Testen

De wereld anders bekijken

Het Franse topgamma is een haat-liefdeverhouding of zoals Serge Gainsbourg het ooit zong een verhaal van “je t’aime, moi non plus”. Na de oorlog werden ontelbare pogingen ondernomen, maar het succes was zeldzaam. Citroën daagt het segment opnieuw uit met een apart aanbod. Een beetje SUV, een beetje berline en ook een beetje coupé: de DS5 mixt verschillende genres en probeert op een andere manier te verleiden...

  • Piette François
  • 10 april 2012
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Correcte ruimte
  • Doeltreffend weggedrag
  • Kwaliteit van de materialen
  • Originele lijn
  • Ruime koffer
  • Soepele hdi
  • Unieke interieursfeer
  • Geen handgreep op kofferklep
  • Onduidelijke ergonomie
  • Stevige ophanging
  • Weinig opbergvakken
  • Zichtbaarheid rondom

Anders dan de rest

Het is moeilijk om de onoverwinnelijke Duitsers te beconcurreren. Het is nutteloos om tegen hen te strijden met dezelfde producten, de geschiedenis heeft aangetoond dat de klanten dan gehecht blijven aan de Duitse wagens. Er zit niets anders op dan te differentiëren met een totaal verschillende auto die op niets lijkt dat we al kennen. Dat verklaart waarom deze DS5 zo sterk verschilt van een ‘gewone’ auto.

Fantasie

Bij nader inzien vinden we nochtans een bekende basis in deze DS5, wat noch het exterieur- als het interieurdesign laat vermoeden. De motoren stammen uiteraard van de rekken van PSA en het platform is dat van de C4 Picasso (en de Peugeot 3008). Geen Citroën-achtige fantasietjes zoals een hydraulische ophanging, dat beperkt zich tot de stijl.

En wat een stijl! Citroën heeft geen half werk geleverd. Tallloze plooien in het koetswerk, ingewikkelde lijnen en lichtblokken, rondingen gekoppeld aan scherpe lijnen: een explosieve mix die niet onaangenaam oogt. De ontwerpers mochten zich echt laten gaan. Of het design je bevalt of niet, een gebrek aan persoonlijkheid kun je de DS5 zeker niet verwijten. Eén detail valt echter tegen: het zicht rondom is rampzalig.  

Ongezien interieur

In het interieur gaat het spektakel voort. Het panoramadak in drie delen zorgt voor een aangenaam licht op een voor de rest donkere dakhemel. De ergonomie in het interieur is op zijn zachtst gezegd spectaculair. We zien een mooie reeks verchroomde tuimelschakelaars, zoals in een jachtvliegtuig. De centrale tunnel omvat de bediening van de elektrische ruiten en de centrale vergrendeling. Ongewoon, maar na een tijdje vind je de weg wel. Tot slot, en dat maakt het interieur nog mooier, flatteert de afwerking met kwaliteitsvolle materialen.

Uitnodigend?

In deze trendy, zo apart mogelijke maar altijd elegante sfeer, geeft de DS5 zijn passagiers een warm onthaal. Ruimte is er in overvloed, voor alle passagiers. Alleen de hoofdruimte achterin kan voor grote personen een probleem vormen. Voorts kunnen we alleen de geslaagde combinatie van stijl en ruimte in het interieur toejuichen.

Goed voor passagiers, minder goed voor hun spulletjes

De passagiers worden verwend, maar voor hun spullen is er minder reden tot feesten. De bergvakken zijn beperkt in aantal en krap. De koffer haalt wat schade in met een vlot uit te breiden volume en lengte dankzij de neerklapbare achterbank. Toch moeten we kritiek geven: hoe is het mogelijk dat Citroën, in een tijd waarin allerhande verbindingen tussen apparaten mogelijk zijn en gps’en heel complex geworden zijn, er nog in slaagt om een kofferklep zonder handgreep aan de buitenkant te ontwerpen? Een beperking van de stijl, akkoord, maar de handen zullen vuil worden van de bumper.

Rijdt hij goed?

Qua dynamiek is de DS5 al even Duits als de afwerking, tenminste wat het rijcomfort betreft. De ophanging heeft dus niets gemeen met zijdezachte golven, maar reageert vrij hard op oneffenheden in de weg. Jammer… Het strakke weggedrag kunnen we echter alleen toejuichen. De DS5 is precies en levendig en beschikt over een uitstekende voortrein. De stuurbekrachtiging had preciezer mogen zijn, maar het resultaat doet het merk zeker geen oneer aan, wel integendeel.  

Motoren

We konden twee motoren testen, te beginnen met de 1.6 THP 155 met een automaat. Een beschaafde en soepele krachtbron die niet echt wild is, maar zijn taak in stilte uitvoert en genoeg koppel heeft om niet te hoog in de toeren te moeten klimmen. Zijn 155 paarden volstaan ruimschoots en ook het koppel van 240 Nm is genoeg. Het probleem zit bij de versnellingsbak. Zijn beheer is besluiteloos en vermindert het werkingscomfort.

De 2.0 HDi met 163 paarden lijkt meer aangewezen, hij is meer aanwezig in de lage toeren en de manuele versnellingsbak schakelt aangenaam. Met deze motor wordt de DS5 de ideale metgezel: soepel en energiek.

Prijs

Het verbruik is het sterke punt van de Hybrid4-versie. Onze testwagens verbruikten gemiddeld 9 l/100 km (benzine) en 7 l/100 km (diesel). Verbazingwekkend is dat Citroën als aanhanger van de microhybride geen start-stopfunctie aanbiedt op de DS5 (behalve op de Hybrid4).      

De DS5 is beschikbaar vanaf 30.295 euro als diesel en 30.285 euro als benzine. Een vrij hoge prijs, maar met een ruime uitrusting: vanaf de basisversie, die Chic gedoopt werd, krijg je klimaatregeling met twee zones, lichtmetalen 17-duimsvelgen, automatische ruitenwissers, enzovoort. De So Chic voegt onder andere leder en het “cockpitdak” toe.   

Conclusie

De DS5 heeft een kwalitatief hoogstaand weggedrag en een ruim interieur, maar dat zijn niet de criteria die de balans in zijn voordeel doen overslaan. Zijn echte troeven zijn emotioneel van aard: de aparte lijn en vooral de unieke sfeer in het interieur. Deze auto is niet foutloos, maar dat vergeef je hem door zijn charismatische stijl. Hij verovert ons hart meer dan zijn kleine zus DS4, die te dicht aanleunt bij de C4.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km