Testen

ford ka

Na 12 jaren en 1,4 miljoen geproduceerde exemplaren ruimt de eerste versie van de Ka (eindelijk) plaats voor een nieuw model. De nieuwe haalt zijn mosterd bij de Fiat 500 en zij hebben dan ook heel wat gemeenschappelijke delen. Nu maar hopen dat de Ka daardoor zijn identiteit niet verliest
  • Piette François
  • 07 november 2008
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke aankoopprijs
  • Gewillig motorblok
  • Personaliseringsprogramma
  • Slimme prijszetting
  • Verbruik/co2-uitstoot
  • Geen handgreep
  • Kwetsbare carrosserie
  • Opening van het kofferdeksel
  • Rijpositie
  • Veiligheidsgordels niet regelbaar in de hoogte

In 1996 toonde de Ka voor het eerst het topje van zijn motorkap aan de buitenwereld. Zijn sympathieke vorm en zijn “basic”-instelling zorgden ervoor dat wereldwijd 1.460.000 exemplaren de weg naar de klanten wisten te vinden. Daarbij werd hij zeker en vast geholpen door een ongelooflijk scherpe prijs voor de basisversie: 6.990 €, all-in! Het was tevens het model van Ford met de hoogste klantentevredenheidsindex. Nog een kleine anekdote. 2001 was het jaar waarin in België een record aantal Ka’s verkocht werden. En de reden daarvoor? Dat jaar werd de Ka met stuur aan de rechterkant uitgebracht. …???.... In België rijden we toch aan de rechterkant en staat het stuur links zegt u! Klopt, maar een aantal concessionarissen legden zich toen op de export toe en verscheepten massa’s Ka’s over het Kanaal. Wat nog maar eens bewijst dat alle hier verkochte auto’s niet allemaal in België geïmmatriculeerd worden, verre van zelfs.

Stijl 100% Ford

Maar laten we de oude voor wat het is en concentreren we ons op de brandnieuwe Ka. We zijn ondertussen al met het fenomeen vertrouwd dat uit economische overwegingen verscheidene merken onderdelen van elkaar gebruiken. Ook de nieuwe Ka ontsnapt niet aan deze trend. Het chassis en de motor zijn afkomstig van de Fiat 500 of beter gezegd van de Fiat Panda. Maar de stijl is 100% Ford en als je het ons vraagt is hij erg geslaagd. Net als voor de andere modellen vormt ook hier het “Kenetic Design” de basis. Dit concretiseert zich in een grote trapizoïdale tekening van de neus, sterke spatborden en een gespannen lijn. Als je hem ziet rijden vallen vooral de brede schouders op die in een relatief smalle bovenkant eindigen. In profiel gezien bemerken we ook nog de aparte, laag vallende lijn van de C-stijl die een oogje knipt naar het oude model. Het ziet er allemaal leuk uit maar toch stellen we ons vragen bij de hoofdruimte achterin. 

Niet voor dubbele meters

Het is toch wat eigenaardig dat een stadwagentje als de Ka geen flankbeschermers of rubberstrips op de bumpers kreeg. Het wordt dus oppassen voor kleine “touchettes”. De deuren zijn trouwens vrij groot wat op een smalle parking het instappen zeker niet vergemakkelijkt. Het lijkt haast een slechte gewoonte te worden bij Ford, maar de kofferklep heeft geen drukknop. Je kan hem openen met de afstandsbediening of door de sleutel in het sleutelgat te steken. Raar.

De stuurinrichting laat zich in de hoogte verstellen, maar naar een diepteverstelling is het tevergeefs zoeken. Net als bij de neefjes van Fiat trouwens. Als je minder dan 1m85 groot bent zal je in de Ka geen problemen hebben om een behoorlijke rijpositie te vinden maar wie het hoger zoekt is minder goed af. Jammer ook dat de veiligheidsgordels niet in de hoogte regelbaar zijn en dat er geen handgreep is voor de passagier. Voor de rest zien we veel commando’s die bij Fiat geleend werden (lichten, richtingaanwijzer, enz) en werd de versnellingspook op een verhoogje geplaatst. Met het verpersoonlijkingsprogramma kan je werkelijk alle kanten uit wat betreft bekleding en kleuren.  

Compact

Met een lengte van 3,63 meter (of 4 cm korter als de Citroen C2) kan je in een Ka moeilijk een ruime achterbank verwachten. De beenruimte is dus eerder beperkt terwijl de hoofdruimte wat te lijden heeft onder het vloeiende design van de achterzijde. Maar om de kinderen naar school te brengen is er meer dan ruimte zat. Het volume van de koffer ligt met 224 liter in de goede middenmaat. Een Fiat 500 heeft slechts 185 liter bagageruimte en een Panda ook maar 206, maar een Twingo kan toch 230 liter naar voren schuiven. 

Economie, ecologie 

We zeiden al dat de Ka in zijn vooronder motoren van Fiat krijgt. De gekende 1.3 diesel ontwikkelt ook hier 75 pk en een koppel van 145 Nm dat al bij 1500 omw ter beschikking staat. Het grote voordeel van deze motor is dat hij weinig verbruikt en dus ook weinig vervuilt. Met 4,2 liter per honderd en een CO2-uitstoot van 112 gr/km hoort hij bij de besten. Maar ook wat prestaties betreft mag de kleine diesel gezien worden en hij rijdt zelfs zo prettig dat je je ermee kan amuseren,…euh …of mocht ik dat niet zeggen. Ford heeft de reputatie om erg goede onderstellen te bouwen en dus togen de ingenieurs aan het werk en pasten ze de ophanging aan Ford-eisen aan. Tegenover een Fiat 500 kreeg de Ka een rolbaar achteraan, werd de ophanging minder soepel en werd de voorste torsiebaar wat stijver. En het resultaat mag er zijn. Toch blijft de Ka nog steeds onderstuurd van zodra dat het ritme wat hoger wordt en krijg je met geen stokken het achterste naar buiten. Zelfs niet als je brutaal het gas wegneemt. De diesel kost je 11.500 €.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: François Piette. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km