Testen
98 g/km CO2, 3,7 liter per honderd kilometer, een 1.6 l-motor van 90 pk, mét partikelfilter en verzorgde aerodynamica. Dat zijn in enkele cijfers de ecologische troeven van Ford.
  • Wouters Bruno
  • 11 juli 2009
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Doeltreffend
  • Ietwat gecompliceerde stijl
  • Vrij veel rolneiging

De nieuwe Fiesta werd van voor tot achter nieuw ontworpen. In tegenstelling tot de meeste van zijn concurrenten werd hij niet groter. In vergelijking met zijn voorganger verliest hij zelfs enkele centimeters in de hoogte en slaat de weegschaal minder zwaar door. Dat komt uiteraard het verbruik ten goede. Bij deze Econetic werd niets aan het toeval overgelaten om dat verbruik nog verder naar beneden te halen. Een aantal carrosseriedelen werden aerodynamisch geoptimaliseerd, terwijl de velgen een speciale afdekking kregen. Het koetswerk ligt wat lager waardoor het frontale oppervlak verkleint. Het motorbeheer van de 1.6 Duratorq TDCI werd herbekeken en het vermogen wordt nu via langere verhoudingen naar de banden met een lage rolweerstand gestuurd.

Economie

Al deze maatregelen zorgen voor erg lage verbruikswaarden. Al haalden wij heel andere cijfers. Onze test van meer dan 1.000 kilometer leidde ons vooral over autosnelwegen, tegen 120 km/uur, en door de stad. Toch moesten we behoorlijk wat moeite doen om onder 6 l/100 km te blijven. Op papier verliest de Mini Cooper D het van de Fiesta, maar in vergelijkbare omstandigheden deed de Mini het heel wat beter. Een tegenvaller dus. Bovendien mist de motor in de lage toeren wat soepelheid. Toch is de motor krachtig genoeg om de Fiesta goede prestaties te bezorgen, zonder daarom een uitblinker te zijn.

Easy

De motor is perfect geïsoleerd, maar dat zijn de wielkasten beslist niet. Bij regenweer wordt de wagen echt luidruchtig. De aparte stijl van het koetswerk is ook in het interieur doorgetrokken. De middenconsole valt op omdat ze met een weinig discreet ogend grijs metaal overtrokken werd. Met een in de hoogte verstelbare stoel en een zowel in de hoogte als in de diepte regelbaar stuur moet iedereen een goede rijpositie kunnen vinden. In de driedeursversie moet je ver naar achter reiken om de veiligheidsgordel op de ver naar achter geplaatste deurstijl te grijpen. De lagere ophanging is net zo comfortabel als de gewone versie en de Fiesta kan moeiteloos (erg) lange ritten aan. Wel heeft hij last van rolneigingen in de bochten. Met een actieve rijstijl kan dat lastig zijn voor gevoelige magen.

Compromis

Het rijgedrag is veilig en gezond. Maar door de sterke koetswerkbewegingen voelt de auto wat onzeker aan. Heel wat concurrenten vonden een betere oplossing voor het compromis tussen comfort, precisie en rijplezier. Over de remmen is iedereen het eens: ze zijn krachtig en makkelijk te doseren. Op dat vlak dus geen slechte punten.

Econetic

De ’Econetic‘ komt qua uitrusting met de (eerder karige) ’Trend’ overeen. Gelukkig was onze testwagen voorzien van het ‘First Edition Pack’. Zo konden we toch genieten van een manuele airco, radio/cd met bediening aan het stuur, een ’Matrix‘-scherm dat meer info tegelijk geeft, Bluetooth en Voice Control, een eenvoudige boordcomputer en een lederen stuur. Voor dit pack moet je momenteel slechts 1.065 euro neertellen in plaats van 1.675 euro. Die komen bovenop de 16.050 euro voor de Fiesta Econetic driedeursversie. Twee deuren meer kosten 500 euro extra. Dankzij de erg lage CO2-uitstoot heb je recht op de overheidskorting van 15 procent. Dat kan een doorslaggevend element zijn. De Fiesta Econetic is een auto die in alle omstandigheden inzetbaar en betrouwbaar is. Jammer dat hij maar in één, eerder karige uitvoering beschikbaar is.


 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km