten. En van het verbruik moet je geen schrik hebben: minder dan 9 l/100 km zonder ecorijstijl is voor een berline met zescilinder zeker correct.

Conclusie

Met zijn DS-gamma beschikt Citroën over moderne, jeugdige modellen, auto’s die een nieuw publiek kunnen trekken. De C6 blijft trouw aan de tradities van het huis en richt zich vooral op bestaande klanten van het merk. Zijn presentatie is verouderd, de restwaarde schrikt je misschien af en de uitrusting is niet meer mee, maar zijn unieke wegcontact en zijdezachte motor volstaan ruimschoots om liefhebbers van Frans comfort te verleiden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km