Testen

het sex-appeal dat hij tekort kwam

Dat de vorige Mondeo’s heel wat kwaliteiten bezaten zal niemand ontkennen, maar van hun charmante uiterlijk moesten ze het zeker niet hebben. Dit gebrek aan charisma wordt met het nieuwe model echter volledig van de tafel geveegd. De nieuwe koets is zo verleidelijk dat zelfs James Bond die wel zag zitten in zijn film Casino Royal.
  • Piette François
  • 31 december 2007
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte
  • Geluiddemping (2.5t)
  • Koffer
  • Opmerkelijk comfort (berline)
  • Uitstekend onderstel
  • Verfijnde motor (2.5t)
  • Zuinigheid (1.8 tdci)
  • Draaicirkel
  • Holle 1.8 tdci bij lage toeren
  • Iets te stug (break)
  • Te lange overbrenging (1.8 tdci)
De nieuwe Mondeo maakt met zijn nieuwe en knappe styling voorgoed komaf met het eerder saaie uiterlijk van zijn voorgangers. Met zijn doorgetrokken lichtunits vooraan lijkt het erop alsof hij zelfs naar de looks van een Aston Martin durft te knipogen. De achterzijde is, met een design à la Laguna II, minder gelukt.
 
Motoren
 
Voor deze test kregen we twee motorisaties ter beschikking. De rondborstige 5-cilinder, die rechtstreeks van bij Volvo komt, meet 2.5 l en ontwikkelt 220 paarden terwijl de meer bescheiden 4-cilinder TDCi van 1.8 l er 125 bijeen dieselt.
 
Ere wie ere toekomt en dus starten we maar dadelijk bij de geblazen 5-cilinder die zijn 220pk bij een erg lage 5000 toeren aflevert. Het behoorlijk indrukwekkende koppel van 320 Nm is van 1500 tot 4800 omwentelingen permanent beschikbaar! De motor is erg soepel en blaakt bij alle toerentallen van gezondheid. Hij wordt aan een erg aangenaam schakelende 6-bak gekoppeld, maar toch voel je nooit de noodzaak om die veel te gebruiken. Je kan bij manier van spreken ’s morgens de 6e inleggen en er tot ’s avonds mee blijven rijden. De motor is erg soepel en vinnig, maar heeft het niet zo begrepen op hoge toeren. Hij voelt zich op z’n best als hij “op het koppel” gereden wordt en, vergezeld van een loepzuivere sound, dan al zijn kracht en energie mag tonen.
 
Bij de diesel veranderen we het geweer van schouder. Hij is wat ruwer en lawaaieriger en overtuigt heel wat minder. Onder de 1800 omw voelt hij erg hol aan, maar eens dat toerental bereikt ontwikkelt hij toch 320 Nm zonder daarbij de rondheid van de 2 liter TDCi te kunnen evenaren. Bovenop dat lawaaierige wordt hij ook niet echt geholpen door de veel te lange 6-bak. Om vlot te hernemen op de autosnelweg kan je dus maar best naar de versnellingspook grijpen en een tandje lager schakelen.
 
De 2.5 T die wij reden, was uitgerust met de in drie modes gestuurde ophanging. Van die drie, comfort, normal en sport, lijkt ons de normale mode het best gelukt en deze biedt het meest ideale compromis tussen comfort en wegligging, zeker als de wegen niet meer op een biljart gelijken. De TDCI liep op de standaardophanging en bovendien reden we hem in break ofwel de Clipperversie en misschien leek ons daardoor de demping toch wat stugger als die van de berline.
 
Op de weg valt onmiddellijk de rijprecisie op. Sinds de geboorte van de Focus mag Ford zijn onderstellen tot de top rekenen en ook bij deze nieuwe Mondeo is er geen grond tot discussies. Ford heeft de regelingen fijn beoordeeld en op een bochtig parkoers zorgt dit voor erg precies rijden. Wat de stuurinrichting met de juiste gevoeligheid en een lichte bediening graag bevestigt. Enkel spijtig van de grote draaicirkel.
 
Comfort
 
Ook hier vinden we weer enkele verschillen tussen beide testwagen. Terwijl de 2.5T een erg mooi ophangingscompromis voorlegt, lijkt de Clipper wat droger afgesteld. Bij de geluidsisolatie zit bij de benzineversie alles snor en wordt de rust subtiel verstoord door de mooie klank van de motor. De diesel daarentegen is wat lawaaieriger en vooral bij koudstart is hij eerder ruw.
 
De interieurruimte is indrukwekkend, zeker achteraan waar je je in een hogere klasse waant. De stuurpositie is erg goed en zou zelfs uitstekend kunnen zijn mochten de elektrische motoren van de verstellingen de zetel niet verhinderden wat lager te kunnen. Maar we moeten toegeven dat enkel de grootsten onder ons daar last van zullen hebben.
 
De multimedia-interface laat zich via intuïtief aanvoelende toetsen op het stuur bedienen, terwijl je tussen de tellers op een groot scherm waarvan je de kleur kan aanpassen, alles kan aflezen. Dit is werkelijk één van de beste systemen dat we kennen.
 
Buigen we ons nog even over de grote koffer. In de 5-deurs berline varieert die van 540 liter tot 1460 liter, terwijl die van de brea…sorry Clipper tussen 554 en…1745 liter inhoud telt.
Tenslotte nog een, positief, woordje over de afwerkingskwaliteit. Hier en daar mag er misschien nog een verbeteringetje aangebracht worden, maar de afwerking staat op een erg hoog niveau. Erg leuk als je dat mag zeggen over een auto die hier in België gebouwd wordt
 
Prijzen en uitrusting
 
Prijsmatig start de 2.5T benzine in de Trend-uitrusting bij 31.475 €. Dit uitrustingsniveau biedt reeds de elektrische zetels, frontale, laterale en gordijnairbags, een airco met dubbele zone enz…. Met dezelfde uitrusting kost de Clipper 1.8 TDCi 26.150 €.
Ten opzicht van de concurrentie zoals Renault Laguna, Citroën C5, Audi A4,... is de Mondeo dus erg goed gepositioneerd, want die zijn allemaal een ietsje duurder.
Indien de benzineversie het wint op het gebied van rijplezier, dan wint de diesel het ruimschoots aan de pomp. De TDCi is echt zuinig en met een gemiddelde van 6,5 l kom je voor weinig geld erg ver De 5-cilinder turbo is uiteraard gulziger, zonder daarbij echter te overdrijven. Met 10,5 liter zit hij zowat in de middenmoot en gezien het vermogen mag je hem zelfs bij de beteren rekenen.
 
Besluit
 
Het segment van de familiale berlines moet nu met een erg sterke concurrent rekening houden. De Mondeo scoort immers erg sterk in zowat alle domeinen. Hij is scherp geprijsd, levert goede prestaties en is niet alleen erg comfortabel maar ligt daarenboven nog eens erg goed op de baan. Blijft dus de keuze van de motor. De 1.8 TDCi komt wat punch tekort terwijl de volle 2.5T alles biedt wat je kan dromen. Daartussen situeert zich de 2 liter diesel die ons een uitstekend compromis lijkt. Wat er ook van zij, de Mondeo is momenteel de familiewagen bij uitstek en de te kloppen referentie.
 
 
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km