Testen

Kijk eens, hier ben ik weer!

Geprangd tussen de monovolumes en de SUV’s, heeft de traditionele berline het niet gemakkelijk. De verkoopcijfers gaan duidelijk naar beneden, maar toch blijft het voor de constructeurs een belangrijk segment waar hard om gestreden wordt. Zo krijgt de drie jaar oude Mondeo een facelift waarmee hij weer up-to-date is en zijn plaats weer kan opeisen. En laten we niet vergeten dat dit een Belgische auto is, gebouwd in Genk.
  • Piette François
  • 14 september 2010
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Aangename en nerveuze 2.0 ecoboost
  • Complete uitrusting
  • Concurrentiële prijs
  • Erg koppelrijke 2.2 tdci
  • Ruimte binnenin
  • Verhouding comfort/weggedrag
  • (voorlopig?) geen automaat voor de 2.2 tdci
  • Afwerkingsdetails interieur
  • Slechts 2 jaar garantie

Overal hetzelfde

In Europa verloor het segment van de gezinswagens zowat 3,2 procent marktaandeel. En dat is meer dan het op het eerste gezicht lijkt. Vooral nieuwe segmenten snoepen klanten af van de klassieke berlines. In België is de toestand minder dramatisch: 0,1 procent verlies, terwijl het marktaandeel groter is dan in de meeste Europese landen. De Belg blijkt dus iets conservatiever te zijn in zijn keuze, al voeren vooral de bedrijven het hoge woord in dit segment want 58 procent van de verkoop wordt ingeschreven als bedrijfswagens.

En de Mondeo?

Die houdt goed stand. Bestseller is de Volkswagen Passat (en CC), gevolgd door de Skoda Octavia. Daarna volgt de Mondeo op een mooie derde plaats. We houden hier uiteraard geen rekening met het premiumsegment (BMW 3, Mercedes C, Audi A4 en Lexus IS).

De stelling dat de Noord-Europeaan niet echt valt voor drievolumewagens (sedans), wordt hier bevestigd. Maar 3 procent van de verkochte Mondeo’s is een vierdeurs, 42 procent een vijfdeurs en 55 procent een break (Clipper). Met deze facelift verdwijnt de vierdeurs uit het gamma.
Minder logisch is dat hoewel 99 procent van de verkochte Mondeo’s met een dieselmotor is uitgerust, de constructeur niet minder dan vier benzinemotoren voorziet.

Motoren

Zowel bij de diesels als de benzinemotoren is er keuze tussen vier motoren. Laten we beginnen bij de diesels. Ford levert de 2.0 TDCI in drie versies: 115, 136 en 163 pk. Die worden telkens gekoppeld aan een manuele zesbak. De twee krachtigste versies kun je in optie bestellen met de Powershift-automaat met dubbele koppeling en zes verhoudingen. Aan de top van het gamma prijkt de nieuwe 2.2 TDCI met het niet onaardige vermogen van 200 pk. Ook het koppel mag er zijn: tussen 1.750 tot 3.000 tr/min levert de motor 420 Nm en met overboost zelfs 450 Nm. Binnen enkele maanden komt een 1.6 TDCI het gamma versterken.

Bij de benzinemotoren zien we de nieuwe 1,6-liter ECOboost van 160 pk met een manuele zesversnellingsbak. Verder is er nog een atmosferische 2-liter met 145 pk die ook op E85 loopt en de nieuwe 2-liter ECOboost met 203 en 240 pk. Adieu dus aan de muzikale 2.5 waarvan het verbruik en de emissies niet meer aan de huidige tijd waren aangepast.

Dé grote nieuwigheid is de 2.0 ECOboost met 240 pk. Die zit propvol toptechnologie: rechtstreekse injectie, drukvoeding door een turbo en variabele distributie. Dat resulteert in een erg hoog koppel van 340 Nm tussen 1.900 en 3.500 tr/min en zelfs 360 Nm met overboost. Mocht dat jou niet zo veel zeggen, weet dan dat deze waarden niet zouden misstaan bij een dikke atmosferische 3,5-liter zescilinder (zonder turbo).

