Testen

als een berline

Sta je aan het hoofd van een gezin met een bende charmante peuters en vervoer je soms de helft van jouw zolder? Dan is een ruime gezinswagen iets voor jou. Citroën, Fiat, Peugeot en Renault hebben elk een oplossing: de Berlingo, Doblo, Partner en Kangoo. Te veel een 'camionette' in jouw ogen? Dat hebben de ingenieurs gehoord, want tegenwoordig rijden deze bestelbreaks bijna als een gewone berline. Fiat bewijst dat met de verrassende nieuwe Doblo.
  • Piette François
  • 07 juli 2010
  • Fiat
Voor- en nadelen
  • Geluiddemping
  • Gigantische koffer
  • Leuk weggedrag
  • Ludieke aankleding interieur
  • Opbergvakken
  • Performante motor
  • Ruimte binnenin
  • Onhandige kofferklep
  • Vrij hoog verbruik
  • Weinig praktische achterbank

Presentatie

Vergeet de vorige Doblo, de nieuwste Fiat draagt alleen dezelfde naam. Het platform, de koetswerkpanelen, het interieur,...: alles verandert. Het wordt meer een gezins- dan een bestelwagen, hoewel de afmetingen meer in de buurt liggen van die laatste. De Doblo is niet zo lang, maar wel erg hoog: 4,39 meter lengte voor een hoogte van 1,85 meter. Schitterende als je graag rondrijdt met een grote hoed op je hoofd. Onder de motorkap kiest de Doblo voor oplossingen we al zagen in andere modellen van de groep. In het interieur vinden we achter de vijf zitplaatsen een grote koffer met een verbazingwekkende capaciteit van 790 liter. Maak je geen zorgen geen, met de Doblo word je de koning van rommelmarkt.   

Motor

Als diesel is de Doblo beschikbaar met vermogens van 90 (1.3 MJet) tot 135 pk (2.0 MJet), met tussenin de 105 pk sterke en erg aangename 1.6 MJet. Voor onze test stelde Fiat de dikste motor ter beschikking, met name de tweeliter met 135 pk en een koppel van 290 Nm bij 1.500 o/m. Er werd mij verteld dat die vlot vooruit zou gaan. Maar zó vlot had ik niet verwacht. De Doblo 2.0 MJet lijkt wel een jachtvliegtuig. Geloof me, geflankeerd door de korte zesbak zet hij verbluffende prestaties neer die zelfs gewone berlines verbazen. Indrukwekkend.

De motor is heel soepel, beperkt het aantal schakelbewegingen (niet dat die onaangenaam verlopen) en duwt krachtig door tot ongeveer 3.500 o/m, daarna gaat het wat rustiger. Het gefluit van de turbo en geblaas van de motor hebben zelfs wat weg van een Abarth. Ok, ik overdrijf een beetje, maar de Doblo rijdt echt heel vlot.

Rijgedrag 

Op dit vlak boekt de Doblo de grootste vooruitgang. Hij rijdt als een berline. Het weggedrag is zelfs een sterk punt geworden: via een vrij directe en precieze stuurbekrachtiging bedien je een voldoende scherpe voortrein. Ondanks de indrukwekkende hoogte van het koetswerk, blijven rolbewegingen goed onder controle. Kortom, zeker geslaagd.

Comfort    

Met zo'n grote auto en een koetswerkvorm als een schoendoos zou je denken dat er heel wat rijgeluiden de kop opsteken. Wel, je vergist je. De Doblo is verbazend stil, meer nog dan de Kangoo. Achter het stuur heb je een hoge zitpositie wat sommige bestuurders zeker zullen waarderen. De ruimte is uiteraard rijkelijk, zeker in de hoogte. Nog een laatste, eerder subjectief, punt: de sfeer. Onze testwagen was in rood en zwart uitgevoerd, een subtiele en mooie combinatie.

Functionaliteit

Op verzoek kan de Doblo zeven personen vervoeren. Een groot voordeel, ook al is de toegang tot de laatste zitrij niet zo gemakkelijk. De kofferruimte is zoals gezegd riant en slikt tot 790 liter bagage. Een ongelooflijke prestatie als je rekening houdt met de lengte van de auto. De bergvakken zijn voldoende talrijk en ruim. We betreuren wel dat je de tweede zitrij niet kunt verschuiven. Daar zou de modulariteit wel bij varen... Nog een laatste minpunt is de enorme kofferklep, je voorzichtig moet gebruiken in parkeergarages, tenzij je graag de carrosserie-afdeling en plafondherstellers aan het werk zet.

Prijs en uitrusting  

Met 21.890 euro is de Dolbo 2.0 MJet geen cadeautje, moet met een kleiner budget kun je ook al een Doblo diesel kopen. Voor 17.540 euro is er al een Doblo 1.3 MJet Active. Er zijn drie afwerkingsniveaus: Active, Dynamique en Emotion. Alleen de laatste is beschikbaar met de tweeliter en de eerste beperkt zich tot de kleinste motor. Een Renault Kangoo met hetzelfde vermogen kost ongeveer evenveel.

Het verbruik is redelijk gezien de grootte en de pit van de motor: ongeveer 8 l/100 km. Met zulke afmetingen wordt het moeilijk om zuinigheidsrecords te breken.  

Conclusie

Laat je niet misleiden door het uiterlijk. De Doblo stapelt de paradoxen op: kort en hoog, gezinsvriendelijk en dynamisch. Het is nochtans een uitstekende gezinswagen, geschikt om de volledige zolder van jouw tante te verhuizen. Aan die praktische kwaliteiten voegt hij nog een weggedrag toe dat je hem op het eerste gezicht niet toedicht.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Fiat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km