Testen

Stads-Ka-rakter

In 1996 blaast Ford met de Ka de markt van de stadswagentjes nieuw leven in. Hij is rond en vrolijk en in 12 jaar worden er 1,2 miljoen exemplaren gebouwd. Na enkele jaren komt er zelfs een opvallende cabrio op de markt ! Het is dan ook duidelijk dat de opvolger een moeilijke taak krijgt. Bovendien staat hij op dezelfde basis als geduchte concurrent Fiat 500. Een zware erfenis en dito concurrentie, de druk is groot op de schouders van de kleine stadsmus…
  • Piette François
  • 18 mei 2009
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Beschikbare uitrusting
  • Leuk weggedrag
  • Levendigheid
  • Toffe smoel
  • Zuinige en krachtige motoren
  • Erg lawaaierige diesel
  • Geen koetswerkbescherming
  • Gevoelloze besturing
  • Opening achterklep

Styling !

Hoewel de Ka op dezelfde basis als de Fiat 500 rust, kreeg hij toch een eigen styling mee. De vergelijking met het Italiaanse icoon aangaan is niet iedereen gegeven, maar de Ka heeft zijn eigen karakter en ziet er best leuk uit. De vormgeving is dynamisch en speelt niet in op de retro-snob mode, die de laatste tijd bij enkele constructeurs in zwang is. Bij een kleine rondvraag mochten we dan ook enkel positieve commentaren ontvangen. Toch is het jammer dat een stadswagentje geen laterale beschermingen of bumperbescherming meekreeg. Nochtans in de stad …

Twee motoren !

Buiten de 1400 benzine, neemt de Ka ook de motoren van zijn Italiaanse neef over. Dat betekent dat de Ka

voor het eerst ook met een diesel te verkrijgen is. Onder de kap van de Ka verandert de naam van “JTD Multijet” in “TDCi Duratorq”. Zoals gewoonlijk levert hij nog steeds 75 pk en 145 Nm. Dat is voldoende om de Ka fluks vooruit te jagen, maar je vraagt je wel af of het niet iets minder lawaaierig kan. Eens boven de 2800 toeren nagelt de diesel zo sterk dat je haast denkt dat hij zal ontploffen ! Uiteraard zal dat niet gebeuren, maar het heeft vooral als gevolg dat de bestuurder laag in de toeren blijft. Wat zonder veel problemen mogelijk is. De soepele motor is geknipt voor stadsritjes en loodst de Ka vlot door de nauwe straatjes. Op de autosnelweg moet je echter vrede nemen met behoorlijk wat herrie …
Met de 1,2 benzine kom je iets minder vlot vooruit, maar toch is hij erg verdienstelijk. Zijn 69 pk zijn duidelijk niet van het luie soort en met de juiste versnelling en een goede dot gas sla je nooit een mal figuur. Zo lang je tenminste niet aan een “rode licht-Grand Prix” wenst deel te nemen. En een reisje naar het zuiden van Frankrijk lijkt me ook geen echte optie. Maar voor de stad en de kleine verplaatsingen is deze Ka echt geknipt. Bovendien is hij mooi stil en voelt hij uiteindelijk zelfs aangenamer aan als de castagnetten imiterende diesel. Enige nadeel is zijn wat gewenning vragende koppeling en de wat rubberachtige versnellingsbak.

Dynamisch onderstel

Ford stelde zich niet tevreden met het overnemen van het chassis van de Fiat 500 en gaf de Ka eigen en dynamischere afstellingen mee. En dat merk je van bij de eerste bocht. De Ka rolt duidelijk minder sterk en weet de koetswerkbewegingen beter in toom te houden. Het ophangingcompromis is beter geslaagd en stuurt de oneffenheden van de weg niet rechtsreeks naar de ruggenwervels door, maar maakt ze beter verteerbaar. Over de stuurinrichting kunnen we niet zo positief zijn, waarbij de elektrische bekrachtiging voor een wat artificieel gevoel zorgt. Op bochtige wegjes rijdt de Ka vrij efficiënt en voelt hij tegelijkertijd makkelijk en veilig aan. Dit onderdeel beëindigt hij dus met onderscheiding, ook al zal de sportieve bestuurder het onderstuurde karakter betreuren en de passieve achteras eerder frustrerend beoordelen. Maar een stadswagentje is dan ook geen rallykanon.

Comfort et praktische aspecten

Door mijn persoonlijke ontwikkeling naar de zon toe, is het voor mij niet altijd makkelijk om een goede rijpositie te vinden. Net als bij de meeste stadswagentjes is ook hier het stuur niet regelbaar in de diepte. Op een lengte van 3,62 meter kan je natuurlijk geen basketbalploeg kwijt, maar toch … Vooraan is er ruimte genoeg, maar achteraan is er natuurlijk heel wat minder plaats. Twee volwassenen vinden er vrij makkelijk een plaatsje, maar we adviseren om de verplaatsingsduur dan toch wat te beperken. Qua sfeer zit het helemaal goed en we blijven ver verwijderd van de sombere sfeer die we in sommige duurdere Teutonen terugvinden.
Met 224 liter scoort de kofferruimte in de middelmaat, maar je moet wel rekening houden met een hoge laaddrempel. Bovendien kan de achterklep enkel met de afstandsbediening of met de sleutel geopend worden. Met draaiende motor even iets in de koffer leggen is dus uitgesloten.

Prijzen en uitrusting

Twee afwerkingniveaus en twee motoren. Deze keer zou het niet moeilijk mogen zijn om mijn weg in de prijslijsten te kunnen vinden. Voor 9.500 € kan je al een Ka Ambiente 1,2l benzine meenemen, terwijl je vanaf 11.500 € met een diesel op weg kan. In deze afwerking krijg je de nodige airbags, een boordcomputer, radio/CD/MP3/Auxilary en getinte ruiten. De Titaniumversie voegt voor 1400 € hier nog airco, mistlichten, een subwoofer, 15-duimsvelgen, elektrisch bediende en verwarmde spiegels, centrale vergrendeling en elektrische vensters aan toe. In optie zet Ford jouw Ka voor 350 tot 525 € in de onvermijdelijke metaalkleur, terwijl verscheidene packs de kleine Ka als een grote behandelen. Lederen interieur, verwarmde zetels,USB-aansluiting of Voice Control, noem maar op. De lijst is behoorlijk lang…
Wat verbruik betreft, kan je de Ka de dorst van een vogeltje toeschrijven. De benzineversie verbruikt gemiddeld 5,9 liter, terwijl de diesel zelfs met 4,8 liter per honderd kilometer toekomt. Wat C02-uitstoot betreft komt dit neer op respectievelijk 119 en 112 gr/km, waardoor de diesel dus van de gouvernementele korting van 3% mag rekenen. Toch iets om rekening mee te houden !

Conclusie

Tegenover zijn voorganger kan deze nieuwe Ka een veel dynamischer onderstel voorleggen en wordt hij door moderne motoren aangedreven. Onze voorkeur gaat naar de benzineversie uit, die veel stiller rijdt als de klepperende diesel. Wat styling betreft kleurt de Ka nu wat meer tussen de lijntjes, maar dankzij zijn homogeniteit plaatst hij zich bij de beteren. Hij mag dan al niet het charisma van neef Fiat 500 hebben, zijn scherpe prijs en zijn betere onderstel laten de balans in zijn voordeel overhellen.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km