Testen

A Clockwork Orange

Een stevige duw op het rechterpedaal: de motor gromt en gaat naar de rode zone. Een kleine handbeweging schakelt de volgende versnelling in. Er is een bocht in zicht: de remmen vertragen de auto krachtig en plaatsen de neus aan de koord van de bocht, de achterkant volgt vrolijk. Welkom in een kleine maar gekke Fiesta!

  • Piette François
  • 12 juli 2013
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Besturing
  • Bijzondere rijeigenschappen
  • Levendige motor
  • Speels en wendbaar onderstel
  • Uitstekende versnellingsbak
  • Uitstekende zetels
  • Weggeefprijs
  • Droge ophanging
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Scherm multimediasysteem

Drukke markt

De kleine bommen op wielen hebben de wind in de zeilen. De liefhebber weet niet waar eerst te kijken tussen de Renault Clio RS, de Peugeot 208 GTi en het trio VW Polo GTI/Skoda Fabia RS/Seat Ibiza Cupra. Ford profileert zich als outsider met de pittige Fiesta ST. Zijn grootste troef? Echte sportiviteit en niet alleen uiterlijke schijn.

Discretie verzekerd

Vergeet de oranje koetswerkkleur van ons testexemplaar. Als je goed kijkt, onderscheidt de Fiesta ST zich uiteindelijk niet veel van de klassieke Fiesta. Enkele logo’s, 17-duimsvelgen, een subtiele dubbele uitlaat en een specifiek radiatorrooster. Dat lijkt klaar om zich vast te bijten in het asfalt en heeft wat weg van een Aston Martin.

Dikke turbo

Terwijl Renault en Peugeot uitpakken met 200 paarden in hun 1.6 Turbo, antwoordt Ford met 182 pk uit een bijna identieke motor. Is Ford dan het zwakke broertje? Helemaal niet, want een twintigtal extra paarden duwt mee als de overboost is ingeschakeld. Bijna altijd dus, als je een zware rechtervoet hebt. Dat betekent 200 pk, absoluut de moeite waard!

Onderstel

Bij Ford doen de sportieve modellen niet alsof. Zo krijgt de Fiesta ST een strakkere ophanging en sterkere remmen. Zoals de concurrentie rust Ford zijn kleine bom uit met een elektrische zelfsper. Wil je comfort, kijk dan naar een diesel of een Ecoboost of ga elders aankloppen.

Zetels waarvan we houden

ST-logo’s bij de vleet, een kleine pook die goed in de hand valt, rode wijzers en zeer mooie Recaro-zetels maken het verschil in het interieur. Goed genesteld in de zetel, met perfecte ergonomie, kunnen we niet wachten om de rode zone op te zoeken. Zeker omdat de motor diep gromt. Sfeer verzekerd! Alleen de afwerking, die niet het niveau haalt van de verzorgde Peugeot 208 GTi, en het gps-scherm zo groot als een postzegel vallen tegen. 

Banzai

Gedreven door ondeugd, jagen we de toerenteller de hoogte in en laten we de motor grommen. Te midden het leuke geluid blijft de Fiesta ST de hele tijd duwen. Pas bij 5.500 tr/min geraakt hij buiten adem. Tijd dus om te schakelen, wat zeer gemakkelijk verloopt want de bediening is perfect. Snel, precies en met goede geleiding verander je zelfs uit puur plezier van versnelling. En de tip-hieltechniek is perfect toepasbaar.

Kers op de taart

Het onderstel is pas helemaal de top. De nauwkeurige besturing laat toe om de vooras scherp en gemakkelijk te besturen. En de achteras?  Even het gaspedaal lichten en hop, daar gaat hij zoals een miss die met haar kont schudt tijdens de salsa. Heel speels, maar nooit verraderlijk. De Fiesta ST is niet alleen heel doeltreffend, maar ook zeer plezierig. En dat allemaal zonder rolneigingen of andere koetswerkbewegingen. 

Keerzijde

Bij een rustiger (of moeten we zeggen ‘legaal’?) tempo komt de harde schokdemping aan de oppervlakte. Uit plezier ga je geen 100 km rijden op de Belgische autosnelwegen. De ophanging is hard, maar dat is de prijs die je moet betalen voor de doeltreffendheid op bochtige wegen. En eerlijk gezegd, is dat best aanvaardbaar.

Prijs

Met een prijs die net onder de grens van 21.000 euro blijft, is de Fiesta het koopje van het moment en aanzienlijk minder duur dan zijn rivalen van Peugeot en Renault. Qua plezier hoeft hij die nochtans niets te benijden. Het verbruik stabiliseert rond 7,8 l/100 km met een zachte rechtervoet. Moeilijk om die in bedwang te houden, dat moeten we toegeven … Lukt dat niet, reken dan op ongeveer 10 l/100 km.

Conclusie

Een brede glimlach op ons gezicht gedurende de hele testperiode en spijt als we de sleutel weer moesten afgeven: die symptomen zijn zeldzaam en veelzeggend. Deze Fiesta ST staat voor 100 procent rijplezier. Hij is gevoelig sportiever dan de 208 GTi en de Clio RS en voorbehouden voor liefhebbers van het echte rijden, niet van afgevlakte sportieve modellen. En voor die prijs is hij onweerstaanbaar.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km