Testen

Geen overschotje

De nieuwe Focus werd al voorgesteld en komt eind dit jaar op de markt, maar dat heeft Ford er niet van weerhouden om zich nog eens over de ECOnetic te buigen. Die duikt nu onder de kaap van 104 g CO2/km, waardoor hij recht heeft op de overheidspremie van vijftien procent op de aankoopprijs. Nadat we het stuur al even in handen mochten nemen tijdens de voorstelling in het Frankrijk, kregen we nu de tijd om hem wat uitgebreider te testen en te ontdekken hoe zuinig hij wel is.
  • Wouters Bruno
  • 23 juli 2010
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Uitstekende prestaties op de weg
  • Lange verhoudingen versnellingsbak
  • Luidruchtige auto
  • Model op het einde van zijn levenscyclus

Het is een kwestie van smaak, maar we vinden de lijn van de huidige Focus evenwichtig en sober. De nieuwe Focus, die het design van de Fiesta en de Ka volgt, charmeert ons minder omdat hij aan soberheid inboet.
Onder zijn koetswerk verbergt de nieuwe Focus een volledig nieuw platform. Hierdoor zou je kunnen denken dat het weggedrag van de huidige Focus niet meer van deze tijd is. Daar is niets van aan, de Focus overtuigt nog altijd door zijn rijplezier. Hij combineert veilige en gezonde reacties met een dynamisch en amusant rijgedrag, zonder daarbij het comfort van de inzittenden te vergeten. Remmen, wegligging en demping zijn van een uitstekend niveau en doorstaan de vergelijking met de modernere concurrentie zonder blozen.

Ouder…

Wel hopen we dat de nieuwe Focus verlost wordt van enkele kwaaltjes. Zo wekt het baanoppervlak soms onaangename resonanties op die onvoldoende weggewerkt worden. Windgeluiden maken de Focus relatief luidruchtig, wat bij langere ritten begint te hinderen.

Het interieur is ook niet meer van de jongste en oogt wat gedateerd, terwijl je hier en daar nog matig afgewerkte kunststof opmerkt. De uitrusting is wel erg compleet. Onze Focus was voorzien van een gps en Bluetooth-verbinding voor de telefoon. Die gps laat zich erg intuïtief bedienen, al is het schermpje eerder klein. Gelukkig worden de instructies nog eens duidelijk herhaald in het midden van het instrumentenbord.
Een ander punt waaraan je merkt dat de Focus wat verouderd is: het sluiten van de deuren en de koffer. Het voelt allemaal licht en breekbaar aan, minder stevig dan modernere rivalen. Het afwerkingsniveau van moderne auto’s stijgt altijd opnieuw en we hopen dat de nieuwe Focus met een overtuigend antwoord komt.

Geen verspilling

Uiteraard evolueert de mechaniek in de nieuwe Focus, maar tot nu toe is hierover weinig geweten. Hoogstwaarschijnlijk gebruikt Ford opnieuw de motoren van PSA-origine, die lichtjes verbeterd werden. Toch moet gezegd dat we ook over de huidige generatie nog erg tevreden zijn.

Ford had een mooi testparkoers uitgetekend. We vertrokken in Jambes, bij Namen, richting Luik. Daarna leidde de route ons via Francorchamps en Stavelot weer naar Jambes. Een mix van autosnelwegen, landwegen en stadsverkeer en een gevarieerd traject met geregeld een stevige helling.
Tijdens de testrit was het niet mogelijk om ons te laten aanzuigen door een vrachtwagen, de antenne te demonteren of de spiegels naar binnen te klappen. We reden ontspannen op de autosnelwegen met een snelheid van 100 tot 110 km/u, respecteerden altijd de snelheidsbeperkingen en veranderden van versnelling rond 2.000 tr/min, bij het meest gunstige koppel.

Ons verbruik bedroeg maar 4,2 l/100 km. Gek hebben we tijdens de test niet gedaan, maar we hebben er zeker geen extreme zuinigheidsrit van gemaakt. Enkele collega’s maakten er een wedstrijdje van en verbruikten zelfs nog een liter minder. Helemaal niet slecht voor een auto die aan het eind van zijn carrière staat.

Aangenaam

De test toont aan dat een verbruik van 4,2 l/100 km ook in de realiteit haalbaar is. Twee inzittenden aan boord, een beetje bagage en een gevarieerd parkoers kun je moeilijk extreme omstandigheden noemen. Het enige minpuntje is dat de versnellingsbak maar vijf verhoudingen telt en geen zes. Een extra versnelling zou de bak wat korter maken en de prestaties verbeteren. Maar al bij al hebben we ons nooit verveeld achter het stuur tijdens onze duizend kilometer lange test.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km