En het motorgeluid? Daar hebben de ingenieurs ook aan gedacht, met een trillend membraan dat de diepe en ronde tonen naar het interieur zendt. Wat de transmissie betreft, is er voor de 2-liter ECOboost weinig keuze. Geen keuze feitelijk, want hij is alleen verkrijgbaar met de Powershift-automaat.

Stijldetails

Je herkent de gefacelifte Mondeo onmiddellijk aan de led-dagverlichting in de voorbumper… als je tenminste voor die optie hebt gekozen. De andere aanpassingen vereisen een meer geoefend oog. Vooraan en achteraan zijn de bumpers nieuw, terwijl een nieuwe motorkap, andere achterlichten met led-technologie en een chroomrandje rond de ramen zorgen voor een frissere look.

Al bij al weinig aanpassingen die de dynamische uitstraling van de Mondeo niet veranderen. Binnenin gaat de afwerking erop vooruit met betere materialen, een hertekende centrale console, nieuwe deurgrepen en led-binnenverlichting.

Veiligheid

De nieuwe Mondeo krijgt een uitgebreid veiligheidsarsenaal. Hij waarschuwt als je wegmarkeringen overschrijdt en controleert de alertheid van de bestuurder via een aantal sensoren en parameters, waarna de bestuurder eventueel gevraagd wordt om even uit te rusten. Voorts heeft de Mondeo nieuwe automatische koplampen, een dodehoekverklikker (een oranje lichtsignaal in de spiegel), een snelheidsregelaar en -begrenzer, een achteruitrijcamera en een elektrisch bediend kinderslot.

Comfort

Ford introduceert twee nieuwe navigatiesystemen die hun informatie weergeven op een scherm van zeven duim. Muziekliefhebbers kunnen kiezen voor het Premium Sound System met acht kanalen en 265 watt.
Minder verbruik

Ford trekt met drie nieuwe snufjes ten strijde tegen het verbruik en de emissies. Ten eerste worden de lamellen van het radiatorrooster elektronisch gestuurd, wat tegelijk de motor beter afkoelt en de aerodynamische verliezen vermindert. T

en tweede wordt tijdens het remmen de kinetische energie gerecupereerd om de batterij op te laden, waardoor de alternator kan ontlast worden bij acceleraties. Ten slotte is er nog de Ford Eco Mode, een rijhulp die de bestuurder aanzet tot en helpt bij een meer ecologische rijstijl. Terug naar de schoolbanken…

Op de weg

Binnenin is de Mondeo nog altijd even ruim. Ondanks de meer geraffineerde aankleding doken hier en daar nog enkele geluidjes op. Tijdens onze kennismaking mochten wij de 2.0 ECOboost benzinemotor met 240 pk en de 2.2 TDCI met 200 pk testen.

Qua comfort en weggedrag blijft de Mondeo trouw aan zichzelf. Hij rijdt nog altijd agiel en de ophanging blijft even toegeeflijk. Dat merk je vooral met de benzinemotor, die minder gewicht op de vooras legt waardoor de Mondeo zich vlotter in de bocht laat plaatsen.
Die motor past trouwens perfect in de filosofie van een grote berline: hij is soepel en elastisch en voelt zich op zijn best bij lage en gemiddelde toerentallen. Zijn stem klinkt diep en rond, maar niet spectaculair.

De Powershift-versnellingsbak werkt erg efficiënt, maar haalt niet het niveau van de DSG van Volkswagen. De dieselmotor geeft het beste van zichzelf bij erg lage toerentallen. Dankzij het koppel van een vrachtwagenmotor trekt hij als het ware de stenen uit de grond. Zo indrukwekkend dat je je begint af te vragen of dit wel nodig is.

Prijzen

Goed nieuws, want de prijzen veranderen niet. Voor de instapversie van de diesels (de Trend-uitvoering) betaal je nog altijd 25.750 euro. Tot de standaarduitrusting behoort automatische airco met twee gescheiden zones, een lederen stuur en versnellingspook, mistlichten, een knieairbag voor de bestuurder, radio met bediening aan het stuur, enzovoort. De term ‘instapversie’ krijgt meteen een andere betekenis.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km